| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck vs gatdäck
|
1754 besök totalt |
|
R-däck vs gatdäck
Hej, Jag är ny på forumet med mycket begransad erfarenhet av bankörning. Har testat superstage & challenge och har fått smak på busåka. Kör med standardchassi och Good Year F1 225x45x17" Har läst att den enskilt största förbättringen på tider uppnås genom att byta till R-däck. Min fråga är om någon kan uppskatta en procentsiffra på hur mycket det ger. R-däcken kanske är för bra för chassit så att det inte är optimalt att bara byta men en gissning ungefär. Christian Lindblom A3 TsQ 2003 Civinco + IC + Avgas (220 på hjulen i Rototest) Allt övrigt standard. http://www.challenge.nu/resultat.htm _________________ Christian Lindblom |
||||||
|
Re: R-däck vs gatdäck
Lite off-topic, men den bästa förbättringen uppnås genom att gå en förarkurs eller två.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Det är ju bra men inte så mycket som jag trodde. I bästa fall kanske jag skulle kunna kapa 2 sekunder på challengebanan. Christian _________________ Christian Lindblom |
||||||
Hmm, Magnus... Är det inte snarare runt 3 kanske till och med 4 sekunder som man kan vinna, beroende på bana och om chassiet kan ta till vara på sidkrafterna förståss? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Med ett "nära" standard chassi så tror jag att Magnus uppskattning stämmer rätt bra - i a f på mig och min bil. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Skulle ni rek. att slänga på Dunlop SSR direkt på en GT3 eller köra en del med original däcken först?? Michelin Cup däcken är för extrema, väldigt jobbiga att köra på vanlig väg då det är blött.
Körde med Dunlop SSR på min m coupe, mkt bra grepp och lätta att kontrollera vid släpp. Dock så understyrde bilen en del i snäva kurvor.
_________________ mvh Philip Lundh |
||||||
|
Re: R-däck vs gatdäck
Absolut _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
För FWD bilar uppnås en stor skillnad då iaf jag slapp en hel del understyrning i långböjar..
Behovet av "normala" däck för gatan är aktuellt för mig igen.. R-däck+spåriga, regniga vägar är okul. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Vad har jag nu missat; har du köpt en GT3:a? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Snart kommer det att stå en GT3:a i garaget.....letar efter den "rätta". Hur går det med din bil, Dennis? Blivit mkt bankörning? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Kul
Jag har kört ganska mycket; bl a alla (4, snart 5) tävlingarna i MGCC's KM - med hyfsat resultat. Vi ses
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
![]() |
Däck för banåka
R-däck vs gatdäck
|
1754 besök totalt |