Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torrsump - problematik och brydderier
1, 2, 3   >>
4169 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Torrsump - problematik och brydderier

Jag grubblar lite över de här... På tanken i sig har jag i dagsläget 3 utgångar i toppen. Locket har modifierats och använts med ett luftfilter på toppen, sen har jag 2 st stora öppningar med skvalp plåtar en bit ner, på den ena satt en AN koppling, den andra var bara pluggad.

De mesta jag läst om säger att man ska ha en "breather tank", eller en catch can för ventilationen av tanken. Eftersom jag har två ställen där jag lätt kan göra en anslutning så tänkte jag mig då dra en slang från det ena topphålet till toppen av en tank, och sen ha en slang från botten tillbaka till det andra hålet.

På toppen sen sätter jag en anslutning (i mitt fall är vevhusventen original typ 16mm invändigt och AN12 är 17 invändigt om jag inte minns fel, så det blir AN12 från kina fram till motorn igen) som går till insuget.

När jag då tittar på de catch can's som finns så ligger dom i ett spann av säg 500-1500. Men det ser bara ut att vara tomma burkar? I så fall kan jag ju lika gärna ta en bit 2" avgasrör och göra en själv! Men vore de inte smart med någon baffling inuti burken? Hur skulle en sådan baffling i så fall se ut?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag köpte en färdig från Ebay med skvallerrör på utsidan och liten avtappningsplugg i botten. Hela grejen är att den ska fånga eventuell kondenserad fukt och oljedimma som man sen kan tömma ut. Min tanke är att bara skilja ut kondens, sen ska andra sidan av tanken in i insuget...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Precis så jag tänker med, men om de bara är en tom burk känns det inte som att kondensen fastnar någonstans?

Jag hittade den här bilden igårkväll:



Detta är en Mishimoto catch can, det orangea är ett "filter", plåten i botten antar jag främst är för att oljan inte ska rivas upp igen av luftflödet?

Filtret skulle jag kunna göra av lite finmaskig stålmesh jag skaffade för att sätta i tråget, jag tror inte jag kommer använda allt där.

Sen hittade jag även denna variant: http://nomads2002.blogspot.com/2016/05/2-oil-catch-can-diy.html
Där man använder stålull som filtrering.

Både dessa känns ju "vettigare" än en burk som bara är tom? Inloppet skulle man kunna sätta så de blåser in längs sidan (såsom en del torrsumps tankar är byggda) för att få oljan att fastna på väggen i första hand, sen en rörstump som går ner förbi inloppet i höjd likt mishimoto med en kona av finmaskigt stålnät. Den hålborrade plåten i botten vet jag inte om man behöver egentligen? I så fall blir de typ så här, fast med ett "filter"



Hade de vart en vettig lösning tro? Jag har allt hemma utom AN-bungs så de blir ju en ganska billig burk jämfört med dom man köper. Funktionen ska ju iofs som du säger bara vara en extra kondensfälla men.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Tänk även på att det kan vara en bra idé att göra inkommande slang kort för att inte börja fälla olja i slangen.
Min Saab motor hade en mystisk slang som jag var tvungen att undersöka. Ett yttre hölje där kylsrvätska passerar och värmer lös ev kondenserad klet. Fiffigt.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Själva "breathern" kan jag ju sätta varsom. Tanken var att sätta den på hjulhuset mellan infästningen för bursträvorna och tanken.

Tanken skymtas i kanten på denna bild:



Då blir slangen kanske 30-50cm lång nått. De finns utrymme (beroende på hur stor jag gör den) att sätta den närmare tanken med. Jag får väl se.. Men hyffsat nära blir de i alla fall. Det mest begränsande är ju höjden, den blir bättre ju längre in jag sätter breathern.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re: Torrsump - breather tank, bygga själv?

Cassius skrev:
När jag då tittar på de catch can's som finns så ligger dom i ett spann av säg 500-1500. Men det ser bara ut att vara tomma burkar? I så fall kan jag ju lika gärna ta en bit 2" avgasrör och göra en själv! Men vore de inte smart med någon baffling inuti burken? Hur skulle en sådan baffling i så fall se ut?
Skurbollar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har åkt med en tom burk i bagaget i år.

Inga problem..... förutom lukten.
Saken blir inte bättre av att jag kör e85. Så det luktar skunk.

Att dra en slang tillbaka till insuget... är ju inte bara bara. Och då får jag ju med mej turbotrycket till burken.

Hur ska man göra... egentligen ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag har åkt med en tom burk i bagaget i år.

Inga problem..... förutom lukten.
Saken blir inte bättre av att jag kör e85. Så det luktar skunk.

Att dra en slang tillbaka till insuget... är ju inte bara bara. Och då får jag ju med mej turbotrycket till burken.

Hur ska man göra... egentligen ?


Dra till turbons INLOPP istället, förutom vid tomgång lär det fungera minst lika bra som luftburken.

Eller skaffa en sådan ventil i princip ALLA modernare (efter åttiotalet) turbobilar har, som växlar mellan insuget vid motorbroms, låglast etc och turbons inlopp när du får övertryck

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag har åkt med en tom burk i bagaget i år.

Inga problem..... förutom lukten.
Saken blir inte bättre av att jag kör e85. Så det luktar skunk.

Att dra en slang tillbaka till insuget... är ju inte bara bara. Och då får jag ju med mej turbotrycket till burken.

Hur ska man göra... egentligen ?


Dra till turbons INLOPP istället, förutom vid tomgång lär det fungera minst lika bra som luftburken.

Eller skaffa en sådan ventil i princip ALLA modernare (efter åttiotalet) turbobilar har, som växlar mellan insuget vid motorbroms, låglast etc och turbons inlopp när du får övertryck


Ja... så blur det förstås.

Men det är fortfarande 3 meter att dra slang.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

ButterflyRacing skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag har åkt med en tom burk i bagaget i år.

Inga problem..... förutom lukten.
Saken blir inte bättre av att jag kör e85. Så det luktar skunk.

Att dra en slang tillbaka till insuget... är ju inte bara bara. Och då får jag ju med mej turbotrycket till burken.

Hur ska man göra... egentligen ?


Dra till turbons INLOPP istället, förutom vid tomgång lär det fungera minst lika bra som luftburken.

Eller skaffa en sådan ventil i princip ALLA modernare (efter åttiotalet) turbobilar har, som växlar mellan insuget vid motorbroms, låglast etc och turbons inlopp när du får övertryck


Ja... så blur det förstås.

Men det är fortfarande 3 meter att dra slang.


Finns ju 'vaccumpryttlar' att sätta på avgasröret för att få vaccum till exempelvis vevhusventilation.

En sådan långt bak borde spara ungefär 2.5meter slang

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag har åkt med en tom burk i bagaget i år.

Inga problem..... förutom lukten.
Saken blir inte bättre av att jag kör e85. Så det luktar skunk.

Att dra en slang tillbaka till insuget... är ju inte bara bara. Och då får jag ju med mej turbotrycket till burken.

Hur ska man göra... egentligen ?


Dra till turbons INLOPP istället, förutom vid tomgång lär det fungera minst lika bra som luftburken.

Eller skaffa en sådan ventil i princip ALLA modernare (efter åttiotalet) turbobilar har, som växlar mellan insuget vid motorbroms, låglast etc och turbons inlopp när du får övertryck


Ja... så blur det förstås.

Men det är fortfarande 3 meter att dra slang.


Finns ju 'vaccumpryttlar' att sätta på avgasröret för att få vaccum till exempelvis vevhusventilation.

En sådan långt bak borde spara ungefär 2.5meter slang


Bra ide . Sånna har jag ju på hyllan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

Cassius skrev:
Precis så jag tänker med, men om de bara är en tom burk känns det inte som att kondensen fastnar någonstans?

Detta är en Mishimoto catch can, det orangea är ett "filter", plåten i botten antar jag främst är för att oljan inte ska rivas upp igen av luftflödet?

Filtret skulle jag kunna göra av lite finmaskig stålmesh jag skaffade för att sätta i tråget, jag tror inte jag kommer använda allt där.

Sen hittade jag även denna variant: http://nomads2002.blogspot.com/2016/05/2-oil-catch-can-diy.html
Där man använder stålull som filtrering.

Både dessa känns ju "vettigare" än en burk som bara är tom? Inloppet skulle man kunna sätta så de blåser in längs sidan (såsom en del torrsumps tankar är byggda) för att få oljan att fastna på väggen i första hand, sen en rörstump som går ner förbi inloppet i höjd likt mishimoto med en kona av finmaskigt stålnät. Den hålborrade plåten i botten vet jag inte om man behöver egentligen? I så fall blir de typ så här, fast med ett "filter"

Hade de vart en vettig lösning tro? Jag har allt hemma utom AN-bungs så de blir ju en ganska billig burk jämfört med dom man köper. Funktionen ska ju iofs som du säger bara vara en extra kondensfälla men.


Visst kan man laborera med olika lösningar men man får ha i åtanke att det trotts allt bara handlar om avluftning av ett oljekärl Dvs redan catchtank är lite overkill/finlir (t.ex. hade min gamla 911 Turbo endast en slang från oljetanken till insuget (före turbon men efter filtret). Det fungerade utmärkt trotts 23000 mil, 14L olja och antagligen en hel del blow-by...

Det är oljetanken som ska separera oljan. Enda som kommer från tanken är eventuell ånga och/eller blow-by-produkter.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:

Visst kan man laborera med olika lösningar men man får ha i åtanke att det trotts allt bara handlar om avluftning av ett oljekärl Dvs redan catchtank är lite overkill/finlir (t.ex. hade min gamla 911 Turbo endast en slang från oljetanken till insuget (före turbon men efter filtret). Det fungerade utmärkt trotts 23000 mil, 14L olja och antagligen en hel del blow-by...

Det är oljetanken som ska separera oljan. Enda som kommer från tanken är eventuell ånga och/eller blow-by-produkter.


Tror du att det är overkill även med tanken i bagaget och motorn fram? Jag tänker att de kan finnas "risk" för stående olja i slangen på vägen fram, jag hade tänkt dra ner den under bilen, längs med tröskeln och upp under huven. Så de blir en rätt lång svacka där sånt i så fall kan bli stående.

Skulle väl iofs kunna sätta en skarv där nånstans så de går kolla om de blir ett bekymmer och uppgradera till catchtank senare med, då sparar jag lite arbetstid i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

Cassius skrev:

Tror du att det är overkill även med tanken i bagaget och motorn fram? Jag tänker att de kan finnas "risk" för stående olja i slangen på vägen fram, jag hade tänkt dra ner den under bilen, längs med tröskeln och upp under huven. Så de blir en rätt lång svacka där sånt i så fall kan bli stående.

Skulle väl iofs kunna sätta en skarv där nånstans så de går kolla om de blir ett bekymmer och uppgradera till catchtank senare med, då sparar jag lite arbetstid i alla fall


Hm, jag har bara dåliga erfarenheter av oljetank på andra sidan bilen. Det uppstår alla möjliga problem: eventuell "torrsugning" vid oljebyte, långa slangar (med ökad risk för skador) osv. Ska du ha returen från sumptanken dragen tvärs över bilen bör du definitivt ha catchtank på lägsta punkten. Även då lär det bli lite meckigt i t.ex. minusgrader om oljefrotén fryser. Är du tvungen att ha oljetanken i bagaget? Det underlättar väldigt mycket om den är nära motorn (och lite högre än inloppet av oljepumpen) Då kan du t.o.m. slippa catchtank, plus att motorn får olja omedelbart.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Alltså. Svackor på ledningar, till och från oljepump och tank.... är något som aldrig får finnas.
När man fyller på tanken.... så ska oljenivån nå pumpen.

När det gäller avluftningen så får ju ingen olja nå till slangen från catchtanken. Då är den felkonstrurad.

Avluftningen från catchtanken är bara för att bli av med illaluktande vevhusgaser.

Att ha avluftningen från catchtanken som jag haft i år, ut i tomma luften.... är ingen bra ide. Det luktar fan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 413



Jag skulle aldrig dra återcirkulerande vevhusvent på en vässad turbomaskin!
Kommer spika duktigt om maskin får i sig oljedimma..

_________________
Fredrik Edholm
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

bmw_fredde skrev:
Jag skulle aldrig dra återcirkulerande vevhusvent på en vässad turbomaskin!
Kommer spika duktigt om maskin får i sig oljedimma..


Vad återstår då ?
Att dra i det i avgasröret efter turbon ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

bmw_fredde skrev:
Jag skulle aldrig dra återcirkulerande vevhusvent på en vässad turbomaskin!
Kommer spika duktigt om maskin får i sig oljedimma..


Mja, precis alla fabriksbilar och de flest trimmade sådana har återcirkulerad vevhusventilation (dessutom utan catchtank). Det har inte varit lagligt med öppen vevhusventilation på minst 30 år.

Om det spikar duktigt av det som återstår efter catchtanken har man andra problem (typ massor av blow-by).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Cassius skrev:

Tror du att det är overkill även med tanken i bagaget och motorn fram? Jag tänker att de kan finnas "risk" för stående olja i slangen på vägen fram, jag hade tänkt dra ner den under bilen, längs med tröskeln och upp under huven. Så de blir en rätt lång svacka där sånt i så fall kan bli stående.

Skulle väl iofs kunna sätta en skarv där nånstans så de går kolla om de blir ett bekymmer och uppgradera till catchtank senare med, då sparar jag lite arbetstid i alla fall


Hm, jag har bara dåliga erfarenheter av oljetank på andra sidan bilen. Det uppstår alla möjliga problem: eventuell "torrsugning" vid oljebyte, långa slangar (med ökad risk för skador) osv. Ska du ha returen från sumptanken dragen tvärs över bilen bör du definitivt ha catchtank på lägsta punkten. Även då lär det bli lite meckigt i t.ex. minusgrader om oljefrotén fryser. Är du tvungen att ha oljetanken i bagaget? Det underlättar väldigt mycket om den är nära motorn (och lite högre än inloppet av oljepumpen) Då kan du t.o.m. slippa catchtank, plus att motorn får olja omedelbart.


Det finns ingen plats att ha den under huven, alternativet hade varit där passageraren ska ha fötterna vilket inte känns bra.

Så som det ser ut idag går det rör från bagaget till motorrummet, dom kommer tyvärr upp lite högt där men jag hittade ingen bättre plats.. Slangarna kommer gå upp över tankens nivå. Så här i efterhand var de inget jag tänkte på och nu är de lite för sent att ändra på med.. Jag skulle kunna komma ut lite lägre i torpeden, men måste fortfarande upp över hjulhuset för att nå pumpen, finns ingen annan väg.

När man läser om bilar med dessa system och tank i bagaget verkar det dock inte vara så stora problem med att få olja Till motorn vid start och gång, de enda jag sett är att en del har problem med hävert effekten. Och agerar den så kommer jag inte ha några bekymmer med att få olja till motorn om den inte stått Alltför länge

Jag får helt enkelt se till att på ett smidigt sätt kunna ta loss remmen och primea som framtids säkring.

Ang. catch tank.. du säger på lägsta punkten? Det är i golvnivå mer eller mindre, jag ser inte poängen av en catch tank där?
Eller är de samma tanke gång som jag hade att slangen kan få stående olja i sig med tiden?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

bmw_fredde skrev:
Jag skulle aldrig dra återcirkulerande vevhusvent på en vässad turbomaskin!
Kommer spika duktigt om maskin får i sig oljedimma..


Om maskinen drar i sig så mycket oljedimma att den spikar har du en helt slutkörd maskin där blocket behöver borras, nya kolvar och ringar etc. Lös problemet istället så får du mer effekt.

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu blir det lite konstigt.

Catchtanken ska sitta så högt som möjligt och i avluftningen från den ska det inte kunna stå olja.
Kommer det olja i avluftningen så har man motorras.

Så med en vettig, högt monterad catch.... är det bara gaser som ska ut.

Jag skulle aldrig våga ha oljetanken och matningsröret, så stt det inte är självrinning till pumpen. Och det kan aldrig bli försent att åtgärda det.

Varför måste matningen gå över innerskärnen i ditt fall ?

EDIT: Jag har precis kollat loggarna på mitt oljetryck, från körningen på karlskoga.... och det ligger så jämnt.... att man får en glädjetår i ögat....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Torrsump - problematik och brydderier
1, 2, 3   >>
4169 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande