Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Täcka kylaren på baksidan med hål för fläktar?
795 besök totalt
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016

Trådstartare

Ska montera nya fläktar (sugandes) på bilen i nästa vecka. Däremot är jag osäker på om jag ska ha en täckplåt med hål för fläktarna eller bara montera dessa rakt mot kylaren. Försökt läsa mig till men vill ändå slänga ut en fråga till alla ni som kan.
Det jag lyckats läsa mig till är att man får en effektivare kylning om man sätter en plåt och gör hål för fläktarna så luften bara flödar igenom de hålen. Det jag inte förstår riktigt är varför det blir så.. Jag tycker att det borde blir en vägg som luften träffar när bilen körs och förhindrar flöde genom kylaren vilket försämrar avkylningen.

PS. Om man har en byggtråd ska frågor som dessa ställas i den?

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kåpan gör ju kylningen effektiv med fläkt, med kompromissen att flödet genom kylaren blir sämre med fart, som du skriver. Jag kör utan min kåpa numera, så länge dnen orkar med kökörning ändå så funkar det ju bra.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Som Cédric skriver så ger kåpan bara effekt när du står still.
Resten av tiden så är den bara till en nackdel och monterar du fläkten rakt på kylet med en tätningslist så funkar dom minst lika bra.

Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016

Trådstartare
Ok. Jo det känns mer som jag tänkte
Kö kommer aldrig bilen gå i så får bli montering direkt mot kylaren. Tack för svaren!

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Stämmer in med föregående talare, jag har haft en banbil där jag monterade täckt kåpa med en stor pactel fäkt, den gick varm på bana pga begränsat luftflöde, tog bort kåpan och monterade istället fläktarna direkt mot kylet och problemen var puts väck.

Med kåpa:

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Utan kåpa funkar kylningen bättre i hög hastighet. Med kåpa kylder det bättre i låg hastighet och på tomgång.

En medelväg är att göra hål i kåpan och sätta gummiflärpar som blåser upp av fartvinden men håller tätt när fläkten går.

Beror också på hur stor del av kylaren som täcks av fläkten, jag har en 12" fläkt utan kåpa på en stor kylare och det funkar okej. Med två fläktar hade jag struntat i kåpan då det kommer att fungera båttre för bankörning.

Skruva banåkabil
795 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande