Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ABS sensor e39 signal hjälp
1952 besök totalt
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
ABS sensor e39 signal hjälp

Hej hej!

På polon jag byggt har jag ju en bmw e39 m5 bakvagn.

På denna bakvagn var min tanke att använda mig av en av dem abs givare som sitter för att få in hastighet.

Jag får ingen signal alls från givaren.

Det är helknas.

Från vad jag läst mig till så är det en 2-wire hall sensor. Annars brukar ju abs sensorer vara av vr typ.

ÄR det nån som använt denna typ av givare? Vi har provat diverse kopplingar likt denna utan att lyckats.

Kanske finns det givare som passar från någon annan bmw?







_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Mig veterligen brukar hall sensorer ha tre trådar. Jord in, 5-12v in. Samt fyrkantssignal ut. Möjligt man kan ha jorden i chassiet eller möjligen en 12v i pullup externt? Isåfall borde dock ett relä finnas utanför som tillhör givaren om jag tänker rätt. Men jag kan ha fel.

Kolla här hjälper det något?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112372&start=84

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 458



Kom nyss upp på tal i denna tråd:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1532015#1532015

Edit: To slow! ^^

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
Det finns 2-poliga hallgivare som kräver extra elektronik. Se kopplingen jag visade.

Dock har jag inte fått givaren att fungera. Därför söker jag hjälp och stöd.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Har du provat med olika värden på RL?

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Ja det ser ut som du ska ha 8v in på ena pinnen till givaren. Och sedan måste du dra ner signalen med ett pulldown. Dessa brukar man säga ska ligga mellan 1-10kohm. Sedan in i ett relä eller box som läser sinusvågen och omvandlar den till fyrkantsvåg om nu inte styrsystemet klarar av att läsa sen svängiga vågen.

Eller så tar man bara å byter till en annan givare som man vet att boxen kan läsa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
Svårt o hitta en abs givare som passar. Den går in och läser från sidan mot en ring som ligger i lagret.

Sinus eller 4-kant spelar ingen roll för sprutet. Det borde komma ut en 4 kant våg iallafall då det är en hall effekt givare och inte VR.

Just nu mäter jag med oscilloskop och får inte ut ett skit.

Har provat lite olika varianter men fattar inte vad som är tok. Hade varit nice o kunna använda den givaren.

Annars sätter jag en krans på medbringaren på diffen, det funkar ju det med. Men det är ju lite mer jobb.


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
Hitta även denna.

Kan nått el geni räkna ut hur detta ska funka?

mvh Eric




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Vet du med säkerhet att exakt den givaren har fungerat ihop med exakt samma hjullager tidigare??

Har styrt endel med denna modell av lager/givare.

Inte alltid, jätteenkelt, att få det att fungera. Ens i orginalbilar

Givarna skiljer lite i styrka beroende på vart man köper dem. Dem kan dessutom ibland diffa lite i mått.
Samma med lagren. På min ena bruksbil med den typen som jag bråkat med länge å väl fick jag inga eller instabila värden. Bytte både lager och givare flera ggr om. Tillslut fick jag iallafall skapligt stabila värden. Men dem störde ändå antispinnsystemet när bilen var kall eller i regn när givaren blev kall /blöt.
Bytte givare från höger och vänster sida och plötsligt ger båda klockrent värde.

Har bråkat en del på andra bilar oxå med samma typ av problematik. Dvs har man inte rakt igenom original delar (bilar i min prisklass köper man vanligen delar på tex Mekonomen eller biltema skruvat osv till) så är det inte säkert att det lagret du har är riktigt kompatibelt med den givaren.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Om du har ett oscilloscop, ligger signalen hög eller låg?


Om hög: testa med lägre resistans i RL tills nivån sjunker

Om låg: testa med högre resistans i RL tills nivån stiger

Enklast är kanske att sätta dit en pot o testa

_________________
Magnus Thomé
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 536



sitter inte hastighetsgivarn i bakaxeln även på e39?? i klumpen asså, de har ju haft ganska grov hallskiva i de klumpar jag sett å kanske lättare att få signal ifrån än en magnetring el fintandad abskrans??

_________________
janne pettersson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
Hej hej!

Nej ingen givare i diffen alls.

Vi matar ut 8V via spännings aggregat, sedan ligger vi på ca 5v hög konstant, snurrar man en skruvmejsel, eller lagret med triggerskiva händer det inte ett skit.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Kanske väldigt dum fråga men du kan se åt vilket håll magnetringen sitter å så?
På min bil hade tidigare ägare bytt hjullager och då satt ett lager utan magnetringen. Det skiljde på årsmodellerna där måtten var samma men ena saknade

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
Det går inte att vända ett e39 lager fel.

Vi har ju kört givaren separat på provbänk med oscilloskop och olika kopplingar.

mvh Eric J

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Jag vet inte om det är samma typ av givare som sitter på E90 men det är också en tvåpolig hallgivare.

Jag har matat min med 12v och har ett 1kohm motstånd som pulldown till jord. tycker dock det är väl mycket rippel på signalen från bakhjulen med magnetkransen i lagret. Fram är mycket jämnare med en vanlig trepolig hallgivare mot en ABS krans.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Re:

erki87 skrev:
Hitta även denna.

Kan nått el geni räkna ut hur detta ska funka?

mvh Eric





Du skriver att du i testet matar med 8v och mäter 5v hela tiden.
Visst har du även ett 100 ohms motstånd, Rsense, mellan utgången och minus, fast du inte skriver att du har det? Det krävs för att en sån givare ska fungera när du mäter högohmigt.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376


Trådstartare
Yes, vi har mätt o gjort på alla möjliga olika sätt.


Bmw e90 ska ha samma typ av givare tror jag. Den verkar ha bosch 5.7 abs system iallafall.

Niklas, du har altså 12v på ena pinnen och sedan vss input på ecun på pinne nr 2?


Jag har möjlighet till både pullup och down i EMUblack.


Skulle ditt rippel kanske försvinna om du har en kondensator parrallellt?


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Är ändå inte helt övertygad om att testet är korrekt utfört. Sorry.
Här du testat med ett externt motstånd på 100ohm och 12v direkt från batteriet?
Misstänker att strömmen begränsas så mycket, någonstans, att tvåtrådsgivaren inte orkar fungera korrekt.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Skruva banåkabil
ABS sensor e39 signal hjälp
1952 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande