| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump - problematik och brydderier
|
1, 2, 3 >> 4169 besök totalt |
|
Torrsump - problematik och brydderier
Jag grubblar lite över de här... På tanken i sig har jag i dagsläget 3 utgångar i toppen. Locket har modifierats och använts med ett luftfilter på toppen, sen har jag 2 st stora öppningar med skvalp plåtar en bit ner, på den ena satt en AN koppling, den andra var bara pluggad. De mesta jag läst om säger att man ska ha en "breather tank", eller en catch can för ventilationen av tanken. Eftersom jag har två ställen där jag lätt kan göra en anslutning så tänkte jag mig då dra en slang från det ena topphålet till toppen av en tank, och sen ha en slang från botten tillbaka till det andra hålet. På toppen sen sätter jag en anslutning (i mitt fall är vevhusventen original typ 16mm invändigt och AN12 är 17 invändigt om jag inte minns fel, så det blir AN12 från kina fram till motorn igen) som går till insuget. När jag då tittar på de catch can's som finns så ligger dom i ett spann av säg 500-1500. Men det ser bara ut att vara tomma burkar? I så fall kan jag ju lika gärna ta en bit 2" avgasrör och göra en själv! Men vore de inte smart med någon baffling inuti burken? Hur skulle en sådan baffling i så fall se ut? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Jag köpte en färdig från Ebay med skvallerrör på utsidan och liten avtappningsplugg i botten. Hela grejen är att den ska fånga eventuell kondenserad fukt och oljedimma som man sen kan tömma ut. Min tanke är att bara skilja ut kondens, sen ska andra sidan av tanken in i insuget...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Precis så jag tänker med, men om de bara är en tom burk känns det inte som att kondensen fastnar någonstans?
Jag hittade den här bilden igårkväll:
Detta är en Mishimoto catch can, det orangea är ett "filter", plåten i botten antar jag främst är för att oljan inte ska rivas upp igen av luftflödet? Filtret skulle jag kunna göra av lite finmaskig stålmesh jag skaffade för att sätta i tråget, jag tror inte jag kommer använda allt där. Sen hittade jag även denna variant: http://nomads2002.blogspot.com/2016/ Där man använder stålull som filtrering. Både dessa känns ju "vettigare" än en burk som bara är tom? Inloppet skulle man kunna sätta så de blåser in längs sidan (såsom en del torrsumps tankar är byggda) för att få oljan att fastna på väggen i första hand, sen en rörstump som går ner förbi inloppet i höjd likt mishimoto med en kona av finmaskigt stålnät. Den hålborrade plåten i botten vet jag inte om man behöver egentligen? I så fall blir de typ så här, fast med ett "filter"
Hade de vart en vettig lösning tro? Jag har allt hemma utom AN-bungs så de blir ju en ganska billig burk jämfört med dom man köper. Funktionen ska ju iofs som du säger bara vara en extra kondensfälla men. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Tänk även på att det kan vara en bra idé att göra inkommande slang kort för att inte börja fälla olja i slangen.
Min Saab motor hade en mystisk slang som jag var tvungen att undersöka. Ett yttre hölje där kylsrvätska passerar och värmer lös ev kondenserad klet. Fiffigt. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||||
|
Själva "breathern" kan jag ju sätta varsom. Tanken var att sätta den på hjulhuset mellan infästningen för bursträvorna och tanken.
Tanken skymtas i kanten på denna bild:
Då blir slangen kanske 30-50cm lång nått. De finns utrymme (beroende på hur stor jag gör den) att sätta den närmare tanken med. Jag får väl se.. Men hyffsat nära blir de i alla fall. Det mest begränsande är ju höjden, den blir bättre ju längre in jag sätter breathern. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re: Torrsump - breather tank, bygga själv?
|
||||||||
|
Jag har åkt med en tom burk i bagaget i år.
Inga problem..... förutom lukten. Saken blir inte bättre av att jag kör e85. Så det luktar skunk. Att dra en slang tillbaka till insuget... är ju inte bara bara. Och då får jag ju med mej turbotrycket till burken. Hur ska man göra... egentligen ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Dra till turbons INLOPP istället, förutom vid tomgång lär det fungera minst lika bra som luftburken. Eller skaffa en sådan ventil i princip ALLA modernare (efter åttiotalet) turbobilar har, som växlar mellan insuget vid motorbroms, låglast etc och turbons inlopp när du får övertryck _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Ja... så blur det förstås. Men det är fortfarande 3 meter att dra slang. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Finns ju 'vaccumpryttlar' att sätta på avgasröret för att få vaccum till exempelvis vevhusventilation. En sådan långt bak borde spara ungefär 2.5meter slang
_________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Bra ide . Sånna har jag ju på hyllan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Visst kan man laborera med olika lösningar men man får ha i åtanke att det trotts allt bara handlar om avluftning av ett oljekärl Dvs redan catchtank är lite overkill/finlir (t.ex. hade min gamla 911 Turbo endast en slang från oljetanken till insuget (före turbon men efter filtret). Det fungerade utmärkt trotts 23000 mil, 14L olja och antagligen en hel del blow-by...
Det är oljetanken som ska separera oljan. Enda som kommer från tanken är eventuell ånga och/eller blow-by-produkter. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Tror du att det är overkill även med tanken i bagaget och motorn fram? Jag tänker att de kan finnas "risk" för stående olja i slangen på vägen fram, jag hade tänkt dra ner den under bilen, längs med tröskeln och upp under huven. Så de blir en rätt lång svacka där sånt i så fall kan bli stående. Skulle väl iofs kunna sätta en skarv där nånstans så de går kolla om de blir ett bekymmer och uppgradera till catchtank senare med, då sparar jag lite arbetstid i alla fall
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Hm, jag har bara dåliga erfarenheter av oljetank på andra sidan bilen. Det uppstår alla möjliga problem: eventuell "torrsugning" vid oljebyte, långa slangar (med ökad risk för skador) osv. Ska du ha returen från sumptanken dragen tvärs över bilen bör du definitivt ha catchtank på lägsta punkten. Även då lär det bli lite meckigt i t.ex. minusgrader om oljefrotén fryser. Är du tvungen att ha oljetanken i bagaget? Det underlättar väldigt mycket om den är nära motorn (och lite högre än inloppet av oljepumpen) Då kan du t.o.m. slippa catchtank, plus att motorn får olja omedelbart. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Alltså. Svackor på ledningar, till och från oljepump och tank.... är något som aldrig får finnas.
När man fyller på tanken.... så ska oljenivån nå pumpen. När det gäller avluftningen så får ju ingen olja nå till slangen från catchtanken. Då är den felkonstrurad. Avluftningen från catchtanken är bara för att bli av med illaluktande vevhusgaser. Att ha avluftningen från catchtanken som jag haft i år, ut i tomma luften.... är ingen bra ide. Det luktar fan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Vad återstår då ? Att dra i det i avgasröret efter turbon ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Mja, precis alla fabriksbilar och de flest trimmade sådana har återcirkulerad vevhusventilation (dessutom utan catchtank). Det har inte varit lagligt med öppen vevhusventilation på minst 30 år. Om det spikar duktigt av det som återstår efter catchtanken har man andra problem (typ massor av blow-by). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Det finns ingen plats att ha den under huven, alternativet hade varit där passageraren ska ha fötterna vilket inte känns bra. Så som det ser ut idag går det rör från bagaget till motorrummet, dom kommer tyvärr upp lite högt där men jag hittade ingen bättre plats.. Slangarna kommer gå upp över tankens nivå. Så här i efterhand var de inget jag tänkte på och nu är de lite för sent att ändra på med.. Jag skulle kunna komma ut lite lägre i torpeden, men måste fortfarande upp över hjulhuset för att nå pumpen, finns ingen annan väg. När man läser om bilar med dessa system och tank i bagaget verkar det dock inte vara så stora problem med att få olja Till motorn vid start och gång, de enda jag sett är att en del har problem med hävert effekten. Och agerar den så kommer jag inte ha några bekymmer med att få olja till motorn om den inte stått Alltför länge
Jag får helt enkelt se till att på ett smidigt sätt kunna ta loss remmen och primea som framtids säkring. Ang. catch tank.. du säger på lägsta punkten? Det är i golvnivå mer eller mindre, jag ser inte poängen av en catch tank där? Eller är de samma tanke gång som jag hade att slangen kan få stående olja i sig med tiden? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Om maskinen drar i sig så mycket oljedimma att den spikar har du en helt slutkörd maskin där blocket behöver borras, nya kolvar och ringar etc. Lös problemet istället så får du mer effekt. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Nu blir det lite konstigt.
Catchtanken ska sitta så högt som möjligt och i avluftningen från den ska det inte kunna stå olja. Kommer det olja i avluftningen så har man motorras. Så med en vettig, högt monterad catch.... är det bara gaser som ska ut. Jag skulle aldrig våga ha oljetanken och matningsröret, så stt det inte är självrinning till pumpen. Och det kan aldrig bli försent att åtgärda det. Varför måste matningen gå över innerskärnen i ditt fall ? EDIT: Jag har precis kollat loggarna på mitt oljetryck, från körningen på karlskoga.... och det ligger så jämnt.... att man får en glädjetår i ögat....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump - problematik och brydderier
|
1, 2, 3 >> 4169 besök totalt |

