Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Caster och eldiff FWD
1, 2   >>
2176 besök totalt
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Caster och eldiff FWD

Liten undran vad experterna åker med på för caster vinkel på era FWD bilar, i mitt fall Cupra R -13.
Har analyserat däcken lite sen premiär turen på Ringen och tycker det ser lite underligt ut. Jag hade till första rundan inte möjlighet att få till några vettiga camber vinklat (1,1-1,2º) och körde således hååååårt på yttersidan, var nere vid texten på v fram.
Logiskt sett räknade jag med att däcken skulle varit betydligt mer slitna på yttersida än innersida men så är inte fallet. Dock så ser det ut lite som det "hyvlar av mönstret på innersidan lite.
Jag misstänker att detta kan vara ett caster problem, vad säger expertisen?
Bilen har diff och toe var i princip neutral, liiiite toe in både fram och bak.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad för diff?
Vad har du för caster nu?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Vad för diff?
Vad har du för caster nu?


Std diff (el som jag förstår)
Caster har jag inte i huvudet, protokollet är hemma men det är inom std området. I nuläget har jag inga justerbara topplagringar så det finns inte mycket justerbar möjligheter. Detta är mest för att få en förståelse för varför slitaget ser ut som det gör och vad man ska ställa med uppdaterat chassi, dvs ungefär vilka caster vinklar det kört med på liknande FWD bilar.
Detta för att få klart för mig om grejer jag tittar på för vinters uppgraderingar är tillräckliga.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

El-diff.
https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/does-the-mkii-leon-cupr . . . .
Om detta stämmer så är det inte så konstigt att insida på framdäcken är slita.
Inner framhjul spinner.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
El-diff.
https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/does-the-mkii-leon-cupr . . . .
Om detta stämmer så är det inte så konstigt att insida på framdäcken är slita.
Inner framhjul spinner.


Hmm....rätt svar är fel svar....
Men, det fanns i medvetandet. Frågan är om det på något sätt går att ställa högre diffverkan eller om mekanisk diff är enda vägen att gå?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

1 så verkar el-diffen bara funka i låga hastigheter (se länken)
2. Då el-diffen, om jag fattat rätt, bromsar det spinnade hjulet.
Mao eldar bromsar blir resutatet.
Känns inte rätt väg att gå.

ps
Förmodligen FEL svar igen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
1 så verkar el-diffen bara funka i låga hastigheter (se länken)
2. Då el-diffen, om jag fattat rätt, bromsar det spinnade hjulet.
Mao eldar bromsar blir resutatet.
Känns inte rätt väg att gå.

ps
Förmodligen FEL svar igen


Fast....det blir nog inte fullt rättvisande då ESP är permanent bortprogrammerat på min bil.
Blir lite fundersam här, om man läser detta rätt så borda man isf inte ha någon diffverkan alls och det har jag absolut.

PS. "Ändrade rubriken också DS.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Vad som är bäst är väl inte riktigt utrett. Caster ger camberförbättring mest i långsamma kurvor (stora styrutslag)

Finns en rätt bra manual på racebilen som iofs har rätt ombyggd fram och bakvagn.
http://www.seat-sport.com/content/dam/seatsport/Docs/Leon%20MK2/User%2 . . . .

Ifån manualen har jag hittat (iofs slicks bil så lite mindre camber kan man nog köra, runt -3 grader iaf)
Framvagn
Camber: -4.1 deg
Toe: 0.10 deg out
Caster: 11.4 deg
Scrub radie: 29mm
Roll center: ungefär 10mm över markplan omjag förstår rätt

Bakvagn
Camber: -4 deg
Toe: 0

Renault Clio Cup
https://drive.google.com/file/d/1ar7Yxv4vMmC3IVKdPWiOayMoY5-dMBU7/view . . . .

Finns lite information här men jag är osäker på om vi kom fram till nått caster recept.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110060&postdays=0&posto . . . .

