Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS ser mycket intressant ut...
1, 2   >>
3071 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ford Focus RS ser mycket intressant ut...

Jag låter tider och mätvärden tala för sig själv.
Kolla in bromsprestandan...


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



onekligen imponerande, speciellt med varma bromsar. Astran blev ju rejält utskåpad, ändå delar den bromsar med den bra mycket tyngre SAAB 9-5 Aero.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Micke Holmström skrev:
onekligen imponerande, speciellt med varma bromsar. Astran blev ju rejält utskåpad, ändå delar den bromsar med den bra mycket tyngre SAAB 9-5 Aero.

Saabs bromsar har å andra sidan aldrig varit så värst bra... thumbs down
Men det är klart att i en lättare bil, så borde dom kanske duga!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5291



siffrorna ser ju fina ut, tufft att den bromsar så bra med varma bromsar. Men enligt EVo är den inget vidare att köra, turbo-lag och annat otrevligt... synd de inte gjort den awd...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag är mest impad av tiden på Hockenheim, grymt bra. thumbs up
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



För några år sen hade jag en Focus, vanlig 130-hästars, som "vinterskott". Hade den på Anderstorp på ett banmöte i regn. Jag körde i kapp några 911 och en M3! Det var bara en gentleman i en 996 GT3 och en Escort Cosworth som var snabbare den dan.

Hade det varit torrt hade resultatet varit helt annorlunda

Vad jag vill säga är att chassit verkligen är grymt bra redan i standardversion.

Nån som vet priset?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

299900:- blev prislappen enligt min Fordhandlare (som för övrigt beställt en av de 50 (?) bilar som kommer till Sverige, åt en kund i trakten).

Många motortidningar som testat den klagar på torque-steer och lag, men "vanligt" folk som testat den verkar inte beröras nämnvärt, vad jag hört...fast de kanske är frälsta från början.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



"synd de inte gjort den awd..."

TACK och lov att de inte fallit för frestelsen att göra bilen onödigt tung, utan låter tillräckligt många hjul driva och istället slängt i en riktig 'diff'. Bra sätt att blåsa bort 4wd bilar så länge det inte är grus eller mycket snö.

_________________
Roland Johansson
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



therealpinto skrev:

Många motortidningar som testat den klagar på torque-steer och lag, men "vanligt" folk som testat den verkar inte beröras nämnvärt, vad jag hört...fast de kanske är frälsta från början.


Det tror jag beror på att motorjournalister har helt andra refernsramar med tanke på vad de kört innan och är lite mer finkänsliga, många kan dessutom utnyttja bilen närmare gränsen och fortfarande ha full koll en vad de flesta civilpersoner kan.

Men som sagt det verkar kunna vara en trevlig bil helt klart, jävligt ful inredning dock med delvis blå ratt och lite blått här och var. Sen gillar jag inte startknappar och sånt därnt humbug heller.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



HOOPoo skrev:
Sen gillar jag inte startknappar och sånt därnt humbug heller.


Vi hade ETT krav när vi gjorde om elsystemet på räsern, det var just startknappen

Det är en speciell känsla att knäppa på några brytare, vänta tills pumpen byggt tryck och sen trycka in knappen

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag provkörde Focus RS igår. Ibland har man det bästa jobbet!!!

Med reservation för ev sakfel i artikeln (t.ex. Om tilldelning av bilar i Sverige etc) så får man en lite annan vinkel än den genomsnittlige journalisten.

Läs på: http://hem.passagen.se/rydquist/miata

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Kristoffer R skrev:
Jag provkörde Focus RS igår. Ibland har man det bästa jobbet!!!

Med reservation för ev sakfel i artikeln (t.ex. Om tilldelning av bilar i Sverige etc) så får man en lite annan vinkel än den genomsnittlige journalisten.

Läs på: http://hem.passagen.se/rydquist/miata

/Kristoffer


Bra review. Jag stod och klämde på en RS i måndags hos närmaste Ford-handlaren. Men priset är skapligt avtändande. Plus att jag gillar inte när växelspaken är nere på golvet nånstans (fördel med rwd är ju att kontrollerna (ratt, pedal och växelspak) sitter oftast bättre till av något skäl. Kanske är det för att främre hjulhuset inte tränger in i kupén lika mkt så det blir mer fotplats och kardantunneln gör att växelspaken hamnar högre upp (dock har ju Honda löst detta ändå).

Med torque-steer, menar du då att det sliter och rycker i ratten över vägojämnheter, eller att ratten vill dra mot mittenläge när du accelerar i kurva?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Tack för beröm!

Torque-steer: Enbart att det drar i ratten då man gasar. Det finns inget bra svenskt uttryck som jag känner till, inte ens här på jobbet.

Det andra är snarare spårkänslighet, men där hade man lyckats väldigt bra.

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Provkörde oxå en för ett par veckor sedan med blandade känslor!
Första intrycket är att den är jädrans snygg!
När man väl sitter bakom ratten o har kört de första kilometerna så tänker man -Jädrar vilken bil o gå! Ska jag nån gång köpa mig en Ford så blir det en sån här!
Men efter yttligare några killometer så känner man att bottendraget är kasst! Turbo laggen är gigantisk! Det är svårt att hålla flåset uppe vid växlingarna! Men sist o inte minst så skulle jag kunna köpa mig en 993 för samma pengar!

o då tror jag att valet faller på den sistnämda .

o så funderar man ju lite på vad värdeminskningen blir när man tar ut den ur försäljnings hallen!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Johansson
Växjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 27



Kristoffer R skrev:
Jag provkörde Focus RS igår. Ibland har man det bästa jobbet!!!

Med reservation för ev sakfel i artikeln (t.ex. Om tilldelning av bilar i Sverige etc) så får man en lite annan vinkel än den genomsnittlige journalisten.

Läs på: http://hem.passagen.se/rydquist/miata

/Kristoffer


Bra skrivet! Verkar vara en kul bil!
Du har nog ett bättre jobb än mig för jag får bara prova dieselbilar....

_________________
Henrik Johansson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Kristoffer R skrev:
Tack för beröm!

Torque-steer: Enbart att det drar i ratten då man gasar. Det finns inget bra svenskt uttryck som jag känner till, inte ens här på jobbet.

Det andra är snarare spårkänslighet, men där hade man lyckats väldigt bra.

/Kristoffer


Det var inte riktigt det jag menade. (svårt att kommunicera skriftligt ibland)

Jag menar:
1) under gaspådrag på slät mark vill den dra mot mittenläget eller
2) under gaspådrag över lite mer ojämn mark rycker och sliter det åt alla håll

Det första är inte så farligt, det andra klart negativt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Rolle Scirocco skrev:
"synd de inte gjort den awd..."

TACK och lov att de inte fallit för frestelsen att göra bilen onödigt tung, utan låter tillräckligt många hjul driva och istället slängt i en riktig 'diff'. Bra sätt att blåsa bort 4wd bilar så länge det inte är grus eller mycket snö.


yeah right! .......o jag önskar att Subban var framhjulsdriven

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Johan f.k.a M3E30 skrev:
HOOPoo skrev:
Sen gillar jag inte startknappar och sånt därnt humbug heller.


Vi hade ETT krav när vi gjorde om elsystemet på räsern, det var just startknappen

Det är en speciell känsla att knäppa på några brytare, vänta tills pumpen byggt tryck och sen trycka in knappen


Samma krav vi hade!

Vi satte den tillsammans med lite fina spakar på en liten kolfiberpanel mitt i taket.
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Det var inte riktigt det jag menade. (svårt att kommunicera skriftligt ibland)

Jag menar:
1) under gaspådrag på slät mark vill den dra mot mittenläget eller
2) under gaspådrag över lite mer ojämn mark rycker och sliter det åt alla håll

Det första är inte så farligt, det andra klart negativt.



Sorry Micke, jag borde känna dig tillräckligt väl för att inte svara så urbota korkat...

Det får bli lite nedbrytning här:

Acc rakt fram på platt väg:
Låg fart ettan/tvåan: Initialt orolig i styrningen
Högre fart trean/fyran: Stabil (mindre moment att tillgå helt enkelt)

Acc rakt fram på spårig väg:
Låg fart ettan/tvåan: Kräver stadigt grepp om ratten (negativt mao!!!)
Högre fart trean/fyran: Kräver passning

Acc i kurva ettan/tvåan: Kräver krampaktigt grepp om ratten
Acc i kurva trean/fyran: Kräver stadigt grepp om ratten

En stor anledning till detta är den stygga diffbromsen. Turbon laddar lite plötsligt också så man får hänga i, men jag tycker det är lite av utmaningen. Man slipper ju det förtretliga hjulspinnet på inner hjulet och kan också gasa bort ev. understyrning genom att styra lite till och hålla nere. S60 Challengebilen var likadan! (med ännu styggare diffbroms)

//kr

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



ok, tack för förklaringen. Då vet jag att det alltså är den negativa varianten och som allting lite udda så kräver det tillvänjning och sen är det vardag.

Vad är det för motorvolym och vad är effektuttaget? drygt 200hk från 2L eller?

Hm, märkligt att de då måste använda en så stor turbo så det ger betydande lag och dåligt ladd på låga varv. Men kanske avgassystemet begränsar hårt och man haft stora marginaler? Elelr så kanske motorns design inte riktigt lämpar sig för överladdning? (Är det en Zetec eller?)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



I den här bilklassen upplever jag personligen Golf R32 som betydligt mer intressant. Kanske inte känns fullt lika pigg och alert (av förklarliga skäl vad gäller vikten), men den har Haldexdrift och markant mycket högre kvalitetskänsla. thumbs up

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS ser mycket intressant ut...
1, 2   >>
3071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande