| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Täcka kylaren på baksidan med hål för fläktar?
|
795 besök totalt |
|
Ska montera nya fläktar (sugandes) på bilen i nästa vecka. Däremot är jag osäker på om jag ska ha en täckplåt med hål för fläktarna eller bara montera dessa rakt mot kylaren. Försökt läsa mig till men vill ändå slänga ut en fråga till alla ni som kan. Det jag lyckats läsa mig till är att man får en effektivare kylning om man sätter en plåt och gör hål för fläktarna så luften bara flödar igenom de hålen. Det jag inte förstår riktigt är varför det blir så.. Jag tycker att det borde blir en vägg som luften träffar när bilen körs och förhindrar flöde genom kylaren vilket försämrar avkylningen. PS. Om man har en byggtråd ska frågor som dessa ställas i den? _________________ John sedin Porsche 944 Turbo (RSR) -1985 Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld |
|
Kåpan gör ju kylningen effektiv med fläkt, med kompromissen att flödet genom kylaren blir sämre med fart, som du skriver. Jag kör utan min kåpa numera, så länge dnen orkar med kökörning ändå så funkar det ju bra.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Som Cédric skriver så ger kåpan bara effekt när du står still.
Resten av tiden så är den bara till en nackdel och monterar du fläkten rakt på kylet med en tätningslist så funkar dom minst lika bra. |
|
Stämmer in med föregående talare, jag har haft en banbil där jag monterade täckt kåpa med en stor pactel fäkt, den gick varm på bana pga begränsat luftflöde, tog bort kåpan och monterade istället fläktarna direkt mot kylet och problemen var puts väck.
Med kåpa:
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
|
Utan kåpa funkar kylningen bättre i hög hastighet. Med kåpa kylder det bättre i låg hastighet och på tomgång.
En medelväg är att göra hål i kåpan och sätta gummiflärpar som blåser upp av fartvinden men håller tätt när fläkten går. Beror också på hur stor del av kylaren som täcks av fläkten, jag har en 12" fläkt utan kåpa på en stor kylare och det funkar okej. Med två fläktar hade jag struntat i kåpan då det kommer att fungera båttre för bankörning. _________________ Renault 5 GTE -88 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
795 besök totalt |