Har upplevt på min att framhjulsdriven bil sliter rätt mycket på insidan av innerhjulet när man går på förmycket gas ur kurvorna. Det problemet blir värre med mer negativ camber då det blir ännu mindre kontaktyta på innerhjulet. Men bilen blir ju snabbare runt varvet. Enklaste sättet att komma åt det är nog diff och att rotera däcken mellan fram och bak.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Vad som är bäst är väl inte riktigt utrett. Caster ger camberförbättring mest i långsamma kurvor (stora styrutslag)

Finns en rätt bra manual på racebilen som iofs har rätt ombyggd fram och bakvagn.
http://www.seat-sport.com/content/dam/seatsport/Docs/Leon%20MK2/User%2 . . . .

Ifån manualen har jag hittat (iofs slicks bil så lite mindre camber kan man nog köra, runt -3 grader iaf)
Framvagn
Camber: -4.1 deg
Toe: 0.10 deg out
Caster: 11.4 deg
Scrub radie: 29mm
Roll center: ungefär 10mm över markplan omjag förstår rätt

Bakvagn
Camber: -4 deg
Toe: 0

Renault Clio Cup
https://drive.google.com/file/d/1ar7Yxv4vMmC3IVKdPWiOayMoY5-dMBU7/view . . . .

Finns lite information här men jag är osäker på om vi kom fram till nått caster recept.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110060&postdays=0&posto . . . .

Har upplevt på min att framhjulsdriven bil sliter rätt mycket på insidan av innerhjulet när man går på förmycket gas ur kurvorna. Det problemet blir värre med mer negativ camber då det blir ännu mindre kontaktyta på innerhjulet. Men bilen blir ju snabbare runt varvet. Enklaste sättet att komma åt det är nog diff och att rotera däcken mellan fram och bak.


Tackar!
Mao så ser det ut som ganska mycket caster.

Måste kolla upp detta med diffen lite mer. Helt klart är att jag har diffverkan även med ESP borta, frågan är bara hur mycket.
Kanske är en mekanisk diff ett måste.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Har samma problem på min med riktig lamel diff.

har maxat caster så mycket jag kan med nästan 10grader, 3 camber och knappt 1mm in per sida.

tyckte det blev bättre med toe in körde ut innan, också backade jag av på cambern lite.

Dom har väldigt bra med cambergain, sen kör jag med lite bump steer då jag använder TT spindeled som sänker 10mm men har inte sänkt styrstaget, knappt 2mm ut på 50mm rörelse.

Kan inte jämföra med en Supercopa då det är en helt annan spindel

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Babbe:
Vad har du för rampvinklar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



40/65 skall det vara

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
Har samma problem på min med riktig lamel diff.

har maxat caster så mycket jag kan med nästan 10grader, 3 camber och knappt 1mm in per sida.

tyckte det blev bättre med toe in körde ut innan, också backade jag av på cambern lite.

Dom har väldigt bra med cambergain, sen kör jag med lite bump steer då jag använder TT spindeled som sänker 10mm men har inte sänkt styrstaget, knappt 2mm ut på 50mm rörelse.

Kan inte jämföra med en Supercopa då det är en helt annan spindel


Tack för info.
Kollade igår och jag har ca 8º caster som det är nu och med nya topplagringar så kommer jag nog upp i 10-11º.
Vore kul med lite mer input, om det är något man måste leva med kanske.
Har lite funderingar på att kontakta Christian på Reader (Manthey) som jag vet har ganska mycket erfarenhet av just dessa bilar.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4625



Säg till om du skall ha hem nåt från Christian, jag åker T/R vecka 39.

_________________
Jens Lanvin
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

Jens L skrev:
Säg till om du skall ha hem nåt från Christian, jag åker T/R vecka 39.


Lucky you
Tack för erbjudandet! Jag hör av mig isf.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Efter jag skrivit rampvinkar så dök det upp lite tankar i mitt pall.
Hmm om det nu inte bara är spinnande innerhjul?
Vad kan det då vara?
Ackerman? (Styrvinklar på hjulen)
Frågan är också slits däck på insida i kurva eller med raka hjul(acc & broms)
Eller?
Sökte lite, kanske läsvärt.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89117
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46047
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94500
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82957

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Efter jag skrivit rampvinkar så dök det upp lite tankar i mitt pall.
Hmm om det nu inte bara är spinnande innerhjul?
Vad kan det då vara?
Ackerman? (Styrvinklar på hjulen)
Frågan är också slits däck på insida i kurva eller med raka hjul(acc & broms)
Eller?
Sökte lite, kanske läsvärt.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89117
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46047
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94500
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82957


Troligen så är Herr Ackerman inblandad, hade det problemet till viss mån på E36 också.
Ska till Knutan om några veckor mest för att testa insvängning i långsamma, tvära kurvor. Kommer då lägga bakdäcken fram och försöka ha lite koll på detta och även koncentrera mig för att känna efter lite mer hur innerhjulet beter sig. Kan vara att jag har mer hjulspinn än jag upplevde det men lite skeptisk är jag.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Snokat något mer om el-diffen?

Lika E36, camber och tå in/ut? (jag tänker på mina länkar)
Behöver inte vara Herr Ackerman som jä... med oss.


Nu är jag ingen vidare chuför men.
Svårt att känna om innerhjulet spinner, slirar, eller ej med öppen diff när väl bilen satta sig.
Statiskt i böj typ.
Sen ur böj lite av samma sak, med större risk innerhjulet spinner.
Om man nu inte överkör, gasar för mycket.
Då märker man garanterat innerhjulet spinner men bilen håller ca samma spår.
Iof en del beronde på hur mycket sido innerhjulet tar.
Gasa för mycket med väl fungerande diffbroms blir reulatet bilen ändar spår mycket mer.
Understyr ducktigt, då ytterhjulets sidogrepp äts upp av försöket med längsgånde acc.
Gasar man lagom ut ur böj så känns det som bilen vill dra sig innåt. (med diffbroms)
Tankar/åsikter?


Citat:
testa insvängning i långsamma, tvära kurvor

Problem där? Hur känns det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Jag lägger en slant på (aningens) innerhjulsspinn som skulden till slitaget



_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Snokat något mer om el-diffen?

Lika E36, camber och tå in/ut? (jag tänker på mina länkar)
Behöver inte vara Herr Ackerman som jä... med oss.


Nu är jag ingen vidare chuför men.
Svårt att känna om innerhjulet spinner, slirar, eller ej med öppen diff när väl bilen satta sig.
Statiskt i böj typ.
Sen ur böj lite av samma sak, med större risk innerhjulet spinner.
Om man nu inte överkör, gasar för mycket.
Då märker man garanterat innerhjulet spinner men bilen håller ca samma spår.
Iof en del beronde på hur mycket sido innerhjulet tar.
Gasa för mycket med väl fungerande diffbroms blir reulatet bilen ändar spår mycket mer.
Understyr ducktigt, då ytterhjulets sidogrepp äts upp av försöket med längsgånde acc.
Gasar man lagom ut ur böj så känns det som bilen vill dra sig innåt. (med diffbroms)
Tankar/åsikter?


Citat:
testa insvängning i långsamma, tvära kurvor

Problem där? Hur känns det?


Nej, inget jag vet stämmer.

Nja, angående spinn eller inte tror jag mig ha kört mycket nog för att märka detta och veta dess konsekvenser om jag går in för det lite.
Reagerade inte, eller rättare sagt funderade inte, på det så mycket nu på Ringen. Ganska mycket andra intryck med denna bilen mot vad jag kört innan. Ska återkomma som sagt efter Knutan.

Problemet i tvära långsamma kurvor.
Tror jag överkör lite på väg in (brukar få höra att jag har lite brutal körstil...) så jag, så att säga, provocerar fram understyrningen redan i insvängning. Tror i efterhand att jag tjänar på att hejda mig lite i ingången för att få bättre instyrning. Även att bromsa längre in i sväng kanske. Ska testa lite olika ideer.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag lägger en slant på (aningens) innerhjulsspinn som skulden till slitaget




Sätter inte emot några större pengar....
Som sagt, tycker jag borde märkt mer av det bara.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Skruva banåkabil
Caster och eldiff FWD
1, 2   >>
2176 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande