Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? LättrycksTURBO?
1, 2, 3, 4   >>
18401 besök totalt
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? LättrycksTURBO?

En lite för tidig fyrtioårskris har drabbat mig. Jag ska bygga mig en sån där liten Seven-kopia för allmänt busande. Eftersom jag bara har fem mil till Mittsverigebanan ska det ju bli en del banåka med den också.
Men.
Innan man börjar svetsa ihop en ram verkar det smart att ha bestämt sig för vad för typ av drivlina som ska användas.
Bakaxeln blir troligtvis en stel volvoaxel, typ 1030 eller förhoppningsvis 1031 med diffbroms om ingenting bättre råkar dyka upp. Motor och låda däremot behöver jag råd och tips om.
Naturligtvis har jag ingen budget, så därför skulle det enklaste alternativet troligtvis vara att jaga rätt på en riktigt rostig Volvo 740 och plocka så mycket som möjligt från den. Samtidigt så känns det som om en B21, B23 eller B230 inte riktigt är det mest exotiska/kraftfulla/roliga man skulle kunna ha i bilen.
Fick jag välja så skulle jag vilja ha Saabs 2.0 lättrycksturbo. Från 94 och framåt går de tydligen att passa ihop med en växellåda från en Opel, men bilskrotarna vill ha väldigt bra betalt för den motorn när man ringer. Volvos lättrycksturbo är även den ett möjligt alternativ, men gör sannolikt också ett lite för stort hål i budgeten.

Hur som helst. Om ni var i min sits, vad skulle ni leta för donatorbil? Det jag är ute efter är en maskin som går att använda i en bakhjulsdriven bil utan allt för mycket innovativa lösningar. Den bör ha upp till 150 hästkrafter (mer gör att jag måste tynga ned bilen onödigt mycket för att bilprovningen ska godkänna den), gärna vara hyfsat lättrimmad (därför ser lättrycksturboalternativen väldigt lockande ut), ha insprutning så att jag har en chans att slippa miljöavgifterna, och ha rolig karaktär.

Är jag alldeles fel ute om jag skaffar en 740 GLT med 16V-motorn? Eller ska jag försöka plocka ihop lämplig Opellåda med Kadett GSi 16V-motorn? Eller finns det självklara alternativ som jag har missat? och är jag i fel forum för den här frågan?

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur

s-o skrev:
Eller finns det självklara alternativ som jag har missat?


Motorcykel motor. Byggar själv med Yamaha R1 motor på 150HK, mycket trevlig motor som känns rätt i bilen. (läs rejsig )

Annars finns dett en hög med Rover's 3,5 l V8 snurra att tilgå för en billig peng.

Välkommen i Se7en gänget......

/Bo (som fik sin fyrtioårskris 10 år för tidigt )

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om du avstår ifrån turbo och väljer rätt storlek på motor så finns ju även möjlighet att köra i Locost-serien.
150 hk är det ju inte heller något problem att få ur en B23- eller B230-motor.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur

Bo Artved skrev:
s-o skrev:
Eller finns det självklara alternativ som jag har missat?


Motorcykel motor. Byggar själv med Yamaha R1 motor på 150HK, mycket trevlig motor som känns rätt i bilen. (läs rejsig )
Jag kan mycket väl föreställa mig att den känns rejsig. Det drivpaketet väger ju inte allt för många kilo och låter lagom vasst. Har du tips på någon vettig mc-skrot där man kan börja letandet?

Bo Artved skrev:
Annars finns dett en hög med Rover's 3,5 l V8 snurra att tilgå för en billig peng.
Jag har så lite erfarenhet av den motorn -- sist jag skruvade engelsk bil var det en Cortina GT -68 -- men borde inte det bli lite framtungt för en busbil?

Bo Artved skrev:
Välkommen i Se7en gänget......

/Bo (som fik sin fyrtioårskris 10 år för tidigt )
Man tackar! Jag kommer visserligen inte att börja bygga förrän någon gång till våren -- har tänkt samla delar och röja ur farsgubbens garage under vintern så att jag har någonstans att hålla till -- men då ska jag förhoppningsvis komma igång.

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Det bästa tipset angående hoj motor blir sporthoj.com Där finns ofta mycket till salu.

Honda Fireblade, Yamaha R1 och Kawa ZX9 är lämpliga. även Suzuki GSXR1000 och Hayabusa om du har mycket pengar.

Pris: från 3000 uppåt. billigast är ZX9 och Fireblade.

Et het tips är en R1 med trasig 2.ans växel. Väldigt vanligt och lätt att fixa för ca 2000.

god jakt

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



gsi 16v-motorerna är lätta att få tag på och verkar vara billiga.
Växellådan från en 80-tals omega 2.0i passar nästan bolt-on.

_________________
William Ekström
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
William Ekström skrev:
gsi 16v-motorerna är lätta att få tag på och verkar vara billiga.
Växellådan från en 80-tals omega 2.0i passar nästan bolt-on.
Jo, så har jag också fattat det. Inte råkar du veta mer i detalj hur mycket arbete som gömmer sig bakom ordet "nästan" i "nästan bolt-on"?

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6672



William Ekström skrev:
gsi 16v-motorerna är lätta att få tag på och verkar vara billiga.
Växellådan från en 80-tals omega 2.0i passar nästan bolt-on.


Växellådan passar väl helt bolt-on vill jag minnas då det är samma block i 16V som i 8v (2.0i)...?
Så den borde passa jättebra helt enkelt.

En 2 liters 16V motor (C20XE på Opelspråk) är en jättetrevlig och rolig motor som man kommer över för små summor nuförtiden, passar bra i såna bilar.

Peeter har en sån motor i sin Lådbil, han kanske är sugen på att berätta hur det känns att ha en sån motor i en sån bil...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



s-o skrev:
William Ekström skrev:
gsi 16v-motorerna är lätta att få tag på och verkar vara billiga.
Växellådan från en 80-tals omega 2.0i passar nästan bolt-on.
Jo, så har jag också fattat det. Inte råkar du veta mer i detalj hur mycket arbete som gömmer sig bakom ordet "nästan" i "nästan bolt-on"?


Jag har för mig att urtrampningslagret på omega-lådan är lite för kort, så man måste antingen fixa en hylsa som förlänger det, eller hitta ett annat urtrampningslager.

Vissa har satt ett sån't urtrampningslager som innehåller slavcylinder från Saab och på så sätt fått hydraulisk koppling. Det är ju wire på omegan..

Fråga på www.Opelsportclub.se så kanske du får veta mer.

_________________
William Ekström
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Brukar finnas en del motorcykelmotorer till hyffsade priser på Ebay, går man till en demonteringsfirma eller skrot blir man ju nästan rånad.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



William Ekström skrev:

Vissa har satt ett sån't urtrampningslager som innehåller slavcylinder från Saab och på så sätt fått hydraulisk koppling. Det är ju wire på omegan..


Eller så skaffar man en lite nyare låda från omegan för den har hydraulisk slavcylinder - samma bultmönster! Vet inte exakt när de bytte från vajer till hydraulisk men på min låda från -96 är det i alla fall hydraulisk

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



slår gärna ett slag för den TOYOTA motorn jag har i min egen bil.

den återfinns i de svensksålda Corolla GTiérna (FWD) mellan 1988-1992

Samt att det då är exakt samma motor som jag då har i min AE86 (RWD) 1983-1987

de har såklart OLIKA växellådor & insugsrör.

oljetrågen är exakt likadana dock med inbyggds skvalp-plåtar

motorn är en liten till måtten 4-AGE 1587cc Twin can 16V på ca 125hk med variabelt insug
& varvar 8200 orginal.

Växellådan heter T-50

denna motor/v-låda kombination skall visst vara väldigt populär i USA & Kanada inom Loocost.

dessa motorerna kostar ca 2000 kr styck på svenska skrotar.
& en RWD växellåda pallar ca 250hk (i bra skick)
& finns från 800 danska kronorpå danska skrotar då.

men RWD lådan finns även i en Daihatsu Charmant som skall finnas som svensksåld modell.

MVH/
........Kristian...

min bil finns till förfogande för den som vill kolla på den - bara hör av er.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tror oxo att kadettsextonventilaren är en jättefin motor för en seven, och med omegans svänghjul så passar kopplingen direkt, men annars så är saabs slavcylinder jättebra då det annars är krångligt att få plats med kopplingsarmen.

En bekant bygger med Opelmotorn och ford typ 9 låda, en kombination jag tror är riktigt bra.

En annan motor som jag skulle bygga med om jag startade ett bygge i dag är Citroen/Peugot 1.9 liters 16V motor. i aluminium. 148 hkr med kat, 160 hkr utan kat och med högre kompa (katmotorn är anpassad för 95 oktan), sitter i Citroen BX 19 16Valves, samt peugot 405MI16.

Sen har Honda fina maskiner som varvar 'jättemycket' Vtec.

Fiat/Lantcia/Alfaromeo Twincam-maskiner är fina.

Försök undvika tunga motorer som Volvo B23- ford Pinto mm.

(själv kör jag med Volvo B23) http://seven.umea.com

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Magnus L skrev:
Sen har Honda fina maskiner som varvar 'jättemycket' Vtec.


nackdelen är att nästan alla Hondamotorer snurrat år "fel" håll..

det är bara S2000 (F20) och CTR (K20) som snurrar som vanliga bilar....

ingen av dessa spisar är dock vidare billig..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Magnus L skrev:
Jag tror oxo att kadettsextonventilaren är en jättefin motor för en seven, och med omegans svänghjul så passar kopplingen direkt, men annars så är saabs slavcylinder jättebra då det annars är krångligt att få plats med kopplingsarmen.

En bekant bygger med Opelmotorn och ford typ 9 låda, en kombination jag tror är riktigt bra.


Är det jag?

Nåväl. c20xe är en riktigt trevlig motor!
Körde runt i en vectra förut som hade den motorn, och efter det var jag såld, en sån skulle det vara i min sjua!
Det finns gott om trimmdelar att köpa, dock lite dyrt men..

Jag har som sagt en ford typ9 växellåda bakom min motor, den är väldigt liten och smidig, finns gott om olika drevsatser till den, samt att den är billig och lätt att få tag på.
Jag använder mig av ett saab urtrampslager då en kopplingsarm hade tagit i torpedväggen.

Hör även med "Westfield" här på forumet, han har ju nu i sommar besiktat sin bil med c20xe, har för mig att han är mer än nöjd med motorn
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Japp.

Jag är kalasnöjd. Bra vrid och lätt att trimma (på sikt kanske). Idag är jag helt nöjd med 160hk och 650kg totalvikt (inkl. mig och alla vätskor). Det går undan på alla sätt. Spinna loss på klibbiga r-däck på ettan och tvåan är inga större problem, vilket innebär att det finns effekt i överflöd, jag önskar inget mer nu.

Ska nog i vinter bygga mig en torrsump då jag haft problem med markfrigången för jag kör så små hjul, men har man normala hjul är inte det något stort problem.

oljetråg kan man antingen bygga om själv (det finns plåttråg att utgå ifrån på nån Vectra modell som passar), eller köpa för ca £200 från England.

Hela elhärvan till motorn är helt fristående förutom sju-åtta kablar som man måste koppla till resten av bilen (om jag inte minns fel: ström styrdatorn, oljetryck, oljetryckvakt, bränslepump, startmotorsolenoid, varvtal och nån till). Väldigt enkelt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



om jag skulle bygga seven så skulle jag snegla åt Mazda RX-7. Lätt, mycket effekt och både billigare och enklare än MC-motor.

Billig donatorbil, du kan ta motor, vxl-låda, diff osv. från den. Motorn är lätttrimmad som en moped. Skulle tro att du kan ta spindlar, styrning, bromsar osv också.

Motorn är liten och lätt, kalas i en 7 thumbs up
Lämnar 250-300 hk bridgeportad utan turbo. Periferalport ger 300+ men kortare livslängd.
150 hk original. 500 hk med stressfläkt . Kan ha kat och insprutning.


En liten nätt 275hk-installation med förgasare.

Lite mer info finns på
http://autos.groups.yahoo.com/group/rotus7/

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



om du ska trimma så skulle jag slå ett slag för Volvos B230-snurra. Oslagbar ekonomi.
Flera är de Bmw M3 som snurrat i olika svenska racingserier med en Volvoklump under huven.
Delar finns över allt och kostar nästan inget (jämfört med Tyska och Japanska delar).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



Jet skrev:
om du ska trimma så skulle jag slå ett slag för Volvos B230-snurra. Oslagbar ekonomi.
Flera är de Bmw M3 som snurrat i olika svenska racingserier med en Volvoklump under huven.
Delar finns över allt och kostar nästan inget (jämfört med Tyska och Japanska delar).


Fast en sån gjutjärnsklump (bortåt 180 kg om jag inte minns fel) känns ju som ett blysänke i en annars lätt och läcker kärra.

Näst bäst, kanske. På sin höjd.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Är verkligen Wankel-motorerna så enormt lätta? Visst är de kompakta osv, men är de verkligen så lätta. Skulle gärna vilja se lite vikt-statistik på dem.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jet skrev:
om du ska trimma så skulle jag slå ett slag för Volvos B230-snurra. Oslagbar ekonomi.
Flera är de Bmw M3 som snurrat i olika svenska racingserier med en Volvoklump under huven.
Delar finns över allt och kostar nästan inget (jämfört med Tyska och Japanska delar).


Rallycrossåkare här hemmavid kör med trimmad wankel med argumentet att det är billigare än Volvo ! Hävdas att en 300 hk-motor plockas ihop för 25 kkr. Jag vet inte om det är realistiskt och vad en Volvo-maskin med samma effekt skulle gå på.

Iofs körs det väl väldigt korta heat i rallycross? Typ 3-5 minuter? Kanske annorlunda om man vill att det ska hålla för upprepade halvtimmes banpass.

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? LättrycksTURBO?
1, 2, 3, 4   >>
18401 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande