Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 18401 besök totalt |
Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? LättrycksTURBO?
En lite för tidig fyrtioårskris har drabbat mig. Jag ska bygga mig en sån där liten Seven-kopia för allmänt busande. Eftersom jag bara har fem mil till Mittsverigebanan ska det ju bli en del banåka med den också. Men. Innan man börjar svetsa ihop en ram verkar det smart att ha bestämt sig för vad för typ av drivlina som ska användas. Bakaxeln blir troligtvis en stel volvoaxel, typ 1030 eller förhoppningsvis 1031 med diffbroms om ingenting bättre råkar dyka upp. Motor och låda däremot behöver jag råd och tips om. Naturligtvis har jag ingen budget, så därför skulle det enklaste alternativet troligtvis vara att jaga rätt på en riktigt rostig Volvo 740 och plocka så mycket som möjligt från den. Samtidigt så känns det som om en B21, B23 eller B230 inte riktigt är det mest exotiska/kraftfulla/roliga man skulle kunna ha i bilen. Fick jag välja så skulle jag vilja ha Saabs 2.0 lättrycksturbo. Från 94 och framåt går de tydligen att passa ihop med en växellåda från en Opel, men bilskrotarna vill ha väldigt bra betalt för den motorn när man ringer. Volvos lättrycksturbo är även den ett möjligt alternativ, men gör sannolikt också ett lite för stort hål i budgeten. Hur som helst. Om ni var i min sits, vad skulle ni leta för donatorbil? Det jag är ute efter är en maskin som går att använda i en bakhjulsdriven bil utan allt för mycket innovativa lösningar. Den bör ha upp till 150 hästkrafter (mer gör att jag måste tynga ned bilen onödigt mycket för att bilprovningen ska godkänna den), gärna vara hyfsat lättrimmad (därför ser lättrycksturboalternativen väldigt lockande ut), ha insprutning så att jag har en chans att slippa miljöavgifterna, och ha rolig karaktär. Är jag alldeles fel ute om jag skaffar en 740 GLT med 16V-motorn? Eller ska jag försöka plocka ihop lämplig Opellåda med Kadett GSi 16V-motorn? Eller finns det självklara alternativ som jag har missat? och är jag i fel forum för den här frågan? _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||
Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur
Motorcykel motor. Byggar själv med Yamaha R1 motor på 150HK, mycket trevlig motor som känns rätt i bilen. (läs rejsig ![]() Annars finns dett en hög med Rover's 3,5 l V8 snurra att tilgå för en billig peng. Välkommen i Se7en gänget...... /Bo (som fik sin fyrtioårskris 10 år för tidigt ![]() _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||||
om du avstår ifrån turbo och väljer rätt storlek på motor så finns ju även möjlighet att köra i Locost-serien.
150 hk är det ju inte heller något problem att få ur en B23- eller B230-motor. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur
_________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||
Det bästa tipset angående hoj motor blir sporthoj.com Där finns ofta mycket till salu.
Honda Fireblade, Yamaha R1 och Kawa ZX9 är lämpliga. även Suzuki GSXR1000 och Hayabusa om du har mycket pengar. Pris: från 3000 uppåt. billigast är ZX9 och Fireblade. Et het tips är en R1 med trasig 2.ans växel. Väldigt vanligt och lätt att fixa för ca 2000. god jakt _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||||
![]() _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||
Växellådan passar väl helt bolt-on vill jag minnas då det är samma block i 16V som i 8v (2.0i)...? Så den borde passa jättebra helt enkelt. ![]() En 2 liters 16V motor (C20XE på Opelspråk) är en jättetrevlig och rolig motor som man kommer över för små summor nuförtiden, passar bra i såna bilar. Peeter har en sån motor i sin Lådbil, han kanske är sugen på att berätta hur det känns att ha en sån motor i en sån bil... _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Jag har för mig att urtrampningslagret på omega-lådan är lite för kort, så man måste antingen fixa en hylsa som förlänger det, eller hitta ett annat urtrampningslager. Vissa har satt ett sån't urtrampningslager som innehåller slavcylinder från Saab och på så sätt fått hydraulisk koppling. Det är ju wire på omegan.. Fråga på www.Opelsportclub.se så kanske du får veta mer. _________________ William Ekström |
||||||||
Eller så skaffar man en lite nyare låda från omegan för den har hydraulisk slavcylinder - samma bultmönster! Vet inte exakt när de bytte från vajer till hydraulisk men på min låda från -96 är det i alla fall hydraulisk ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
slår gärna ett slag för den TOYOTA motorn jag har i min egen bil.
den återfinns i de svensksålda Corolla GTiérna (FWD) mellan 1988-1992 Samt att det då är exakt samma motor som jag då har i min AE86 (RWD) 1983-1987 de har såklart OLIKA växellådor & insugsrör. oljetrågen är exakt likadana dock med inbyggds skvalp-plåtar motorn är en liten till måtten 4-AGE 1587cc Twin can 16V på ca 125hk med variabelt insug & varvar 8200 orginal. Växellådan heter T-50 denna motor/v-låda kombination skall visst vara väldigt populär i USA & Kanada inom Loocost. dessa motorerna kostar ca 2000 kr styck på svenska skrotar. & en RWD växellåda pallar ca 250hk (i bra skick) & finns från 800 danska kronorpå danska skrotar då. men RWD lådan finns även i en Daihatsu Charmant som skall finnas som svensksåld modell. MVH/ ........Kristian... min bil finns till förfogande för den som vill kolla på den - bara hör av er. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Jag tror oxo att kadettsextonventilaren är en jättefin motor för en seven, och med omegans svänghjul så passar kopplingen direkt, men annars så är saabs slavcylinder jättebra då det annars är krångligt att få plats med kopplingsarmen.
En bekant bygger med Opelmotorn och ford typ 9 låda, en kombination jag tror är riktigt bra. En annan motor som jag skulle bygga med om jag startade ett bygge i dag är Citroen/Peugot 1.9 liters 16V motor. i aluminium. 148 hkr med kat, 160 hkr utan kat och med högre kompa (katmotorn är anpassad för 95 oktan), sitter i Citroen BX 19 16Valves, samt peugot 405MI16. Sen har Honda fina maskiner som varvar 'jättemycket' Vtec. Fiat/Lantcia/Alfaromeo Twincam-maskiner är fina. Försök undvika tunga motorer som Volvo B23- ford Pinto mm. (själv kör jag med Volvo B23) http://seven.umea.com |
||||||||
nackdelen är att nästan alla Hondamotorer snurrat år "fel" håll.. ![]() det är bara S2000 (F20) och CTR (K20) som snurrar som vanliga bilar.... ingen av dessa spisar är dock vidare billig.. ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Är det jag? ![]() Nåväl. c20xe är en riktigt trevlig motor! Körde runt i en vectra förut som hade den motorn, och efter det var jag såld, en sån skulle det vara i min sjua! Det finns gott om trimmdelar att köpa, dock lite dyrt men.. Jag har som sagt en ford typ9 växellåda bakom min motor, den är väldigt liten och smidig, finns gott om olika drevsatser till den, samt att den är billig och lätt att få tag på. Jag använder mig av ett saab urtrampslager då en kopplingsarm hade tagit i torpedväggen. Hör även med "Westfield" här på forumet, han har ju nu i sommar besiktat sin bil med c20xe, har för mig att han är mer än nöjd med motorn ![]() |
||||||||
Japp.
Jag är kalasnöjd. Bra vrid och lätt att trimma (på sikt kanske). Idag är jag helt nöjd med 160hk och 650kg totalvikt (inkl. mig och alla vätskor). Det går undan på alla sätt. Spinna loss på klibbiga r-däck på ettan och tvåan är inga större problem, vilket innebär att det finns effekt i överflöd, jag önskar inget mer nu. Ska nog i vinter bygga mig en torrsump då jag haft problem med markfrigången för jag kör så små hjul, men har man normala hjul är inte det något stort problem. oljetråg kan man antingen bygga om själv (det finns plåttråg att utgå ifrån på nån Vectra modell som passar), eller köpa för ca £200 från England. Hela elhärvan till motorn är helt fristående förutom sju-åtta kablar som man måste koppla till resten av bilen (om jag inte minns fel: ström styrdatorn, oljetryck, oljetryckvakt, bränslepump, startmotorsolenoid, varvtal och nån till). Väldigt enkelt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
om jag skulle bygga seven så skulle jag snegla åt Mazda RX-7. Lätt, mycket effekt och både billigare och enklare än MC-motor.
Billig donatorbil, du kan ta motor, vxl-låda, diff osv. från den. Motorn är lätttrimmad som en moped. Skulle tro att du kan ta spindlar, styrning, bromsar osv också. Motorn är liten och lätt, kalas i en 7 ![]() Lämnar 250-300 hk bridgeportad utan turbo. Periferalport ger 300+ men kortare livslängd. 150 hk original. 500 hk med stressfläkt ![]() ![]() En liten nätt 275hk-installation med förgasare. Lite mer info finns på http://autos.groups.yahoo.com/group/ _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
om du ska trimma så skulle jag slå ett slag för Volvos B230-snurra. Oslagbar ekonomi.
Flera är de Bmw M3 som snurrat i olika svenska racingserier med en Volvoklump under huven. Delar finns över allt och kostar nästan inget (jämfört med Tyska och Japanska delar). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Fast en sån gjutjärnsklump (bortåt 180 kg om jag inte minns fel) känns ju som ett blysänke i en annars lätt och läcker kärra. Näst bäst, kanske. På sin höjd. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
Rallycrossåkare här hemmavid kör med trimmad wankel med argumentet att det är billigare än Volvo ! Hävdas att en 300 hk-motor plockas ihop för 25 kkr. Jag vet inte om det är realistiskt och vad en Volvo-maskin med samma effekt skulle gå på. Iofs körs det väl väldigt korta heat i rallycross? Typ 3-5 minuter? Kanske annorlunda om man vill att det ska hålla för upprepade halvtimmes banpass. _________________ Pär Hylander |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 18401 besök totalt |