Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lambda-värde vid besiktning
4821 besök totalt
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 663


Trådstartare
Lambda-värde vid besiktning

Potentiell off-topic här men det är för mig definitivt en banåkaskruvarproblem...

Besiktade banbilen idag (Boxster S) och fick (förutom positionsljuset fram...) backning på lambda-värdet. Det har jag aldrig fått tidigare, det låg som lägst på 1,07. Nu har ju jag skruvat lite på min motor med annat plenum och ändringar också på avgassidan. Vad kan orsaka det?

Läckor i insuget, trasig lambdasond, läckor i avgassystemet är några av de idéer som kommit upp. Jag tycker bilen går bra i övrigt. Hur kan jag felsöka? Startgas runt insug för att hitta läckor?

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Börja med att kolla avgasröret, lambda värdet indikerar att det går magert.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Har du pillat runt med småsaker runt motorn kan det väl också vara så att du förbättrat luftvägarna så pass att den inte får tillräckligt med soppa?

Hittar du inga läckage i avgasystemet/grenrören kanske du skulle prova att höja bränsletrycket en liten aning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Re:

Cassius skrev:
Har du pillat runt med småsaker runt motorn kan det väl också vara så att du förbättrat luftvägarna så pass att den inte får tillräckligt med soppa?

Hittar du inga läckage i avgasystemet/grenrören kanske du skulle prova att höja bränsletrycket en liten aning?


På en lambdareglerad motor på tomgång eller förhöjt varvtal bör den inte behöva gå magert trots ändringarna.

Jag tror mer på omätt luft som kommer in antingen i avgasskarvar eller vid insug efter MAF.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Mest sannolikt är spricka i avgas efter lambasond. Ecu reglerar mha lambdssoden, det som händer efter det kan den ju inte göra nåt åt.

Dvs det läcker in luft mellan din lambdasond och besiktningens mätprob. Och ja, ett kan läcka in eftersom det är pulser.

Alla andra saker borde ecu kompensera, eftersom mätning sker då det ska vara closed-door reglering.
Kör du med eget sprut efter egna tabeller så kan du ju fixa själv.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 663


Trådstartare
Re:

Tack, alla, för bra feedback!

Niklas Falk skrev:
Mest sannolikt är spricka i avgas efter lambasond. Ecu reglerar mha lambdssoden, det som händer efter det kan den ju inte göra nåt åt.

Dvs det läcker in luft mellan din lambdasond och besiktningens mätprob. Och ja, ett kan läcka in eftersom det är pulser.

Alla andra saker borde ecu kompensera, eftersom mätning sker då det ska vara closed-door reglering.
Kör du med eget sprut efter egna tabeller så kan du ju fixa själv.


Tror att Niklas är nåt på spåren. Jag sprejade startgas runt insuget utan några som helst reaktioner så det borde inte vara på insugssidan. Jag har skruvat av och på ljuddämparen sedan sist så det kan ju tänkas att det läcker lite där. Det jar det gjort vid tidigare tillfällen men då har det alltid varit ganska uppenbart (=högljutt...).

Nån som kan föreslå ett bra sätt att felsöka läckor efter lambdasonden?

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 527



med 2 personer så en under som kollar efter läckor den andra tätar
avgasröret längst bak, får göras i intervaller. Dör motorn
är det ju tätt ialf.

_________________
peter johansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Motorn avstängd, täta slutröret med en trasa men stick igenom munstycket på en tryckluftspistol, silvertejpa om nödvändigt. lägg dig under bilen och trycksätt avgassystemet så bör du kunna höra vart det visslar om luft läcker ut.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 663


Trådstartare
Så... Nu har jag kopplat upp den trogna Durametricen och resultatet är inte helt klart för mig.

Här är felkoderna, här verkar ligga en hund begraven. Jag ska försöka kolla upp vad de kan tänkas betyda.



Sen tror jag att jag hittade lambdavärdena i live-vyn. Här är tomgång respektive 2500 varv (som bilprovningen ju kör):



Ser ju OK ut, hovrar runt 1. Förutsatt att detta faktiskt är lambdavärdet...

Tes 1: om det stämmer så talar det för läcka (eller möjligtvis felaktig sensor). Men i o m att båda sidorna rapporterar ungefär samma borde vä båda vara kass? Fan, tacka vet jag mekanik...

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Trasa i handen.
Sätt för änden på avgassystemet när bilen står på tomgång.

Då brukar man höra läckorna rätt ordentligt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Re:

i96danma skrev:


Tes 1: om det stämmer så talar det för läcka (eller möjligtvis felaktig sensor). Men i o m att båda sidorna rapporterar ungefär samma borde vä båda vara kass? Fan, tacka vet jag mekanik...


Tror inte på sensorerna, de verkar jobba som de skall, fueltrim tyder på att omätt luft kommer in.

Eller så mäter LMM felaktigt, inte ovanligt på 996 vet jag.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 663


Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
i96danma skrev:


Tes 1: om det stämmer så talar det för läcka (eller möjligtvis felaktig sensor). Men i o m att båda sidorna rapporterar ungefär samma borde vä båda vara kass? Fan, tacka vet jag mekanik...


Tror inte på sensorerna, de verkar jobba som de skall, fueltrim tyder på att omätt luft kommer in.

Eller så mäter LMM felaktigt, inte ovanligt på 996 vet jag.


Typ spot on. Vännerna i Nynäshamn tittade på den och tydligen var det både lite tjyvluft i insuget och en taskig LMM. Nu spinner den som en katt igen!

Tack alla som engagerade sig! thumbs up

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 663


Trådstartare
Jaha, här ska det tydligen inte ropas hej innan man är över besiktningsbäcken... Fortfarande riktigt dåliga värden - om möjligt ännu sämre än tidigare. Underkänt på besiktning igen!

Verkstad tog två timmar på sig att identiefiera felet (tjuvluft mellan kattar och slutburk) ochåtgärda (ta isär, täta, sätta ihop). Lambda 1,01 blev slutresultatet - nu vore det väl fan om det inte fungerar!

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
Skruva banåkabil
Lambda-värde vid besiktning
4821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande