Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Täcka kylaren på baksidan med hål för fläktar?
795 besök totalt
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 160


Trådstartare
Täcka kylaren på baksidan med hål för fläktar?

Ska montera nya fläktar (sugandes) på bilen i nästa vecka. Däremot är jag osäker på om jag ska ha en täckplåt med hål för fläktarna eller bara montera dessa rakt mot kylaren. Försökt läsa mig till men vill ändå slänga ut en fråga till alla ni som kan.
Det jag lyckats läsa mig till är att man får en effektivare kylning om man sätter en plåt och gör hål för fläktarna så luften bara flödar igenom de hålen. Det jag inte förstår riktigt är varför det blir så.. Jag tycker att det borde blir en vägg som luften träffar när bilen körs och förhindrar flöde genom kylaren vilket försämrar avkylningen.

PS. Om man har en byggtråd ska frågor som dessa ställas i den?

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Kåpan gör ju kylningen effektiv med fläkt, med kompromissen att flödet genom kylaren blir sämre med fart, som du skriver. Jag kör utan min kåpa numera, så länge dnen orkar med kökörning ändå så funkar det ju bra.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Som Cédric skriver så ger kåpan bara effekt när du står still.
Resten av tiden så är den bara till en nackdel och monterar du fläkten rakt på kylet med en tätningslist så funkar dom minst lika bra.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 160


Trådstartare
Ok. Jo det känns mer som jag tänkte
Kö kommer aldrig bilen gå i så får bli montering direkt mot kylaren. Tack för svaren!

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Stämmer in med föregående talare, jag har haft en banbil där jag monterade täckt kåpa med en stor pactel fäkt, den gick varm på bana pga begränsat luftflöde, tog bort kåpan och monterade istället fläktarna direkt mot kylet och problemen var puts väck.

Med kåpa:




_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Utan kåpa funkar kylningen bättre i hög hastighet. Med kåpa kylder det bättre i låg hastighet och på tomgång.

En medelväg är att göra hål i kåpan och sätta gummiflärpar som blåser upp av fartvinden men håller tätt när fläkten går.

Beror också på hur stor del av kylaren som täcks av fläkten, jag har en 12" fläkt utan kåpa på en stor kylare och det funkar okej. Med två fläktar hade jag struntat i kåpan då det kommer att fungera båttre för bankörning.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Täcka kylaren på baksidan med hål för fläktar?
795 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande