| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luftflöde tryckrör turbo
|
2 besök senaste veckan (1302 totalt) |
|
Luftflöde tryckrör turbo
Har litet bryderi med motorn som jag inte lyckas lösa riktigt. Det är så att jag tappar väldigt mycket laddtryck på höga varv, vid 3-4k har jag 1.3 bar som det skall va men sen börjar jag tappa och är nere på 0.5 ungefär vid 6500. Har haft detta problemet länge utan att kunna hitta var felet är. Har provtryckt systemet och haft mig utan några direkta resultat. Är med på att en liten orginal K03:a inte orkar pumpa hela vägen men lite bättre tycker jag. Frågan är kan dåligt flöde i tryckrören vara det som straffar mig? Då jag fortfarande kör med original intercooler, jag gissar det inte är många som gör det på steg 2+ på en 2.0 TFSI som det är _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re: Luftflöde tryckrör turbo
Glöm laddtryck.... Det är inte laddtryck som ger effekten, det är en bra motor som med stort luftflöde igenom. Så hur ser vridmoment- och effektkurvor ut? Och luftmassa in i motorn? Spoontant gissar jag för liten turbo för önskad effekt
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Jo så är det.
Har tyvärr ingen effekt kurva på bilen än, se om jag kan ta tag i det till nästa år. Blir en lite genomgång på motorn och turbo i vinter. Tycker bara att den blir väldigt platt fort inte alls så pigg som min bruksare känns trotts att den har 50-80 hästar mindre i original skicka. Men det skjuter på bra i låg och mellan registret bara på de längre rakorna jag märker och irriterar mig på det. Får se det är kanske en K04 som krävs för att bli helt nöjd tillslut
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Det är den lilla k03'an som e boven, jag gjorde allt man kunde göra hårdvarumässigt innan man går upp i turbostorlek,å upplevde samma som dej...den lilla plutten orkar inte mer helt enkelt.
K04 är en riktigt bra uppgradering å göra,men då åler du även på lite rörbyten å skit för att få till Dv i framkant på motorn. Annars lämnar du in turbon du fick av mej å får den ombyggd till hybrid me större kompressor. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Ja lutar väll åt det. Vem i Sverige vänder man sig för det? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re:
Ja http://www.gikturbo.se/bytesturbo/up Rs6 kompressordel som man anväder tydligen, skall vara den största. Så det ska väll kunna hålla sig på en vettig nivå utan att skena iväg i pengar _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Det vanligaste beteendet när man börjar pressa små turbos är att man får konstiga dieselliknande effektkurvor.
Jag hade t.ex. en 2L SAAB-motor vars effekt (på cca. 270hk) peakade runt 4900 varv med gud vet hur mycket vrid. Den drog fint till 6500 varv men effektkurvan var typ platt från 4500....det spelade ingen roll om man växlade vid 5000 eller 6000 varv. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Med små agg med intern wg så får man alltid detta problem.
Det brukar gå att lura upp trycket på ett eller annat vis för att få ut det sista. Det beror på att trycket i Grenrör ökar och hjälper då till Att öppna wg fullt. Elektronisk styrning med laddtryck är ett sätt. Grejen är ju att trycket kommer stiga så även om du får upp laddet är det inte säkert att effekten ökar. Typ hänga på en starkare fjäder till wg. Eller en klocka med större membran och hårdare fjäder så att wg styrs mer av membranet och mindre av avgastrycket. Men bäst är nog att kombinera med en större turbo trots allt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Utan EGT så kan detta bli väldigt spännande 🤔 |
||||
|
Behövs inte egt för att se vad som händer. Avgashuset brukar börja glöda ganska omgående å det ser man bara man öppnar huven en snabbis efter man kört en repa.
Men avgastemp ute i Grenröret är sällan ett stort problem. Den kommer vanligen av att styrsystemet dumpar tändningen och öser in soppa för att kyla förbränningen. På så vis flyttas värmen från kolvar ut till Turbin. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Luftflöde tryckrör turbo
|
2 besök senaste veckan (1302 totalt) |