Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck vs gatdäck
1754 besök totalt
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
R-däck vs gatdäck

Hej,

Jag är ny på forumet med mycket begransad erfarenhet av bankörning.
Har testat superstage & challenge och har fått smak på busåka.

Kör med standardchassi och Good Year F1 225x45x17"

Har läst att den enskilt största förbättringen på tider uppnås genom att byta
till R-däck. Min fråga är om någon kan uppskatta en procentsiffra på hur
mycket det ger. R-däcken kanske är för bra för chassit så att det inte är
optimalt att bara byta men en gissning ungefär.



Christian Lindblom
A3 TsQ 2003
Civinco + IC + Avgas (220 på hjulen i Rototest)
Allt övrigt standard.


http://www.challenge.nu/resultat.htm

_________________
Christian Lindblom
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Efter några minuters körning med gatdäck är de överhettade om man laddar på lite medan R-däck fortsätter att greppa. Ungerfär som att jämföra körning på rullgrus och bra asfalt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



om vi säger så här då.
Ett riktigt dåligt/billigt (vet inte om priset går hand i hand med prestandan), vs ett riktigt bra gatdäck.
Vad ska man välja då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Bra r-däck mot bra gatdäck ger mellan 1 till 2 sekunder på de svenska banorna.
.
.
.
.
.

om det inte regnar

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
om det inte regnar

och inte gatdäcken överhettas som de mycket lätt gör

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: R-däck vs gatdäck

Chrisss skrev:
Har läst att den enskilt största förbättringen på tider uppnås genom att byta
till R-däck.


Lite off-topic, men den bästa förbättringen uppnås genom att gå en förarkurs eller två.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Bra r-däck mot bra gatdäck ger mellan 1 till 2 sekunder på de svenska banorna.
.
.
.
.
.

om det inte regnar



Det är ju bra men inte så mycket som jag trodde.
I bästa fall kanske jag skulle kunna kapa 2 sekunder på challengebanan.

Christian

_________________
Christian Lindblom
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Magnus Thomé skrev:
Bra r-däck mot bra gatdäck ger mellan 1 till 2 sekunder på de svenska banorna.
.
.
.
.
.

om det inte regnar

Hmm, Magnus...
Är det inte snarare runt 3 kanske till och med 4 sekunder som man kan vinna, beroende på bana och om chassiet kan ta till vara på sidkrafterna förståss?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383



Corsa skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra r-däck mot bra gatdäck ger mellan 1 till 2 sekunder på de svenska banorna.
.
.
.
.
.

om det inte regnar

Hmm, Magnus...
Är det inte snarare runt 3 kanske till och med 4 sekunder som man kan vinna, beroende på bana och om chassiet kan ta till vara på sidkrafterna förståss?


Med ett "nära" standard chassi så tror jag att Magnus uppskattning stämmer rätt bra - i a f på mig och min bil.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Det jag sett är att det oftast hamnar på 2 sekunder.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Magnus Thomé skrev:
Det jag sett är att det oftast hamnar på 2 sekunder.


Dock påverkas ju körupplevelsen högst markant, och sånt kan man ju inte värdera i sekunder.. thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

och som sagts längre upp, körpassen kan vara riktigt långa thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Skulle ni rek. att slänga på Dunlop SSR direkt på en GT3 eller köra en del med original däcken först?? Michelin Cup däcken är för extrema, väldigt jobbiga att köra på vanlig väg då det är blött.

Körde med Dunlop SSR på min m coupe, mkt bra grepp och lätta att kontrollera vid släpp. Dock så understyrde bilen en del i snäva kurvor.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Re: R-däck vs gatdäck

Jet skrev:
Chrisss skrev:
Har läst att den enskilt största förbättringen på tider uppnås genom att byta
till R-däck.


Lite off-topic, men den bästa förbättringen uppnås genom att gå en förarkurs eller två.


Absolut thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



För FWD bilar uppnås en stor skillnad då iaf jag slapp en hel del understyrning i långböjar..

Behovet av "normala" däck för gatan är aktuellt för mig igen.. R-däck+spåriga, regniga vägar är okul.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383



MatroxMGA skrev:
Skulle ni rek. att slänga på Dunlop SSR direkt på en GT3 eller köra en del med original däcken först?? Michelin Cup däcken är för extrema, väldigt jobbiga att köra på vanlig väg då det är blött.


Vad har jag nu missat; har du köpt en GT3:a?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Dennis Kullman skrev:
MatroxMGA skrev:
Skulle ni rek. att slänga på Dunlop SSR direkt på en GT3 eller köra en del med original däcken först?? Michelin Cup däcken är för extrema, väldigt jobbiga att köra på vanlig väg då det är blött.


Vad har jag nu missat; har du köpt en GT3:a?


Snart kommer det att stå en GT3:a i garaget.....letar efter den "rätta". Hur går det med din bil, Dennis? Blivit mkt bankörning?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383



MatroxMGA skrev:
Dennis Kullman skrev:
MatroxMGA skrev:
Skulle ni rek. att slänga på Dunlop SSR direkt på en GT3 eller köra en del med original däcken först?? Michelin Cup däcken är för extrema, väldigt jobbiga att köra på vanlig väg då det är blött.


Vad har jag nu missat; har du köpt en GT3:a?


Snart kommer det att stå en GT3:a i garaget.....letar efter den "rätta". Hur går det med din bil, Dennis? Blivit mkt bankörning?


Kul thumbs up Jag, som inte är Porsche-frälst, kan inte annat än att kapitulera inför GT3 - fantastisk bil som jag inte ens suttit i, men då kanske man snart kan få chansen?

Jag har kört ganska mycket; bl a alla (4, snart 5) tävlingarna i MGCC's KM - med hyfsat resultat.

Vi ses

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Däck för banåka
R-däck vs gatdäck
1754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande