Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18401 besök totalt |
Jag bygger en locost med Volvomotor. Motorn är en b230fk från en 940 lätttrycks turbo. Fördelen med den är att den endast är på 135 häster vilket innebär att den är lätt att besikta med. Samma motor som sitter i fylltrycksturbon bara lägre laddtryck. Lätt trimmat med andra ord ! Men visst den är lite stor och lite för tung. Men inte extremt, jämfört med tex en pinto som många använder. Fördelen med en volvomotor är som jag ser det att den är extremt hållbar och det finns mycket kunnande och erfarenhet från dessa motorer. Men samtidigt så är den kanske inte det absolut roligaste och mest exotiska valet. Skulle jag bygga idag skulle det nog bli en mc-motor eller en vankel.
Ska du ha en volvomotor tycker jag absolut att du ska ha en 940 turbo, på grund av besiktningsvänligheten. Men kolla runt lite, åk på lite studiebesök och prata med lite folk. När man kommer till motorval så blir det mycket känslor. Frågan är vad man vill ha ut av sin bil och vad man ska använda den till. |
||||||||||
Vi byggde våran på Alfa 1800 motor och vxl-låda+bakaxel från en 124 sport!
Annars hade jag valt efter motor efter låg vikt i 1:a hand, trimmningsmöjligheter i andra hand. kanske en miatamotor+vxllåda??? jag har lite svårt at förstå varför man väljer volvogrejor, behöver man grejor(bakaxel) byggda för en bil på 1500+kg när man lika gärna (=hellre) kan köra med mc-motor. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
Den fyrskiviga Wankel som Mazda körde med på Le Mans vägde kring 180 kg vill jag minnas, då gav den ca 700 hk men hade också en hel del specialdelar så den är säker rätt lätt i förhållande till prestanda. |
||||||||||
Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur
Vad sägs om saabs 2,1 motor? Den fanns på 900 92-93 och dom finns det några av på skrotarna. 140hk ska väl räcka. Annars finns det ju även en 2,0ltt 90-93 från saab 900 om du absolut vill ha respirator på motorn. Tar du en 2,0ltt från en 900 före 93 så får du en motor som är rätt låg. Efter som hela blocket är böjt. (kommer av att det är en halv V8). Sen är det ju inga problem att ta ut mer effekt om du nu skulle vilja det.. oljetråget blir ett litet problem eftersom 900:an använde delar av växellådshuset till det. Men ett tråg från en 9000 går ju bra att klämma dit. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||||
Stora som hus bara..... Och inte helt lätta jmfrt med en 1800cc. Wankel rockar i en 7en. Största fördelen med en vankel är hög effekt/vikt _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
Egentligen tror jag också på Colin Chapmans (eller om det nu var Bill Mitchells) idé om att "To go faster, add lightness". Det skulle vara oerhört trevligt att ha en motor som inte låter som en stressad 245:a när man gasar, men samtidigt säger budgeten att jag måste utnyttja så mycket som möjligt från donatorbilen eftersom det ger mig en chans att få bilen färdig i rimlig tid. Fördelen med en volvomotor är ju att den troligtvis kommer att hänga med när jag köper donatorn, men kan jag slippa den så är ingen gladare än jag. _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||||
Det låter som ett alternativ jag måste titta närmare på.
Vad för låda, koppling, svänghjul, bakaxel osv använder du då i den bilen? (Här haglar det ju bra tips. Stort tack till hela gurustimmet! Fortsätt så!) _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||||
Vikten är långt ifrån ointressant, men det är också en fråga om krona per kilo. Hade jag pengarna, så skulle jag gärna skaffa en turbohayabusa och bygga ett riktigt lättviktsbygge. Men det kanske får bli nästa projekt, när min arbetsgivare har insett vad jag verkligen är värd ![]() _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||||
En av orsakerna att jag ställde frågan här på rejsa.nu är ju att jag vet att det finns ganska många olika åsikter här om vad som är en bra motor, och också att väldigt många kan motivera sina val väldigt väl. Mitt syfte med det här bygget är dels att se om jag går i land med det (har inte svetsat på femton år, skruvar bara till husbehov, och har egentligen inte råd med ett sånt här projekt), och dels att jag vill ha en liten rolig busbil. Just nu bor jag så till att jag kan gå till både jobb och affär, har ingen sambo att ta hänsyn till och känner mig inte så våldsamt lockad av att skaffa en motorcykel. Alltså är det här ett fritidsprojekt så gott som något, och blir den bra borde självförtroendet inför nästa bygge växa tillräckligt för att jag ska våga satsa lite mer och bygga någonting mer avancerat. Så det är vad jag vill ha ut av bilen. Både en möjlighet att skapa någonting konkret, och en möjlighet att få en rolig leksak för krokiga vägar. Vad jag än bygger med för motor så kommer bilen sannolikt att bli roligare än den 90 hästars Golf II jag åker omkring i nu ... _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||||
Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur
Rätta mig om jag har fel, men var det inte först 1994 som Saab fick GM:s bultmönster, så att man kan använda en Opellåda? _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||||
Det här är rätt ställe att fråga. Många med olika erfarenhet av både "hempul" och race-körning.
Du har två val om du inte är skicklig på fabricering (då man i princip kan docka ihop vilken motor som helst med vilken låda som helst - här på forumet har vi nyligen sett någon docka en Porsche växellåda till en Saab turbo motor ![]() - Köpa sprängkåpa för ca £160 och koppla motorn mot en standard Sierra Typ 9 låda som du får i princip gratis på skroten. Välj då antingen vajer eller hydraulisk koppling. Vajer är billigt och kräver bara modifiering av armen (lite svetsjobb bara). Hydrauliskt kräver någon sorts adapter som går att svarva till själv om man vill eller köpa för 800:- (jag kan ge dig kontakt här om du vill). Hela hydrauliska kittet tror jag kostar ca 2000kr med saab 900 huvud- och slavcylinder. - Köpa Opel Vectra låda. Fördelarna med Typ 9-an är att du kan köpa en nyrenoverad låda med lite roligare drevsatser från ca £600 och uppåt. Går att få aluminium-hus (mums) för att spara vikt, samt sekvensiell växlingskuliss (dock inte sekvensiellt inuti). Detta är dock mega-£. I princip kan man spendera hur mkt som helst (som vanligt). Vectra-lådan vad jag vet, dockar direkt mot och kräver inget speciellt för att passa vad jag vet. Baktill kan du välja antingen stel axel ( ![]() ![]() Du kan titta in på mitt bygge: http://www.kallerman.com/westfield om du har tid och lust. Har lagt upp ca 540 bilder där. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Dessutom verkar ni ha gott tålamod med folk som ställer dumma frågor (Vem då? Jag? Näää ... ), och det är jag inte bortskämd med. Kanske har jag jobbat inom den akademiska världen för länge ![]()
Den tråden måste jag kolla upp. Om inte annat för att jag blir lite nyfiken på vad det var för effekt i den motorn. Till och med Pikes Peak-bilarna körde väl med Saab-låda?
Det ska jag göra, och jag lär nog återkomma med mer funderingar. Det verkar ju vara en bra idé att ha något slags plan innan jag börjar bygga. Sedan misstänker jag att det lär bli improvisationsläge under bygget ändå ... ( 540 bilder. Där gick min nattsömn. ) ![]() _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||||||
Fast kolla på lådan från omega, inte vectra.. den är framhjulsdriven =)
Jag kör Samma setup som "westfield" iaf! Nästan, jag har en scorpio 7.5" diff utan lsd fast med 3.92:1 i slutväxel. Samt att jag har hemmagjord adapter för saab urtrampslager. |
||||||||||
Jag planerar att bygga med en 13B som kraftkälla och här är mina "två cent" angånde det... Att det blir billigare och enklare än en mc-motor är jag inte så säker på. Möjligtvis lite enklare, men det är inte så himla avancerat att få dit en mc-motor heller. Iaf inte R1 som har utgånde axeln så bra placerad att man inte behöver någon kedja eller dylikt. Såhär: ![]() Den största svårigheten är nog att lösa backen på ett billigt och bra sätt. Jag snackade med en kille som byggt med en R1-motor från 1999 och han hade gett 10000 för motor, elhärva, instrument, avgassystem... ja rubbet i stort sett. (Dock var där en lite defekt på motorn, men den var ganska lätt fixat.) Kan man få tag i en för det priset eller ännu billigare så är det ganska svårslaget tycker jag. Det är trots allt 150-160 hästar och 6-växlad sekvenciell låda på köpet. Wankel är lätt, tja vikten ska ligga på drygt 90 kg, men jag har inte vägt upp det själv. Jag har "hört" att en Ford Zetec ska ligga strax under 100 kg också, och en Suzuki Swift GTI-motor är ännu lättare. En R1-motor väger ca 70 kg och då är det ju lådan inräknad och min låda från RX-7 FC väger 30 kilo torr! Men jag vill ha en wankel ändå för att det är kul, inte för att bli snabbast och värst. ![]() Min tanke var från början att bygga på RX-7 gen 2 (FC) och ta så mycket som möjligt från en sådan bil, men kom fram till att det blir enklare skaffa en motor separat och sedan ta resten från Sierra som de flesta andra som bygger med individuell bakvagn. En FC är lite dyr om man inte tycker det är kul att åka ner till tyskland och handla bilar. Ska du ha stel bakvagn är det nog lite lättare, för då kan du ju ta en generation 1 (FB). Här är en som byggt med FC som donator. http://mail.softarc.com/~pasdernick/ _________________ Göran Karlsson |
||||||||||
Tänker du på Eklunds Pikes Peak bil så sitter det en förstärkt Prodrive-låda i i den, mao en låda från Subarus WRC bil med en drevsats med lite kraftigare drev, två aktiva diffar och en stum diff bak. Detta avrundas med drivaxlar från Prodrive och en tvåskivig kolfiberkoppling från AP Racing. Finns de som parat ihop Saab-motorer med växellådor från BMW också. |
||||||||||
Titta här: http://project911.luminasweden.com/ Har för mig att hans användarnamn här är "BeepBeep" eller nåt sånt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
orsaken till att många bygger med volvogrejer år nog ekonomi och smidighet. Volvodelar kan du få tag på överallt till mycket humana priser. Men visst är dom tunga. Men återigen så beror det på vad man ska använda bilen till... |
||||||||||
Mycket sunt resonerat ! Ett seven projekt är nog det roligaste du kan ge in dig på! Rekomenderas starkt ! |
||||||||||
Vi betalade kanske 2000:- för alla delar från donatorbilen (fiat 124 sport 1800cc), sedan kostade bilen kanske 100-120.000 att bygga så stirra dig inte blind på donatordelarnas kostnad. Vi köpte precis en beg växellåda för 500:- Det som kostade på "vår" bil var de detaljer som hör till racepreppen (Bälten, ratt, yokisar, minilitefälgar, dämpare, fjädrar) Sedan kostar skruvar (bra sådana) förvånansvärt mycket. Original caterham huv, nos, skärmar, soppatank etc brer på summan rätt mycket, bara att hyra plats i mekgaraget i 2 år kostar sin lilla slant. För att inte räkna in SFRo och SBP avgifer/bes Kollar man i efterhand hade det antagligen inte gjort någon större skillnad _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18401 besök totalt |