Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3071 besök totalt |
onekligen imponerande, speciellt med varma bromsar. Astran blev ju rejält utskåpad, ändå delar den bromsar med den bra mycket tyngre SAAB 9-5 Aero.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Saabs bromsar har å andra sidan aldrig varit så värst bra... ![]() Men det är klart att i en lättare bil, så borde dom kanske duga! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
För några år sen hade jag en Focus, vanlig 130-hästars, som "vinterskott". Hade den på Anderstorp på ett banmöte i regn. Jag körde i kapp några 911 och en M3! Det var bara en gentleman i en 996 GT3 och en Escort Cosworth som var snabbare den dan.
Hade det varit torrt hade resultatet varit helt annorlunda ![]() Vad jag vill säga är att chassit verkligen är grymt bra redan i standardversion. Nån som vet priset? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Hej
299900:- blev prislappen enligt min Fordhandlare (som för övrigt beställt en av de 50 (?) bilar som kommer till Sverige, åt en kund i trakten). Många motortidningar som testat den klagar på torque-steer och lag, men "vanligt" folk som testat den verkar inte beröras nämnvärt, vad jag hört...fast de kanske är frälsta från början. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
"synd de inte gjort den awd..."
TACK och lov att de inte fallit för frestelsen att göra bilen onödigt tung, utan låter tillräckligt många hjul driva och istället slängt i en riktig 'diff'. Bra sätt att blåsa bort 4wd bilar så länge det inte är grus eller mycket snö. _________________ Roland Johansson |
||||
Det tror jag beror på att motorjournalister har helt andra refernsramar med tanke på vad de kört innan och är lite mer finkänsliga, många kan dessutom utnyttja bilen närmare gränsen och fortfarande ha full koll en vad de flesta civilpersoner kan. Men som sagt det verkar kunna vara en trevlig bil helt klart, jävligt ful inredning dock med delvis blå ratt och lite blått här och var. Sen gillar jag inte startknappar och sånt därnt humbug heller. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Vi hade ETT krav när vi gjorde om elsystemet på räsern, det var just startknappen ![]() Det är en speciell känsla att knäppa på några brytare, vänta tills pumpen byggt tryck och sen trycka in knappen ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag provkörde Focus RS igår.
![]() Med reservation för ev sakfel i artikeln (t.ex. Om tilldelning av bilar i Sverige etc) så får man en lite annan vinkel än den genomsnittlige journalisten. ![]() Läs på: http://hem.passagen.se/rydquist/miat /Kristoffer |
||||
Bra review. Jag stod och klämde på en RS i måndags hos närmaste Ford-handlaren. Men priset är skapligt avtändande. Plus att jag gillar inte när växelspaken är nere på golvet nånstans (fördel med rwd är ju att kontrollerna (ratt, pedal och växelspak) sitter oftast bättre till av något skäl. Kanske är det för att främre hjulhuset inte tränger in i kupén lika mkt så det blir mer fotplats och kardantunneln gör att växelspaken hamnar högre upp (dock har ju Honda löst detta ändå). Med torque-steer, menar du då att det sliter och rycker i ratten över vägojämnheter, eller att ratten vill dra mot mittenläge när du accelerar i kurva? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Tack för beröm!
Torque-steer: Enbart att det drar i ratten då man gasar. Det finns inget bra svenskt uttryck som jag känner till, inte ens här på jobbet. Det andra är snarare spårkänslighet, men där hade man lyckats väldigt bra. /Kristoffer |
||||
Provkörde oxå en för ett par veckor sedan med blandade känslor!
Första intrycket är att den är jädrans snygg! När man väl sitter bakom ratten o har kört de första kilometerna så tänker man -Jädrar vilken bil o gå! Ska jag nån gång köpa mig en Ford så blir det en sån här! Men efter yttligare några killometer så känner man att bottendraget är kasst! Turbo laggen är gigantisk! Det är svårt att hålla flåset uppe vid växlingarna! Men sist o inte minst så skulle jag kunna köpa mig en 993 för samma pengar! o då tror jag att valet faller på den sistnämda ![]() o så funderar man ju lite på vad värdeminskningen blir när man tar ut den ur försäljnings hallen! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Bra skrivet! Verkar vara en kul bil! Du har nog ett bättre jobb än mig för jag får bara prova dieselbilar.... _________________ Henrik Johansson |
||||
Det var inte riktigt det jag menade. ![]() Jag menar: 1) under gaspådrag på slät mark vill den dra mot mittenläget eller 2) under gaspådrag över lite mer ojämn mark rycker och sliter det åt alla håll Det första är inte så farligt, det andra klart negativt. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
yeah right! ![]() ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Samma krav vi hade! ![]() Vi satte den tillsammans med lite fina spakar på en liten kolfiberpanel mitt i taket. ![]() |
||||
Sorry Micke, jag borde känna dig tillräckligt väl för att inte svara så urbota korkat... ![]() Det får bli lite nedbrytning här: Acc rakt fram på platt väg: Låg fart ettan/tvåan: Initialt orolig i styrningen Högre fart trean/fyran: Stabil (mindre moment att tillgå helt enkelt) Acc rakt fram på spårig väg: Låg fart ettan/tvåan: Kräver stadigt grepp om ratten (negativt mao!!!) Högre fart trean/fyran: Kräver passning Acc i kurva ettan/tvåan: Kräver krampaktigt grepp om ratten ![]() Acc i kurva trean/fyran: Kräver stadigt grepp om ratten En stor anledning till detta är den stygga diffbromsen. Turbon laddar lite plötsligt också så man får hänga i, men jag tycker det är lite av utmaningen. Man slipper ju det förtretliga hjulspinnet på inner hjulet och kan också gasa bort ev. understyrning genom att styra lite till och hålla nere. S60 Challengebilen var likadan! (med ännu styggare diffbroms) //kr |
||||
ok, tack för förklaringen. Då vet jag att det alltså är den negativa varianten
![]() Vad är det för motorvolym och vad är effektuttaget? drygt 200hk från 2L eller? Hm, märkligt att de då måste använda en så stor turbo så det ger betydande lag och dåligt ladd på låga varv. Men kanske avgassystemet begränsar hårt och man haft stora marginaler? Elelr så kanske motorns design inte riktigt lämpar sig för överladdning? (Är det en Zetec eller?) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
I den här bilklassen upplever jag personligen Golf R32 som betydligt mer intressant. Kanske inte känns fullt lika pigg och alert (av förklarliga skäl vad gäller vikten), men den har Haldexdrift och markant mycket högre kvalitetskänsla.
![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3071 besök totalt |