Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? LättrycksTURBO?
<<   1, 2, 3, 4   >>
18401 besök totalt
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Jag bygger en locost med Volvomotor. Motorn är en b230fk från en 940 lätttrycks turbo. Fördelen med den är att den endast är på 135 häster vilket innebär att den är lätt att besikta med. Samma motor som sitter i fylltrycksturbon bara lägre laddtryck. Lätt trimmat med andra ord ! Men visst den är lite stor och lite för tung. Men inte extremt, jämfört med tex en pinto som många använder. Fördelen med en volvomotor är som jag ser det att den är extremt hållbar och det finns mycket kunnande och erfarenhet från dessa motorer. Men samtidigt så är den kanske inte det absolut roligaste och mest exotiska valet. Skulle jag bygga idag skulle det nog bli en mc-motor eller en vankel.

Ska du ha en volvomotor tycker jag absolut att du ska ha en 940 turbo, på grund av besiktningsvänligheten.

Men kolla runt lite, åk på lite studiebesök och prata med lite folk. När man kommer till motorval så blir det mycket känslor. Frågan är vad man vill ha ut av sin bil och vad man ska använda den till.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi byggde våran på Alfa 1800 motor och vxl-låda+bakaxel från en 124 sport!

Annars hade jag valt efter motor efter låg vikt i 1:a hand, trimmningsmöjligheter i andra hand.

kanske en miatamotor+vxllåda???

jag har lite svårt at förstå varför man väljer volvogrejor, behöver man grejor(bakaxel) byggda för en bil på 1500+kg när man lika gärna (=hellre) kan köra med mc-motor.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Westfield skrev:
Är verkligen Wankel-motorerna så enormt lätta? Visst är de kompakta osv, men är de verkligen så lätta. Skulle gärna vilja se lite vikt-statistik på dem.


Den fyrskiviga Wankel som Mazda körde med på Le Mans vägde kring 180 kg vill jag minnas, då gav den ca 700 hk men hade också en hel del specialdelar så den är säker rätt lätt i förhållande till prestanda.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur

s-o skrev:

Fick jag välja så skulle jag vilja ha Saabs 2.0 lättrycksturbo. Från 94 och framåt går de tydligen att passa ihop med en växellåda från en Opel, men bilskrotarna vill ha väldigt bra betalt för den motorn när man ringer.


Vad sägs om saabs 2,1 motor? Den fanns på 900 92-93 och dom finns det några av på skrotarna. 140hk ska väl räcka. Annars finns det ju även en 2,0ltt 90-93 från saab 900 om du absolut vill ha respirator på motorn.
Tar du en 2,0ltt från en 900 före 93 så får du en motor som är rätt låg. Efter som hela blocket är böjt. (kommer av att det är en halv V8). Sen är det ju inga problem att ta ut mer effekt om du nu skulle vilja det..
oljetråget blir ett litet problem eftersom 900:an använde delar av växellådshuset till det. Men ett tråg från en 9000 går ju bra att klämma dit.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Alu-motorerna i Porsche 944/968 borde väl kvala in dom också med tanke på att dom lutar och är i aluminium.
Fast då hamnar vi i en annan prisklass förstås.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



poh99 skrev:
Alu-motorerna i Porsche 944/968 borde väl kvala in dom också med tanke på att dom lutar och är i aluminium.
Fast då hamnar vi i en annan prisklass förstås.


Stora som hus bara..... Och inte helt lätta jmfrt med en 1800cc.

Wankel rockar i en 7en. Största fördelen med en vankel är hög effekt/vikt

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Magnus L skrev:
Försök undvika tunga motorer som Volvo B23- ford Pinto mm.

(själv kör jag med Volvo B23) http://seven.umea.com

Egentligen tror jag också på Colin Chapmans (eller om det nu var Bill Mitchells) idé om att "To go faster, add lightness".
Det skulle vara oerhört trevligt att ha en motor som inte låter som en stressad 245:a när man gasar, men samtidigt säger budgeten att jag måste utnyttja så mycket som möjligt från donatorbilen eftersom det ger mig en chans att få bilen färdig i rimlig tid. Fördelen med en volvomotor är ju att den troligtvis kommer att hänga med när jag köper donatorn, men kan jag slippa den så är ingen gladare än jag.

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Westfield skrev:
Japp.

Jag är kalasnöjd. Bra vrid och lätt att trimma (på sikt kanske). Idag är jag helt nöjd med 160hk och 650kg totalvikt (inkl. mig och alla vätskor). Det går undan på alla sätt. Spinna loss på klibbiga r-däck på ettan och tvåan är inga större problem, vilket innebär att det finns effekt i överflöd, jag önskar inget mer nu.

Det låter som ett alternativ jag måste titta närmare på.
Westfield skrev:
Hela elhärvan till motorn är helt fristående förutom sju-åtta kablar som man måste koppla till resten av bilen (om jag inte minns fel: ström styrdatorn, oljetryck, oljetryckvakt, bränslepump, startmotorsolenoid, varvtal och nån till). Väldigt enkelt.

Vad för låda, koppling, svänghjul, bakaxel osv använder du då i den bilen?

(Här haglar det ju bra tips. Stort tack till hela gurustimmet! Fortsätt så!)

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
DJ skrev:
Jet skrev:
om du ska trimma så skulle jag slå ett slag för Volvos B230-snurra. Oslagbar ekonomi.
Flera är de Bmw M3 som snurrat i olika svenska racingserier med en Volvoklump under huven.
Delar finns över allt och kostar nästan inget (jämfört med Tyska och Japanska delar).


Fast en sån gjutjärnsklump (bortåt 180 kg om jag inte minns fel) känns ju som ett blysänke i en annars lätt och läcker kärra.

Näst bäst, kanske. På sin höjd.

Vikten är långt ifrån ointressant, men det är också en fråga om krona per kilo. Hade jag pengarna, så skulle jag gärna skaffa en turbohayabusa och bygga ett riktigt lättviktsbygge. Men det kanske får bli nästa projekt, när min arbetsgivare har insett vad jag verkligen är värd (eller när datornördsarbetsmarknaden har vänt uppåt igen) ...

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Per Wackt skrev:
Fördelen med en volvomotor är som jag ser det att den är extremt hållbar och det finns mycket kunnande och erfarenhet från dessa motorer. Men samtidigt så är den kanske inte det absolut roligaste och mest exotiska valet. Skulle jag bygga idag skulle det nog bli en mc-motor eller en vankel.

Ska du ha en volvomotor tycker jag absolut att du ska ha en 940 turbo, på grund av besiktningsvänligheten.

Men kolla runt lite, åk på lite studiebesök och prata med lite folk. När man kommer till motorval så blir det mycket känslor. Frågan är vad man vill ha ut av sin bil och vad man ska använda den till.

En av orsakerna att jag ställde frågan här på rejsa.nu är ju att jag vet att det finns ganska många olika åsikter här om vad som är en bra motor, och också att väldigt många kan motivera sina val väldigt väl.
Mitt syfte med det här bygget är dels att se om jag går i land med det (har inte svetsat på femton år, skruvar bara till husbehov, och har egentligen inte råd med ett sånt här projekt), och dels att jag vill ha en liten rolig busbil.
Just nu bor jag så till att jag kan gå till både jobb och affär, har ingen sambo att ta hänsyn till och känner mig inte så våldsamt lockad av att skaffa en motorcykel. Alltså är det här ett fritidsprojekt så gott som något, och blir den bra borde självförtroendet inför nästa bygge växa tillräckligt för att jag ska våga satsa lite mer och bygga någonting mer avancerat. Så det är vad jag vill ha ut av bilen. Både en möjlighet att skapa någonting konkret, och en möjlighet att få en rolig leksak för krokiga vägar.
Vad jag än bygger med för motor så kommer bilen sannolikt att bli roligare än den 90 hästars Golf II jag åker omkring i nu ...

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Re: Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? Lättryckstur

Daniel Ekström skrev:
Vad sägs om saabs 2,1 motor? Den fanns på 900 92-93 och dom finns det några av på skrotarna. 140hk ska väl räcka. Annars finns det ju även en 2,0ltt 90-93 från saab 900 om du absolut vill ha respirator på motorn.
Tar du en 2,0ltt från en 900 före 93 så får du en motor som är rätt låg. Efter som hela blocket är böjt. (kommer av att det är en halv V8). Sen är det ju inga problem att ta ut mer effekt om du nu skulle vilja det..
oljetråget blir ett litet problem eftersom 900:an använde delar av växellådshuset till det. Men ett tråg från en 9000 går ju bra att klämma dit.

Rätta mig om jag har fel, men var det inte först 1994 som Saab fick GM:s bultmönster, så att man kan använda en Opellåda?

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



s-o skrev:
(Här haglar det ju bra tips. Stort tack till hela gurustimmet! Fortsätt så!)


Det här är rätt ställe att fråga. Många med olika erfarenhet av både "hempul" och race-körning.

s-o skrev:
Vad för låda, koppling, svänghjul, bakaxel osv använder du då i den bilen?


Du har två val om du inte är skicklig på fabricering (då man i princip kan docka ihop vilken motor som helst med vilken låda som helst - här på forumet har vi nyligen sett någon docka en Porsche växellåda till en Saab turbo motor ):
- Köpa sprängkåpa för ca £160 och koppla motorn mot en standard Sierra Typ 9 låda som du får i princip gratis på skroten. Välj då antingen vajer eller hydraulisk koppling. Vajer är billigt och kräver bara modifiering av armen (lite svetsjobb bara). Hydrauliskt kräver någon sorts adapter som går att svarva till själv om man vill eller köpa för 800:- (jag kan ge dig kontakt här om du vill). Hela hydrauliska kittet tror jag kostar ca 2000kr med saab 900 huvud- och slavcylinder.
- Köpa Opel Vectra låda.

Fördelarna med Typ 9-an är att du kan köpa en nyrenoverad låda med lite roligare drevsatser från ca £600 och uppåt. Går att få aluminium-hus (mums) för att spara vikt, samt sekvensiell växlingskuliss (dock inte sekvensiellt inuti). Detta är dock mega-£. I princip kan man spendera hur mkt som helst (som vanligt).

Vectra-lådan vad jag vet, dockar direkt mot och kräver inget speciellt för att passa vad jag vet.

Baktill kan du välja antingen stel axel ( ) eller delad axel ( ). Jag har delat, med Sierra 7" diffklump med visko-LSD från en 4x4 Sierra. Upplever att visko-LSDn faktiskt fungerar och har önskad effekt (till skillnad från den visko-diff som jag hade i Miatan).

Du kan titta in på mitt bygge: http://www.kallerman.com/westfield om du har tid och lust. Har lagt upp ca 540 bilder där.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Westfield skrev:
s-o skrev:
(Här haglar det ju bra tips. Stort tack till hela gurustimmet! Fortsätt så!)


Det här är rätt ställe att fråga. Många med olika erfarenhet av både "hempul" och race-körning.

Dessutom verkar ni ha gott tålamod med folk som ställer dumma frågor (Vem då? Jag? Näää ... ), och det är jag inte bortskämd med. Kanske har jag jobbat inom den akademiska världen för länge

Westfield skrev:
s-o skrev:
Vad för låda, koppling, svänghjul, bakaxel osv använder du då i den bilen?


Du har två val om du inte är skicklig på fabricering (då man i princip kan docka ihop vilken motor som helst med vilken låda som helst - här på forumet har vi nyligen sett någon docka en Porsche växellåda till en Saab turbo motor ):

Den tråden måste jag kolla upp. Om inte annat för att jag blir lite nyfiken på vad det var för effekt i den motorn. Till och med Pikes Peak-bilarna körde väl med Saab-låda?

Westfield skrev:
- Köpa sprängkåpa för ca £160 och koppla motorn mot en standard Sierra Typ 9 låda som du får i princip gratis på skroten. Välj då antingen vajer eller hydraulisk koppling. Vajer är billigt och kräver bara modifiering av armen (lite svetsjobb bara). Hydrauliskt kräver någon sorts adapter som går att svarva till själv om man vill eller köpa för 800:- (jag kan ge dig kontakt här om du vill). Hela hydrauliska kittet tror jag kostar ca 2000kr med saab 900 huvud- och slavcylinder.
- Köpa Opel Vectra låda.

Fördelarna med Typ 9-an är att du kan köpa en nyrenoverad låda med lite roligare drevsatser från ca £600 och uppåt. Går att få aluminium-hus (mums) för att spara vikt, samt sekvensiell växlingskuliss (dock inte sekvensiellt inuti). Detta är dock mega-£. I princip kan man spendera hur mkt som helst (som vanligt).

Vectra-lådan vad jag vet, dockar direkt mot och kräver inget speciellt för att passa vad jag vet.

Baktill kan du välja antingen stel axel ( ) eller delad axel ( ). Jag har delat, med Sierra 7" diffklump med visko-LSD från en 4x4 Sierra. Upplever att visko-LSDn faktiskt fungerar och har önskad effekt (till skillnad från den visko-diff som jag hade i Miatan).

Du kan titta in på mitt bygge: http://www.kallerman.com/westfield om du har tid och lust. Har lagt upp ca 540 bilder där.

Det ska jag göra, och jag lär nog återkomma med mer funderingar. Det verkar ju vara en bra idé att ha något slags plan innan jag börjar bygga. Sedan misstänker jag att det lär bli improvisationsläge under bygget ändå ...

( 540 bilder. Där gick min nattsömn. )

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fast kolla på lådan från omega, inte vectra.. den är framhjulsdriven =)

Jag kör Samma setup som "westfield" iaf!
Nästan, jag har en scorpio 7.5" diff utan lsd fast med 3.92:1 i slutväxel.
Samt att jag har hemmagjord adapter för saab urtrampslager.
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



DJ skrev:
om jag skulle bygga seven så skulle jag snegla åt Mazda RX-7. Lätt, mycket effekt och både billigare och enklare än MC-motor.

Billig donatorbil, du kan ta motor, vxl-låda, diff osv. från den. Motorn är lätttrimmad som en moped. Skulle tro att du kan ta spindlar, styrning, bromsar osv också.

Motorn är liten och lätt, kalas i en 7 thumbs up
Lämnar 250-300 hk bridgeportad utan turbo. Periferalport ger 300+ men kortare livslängd.
150 hk original. 500 hk med stressfläkt . Kan ha kat och insprutning.



Jag planerar att bygga med en 13B som kraftkälla och här är mina "två cent" angånde det...

Att det blir billigare och enklare än en mc-motor är jag inte så säker på. Möjligtvis lite enklare, men det är inte så himla avancerat att få dit en mc-motor heller. Iaf inte R1 som har utgånde axeln så bra placerad att man inte behöver någon kedja eller dylikt.

Såhär:


Den största svårigheten är nog att lösa backen på ett billigt och bra sätt. Jag snackade med en kille som byggt med en R1-motor från 1999 och han hade gett 10000 för motor, elhärva, instrument, avgassystem... ja rubbet i stort sett. (Dock var där en lite defekt på motorn, men den var ganska lätt fixat.) Kan man få tag i en för det priset eller ännu billigare så är det ganska svårslaget tycker jag. Det är trots allt 150-160 hästar och 6-växlad sekvenciell låda på köpet.

Wankel är lätt, tja vikten ska ligga på drygt 90 kg, men jag har inte vägt upp det själv. Jag har "hört" att en Ford Zetec ska ligga strax under 100 kg också, och en Suzuki Swift GTI-motor är ännu lättare. En R1-motor väger ca 70 kg och då är det ju lådan inräknad och min låda från RX-7 FC väger 30 kilo torr! Men jag vill ha en wankel ändå för att det är kul, inte för att bli snabbast och värst.

Min tanke var från början att bygga på RX-7 gen 2 (FC) och ta så mycket som möjligt från en sådan bil, men kom fram till att det blir enklare skaffa en motor separat och sedan ta resten från Sierra som de flesta andra som bygger med individuell bakvagn. En FC är lite dyr om man inte tycker det är kul att åka ner till tyskland och handla bilar. Ska du ha stel bakvagn är det nog lite lättare, för då kan du ju ta en generation 1 (FB).

Här är en som byggt med FC som donator.
http://mail.softarc.com/~pasdernick/locost/locost.html

_________________
Göran Karlsson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



s-o skrev:

Den tråden måste jag kolla upp. Om inte annat för att jag blir lite nyfiken på vad det var för effekt i den motorn. Till och med Pikes Peak-bilarna körde väl med Saab-låda?


Tänker du på Eklunds Pikes Peak bil så sitter det en förstärkt Prodrive-låda i i den, mao en låda från Subarus WRC bil med en drevsats med lite kraftigare drev, två aktiva diffar och en stum diff bak. Detta avrundas med drivaxlar från Prodrive och en tvåskivig kolfiberkoppling från AP Racing.

Finns de som parat ihop Saab-motorer med växellådor från BMW också.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



s-o skrev:
Den tråden måste jag kolla upp. Om inte annat för att jag blir lite nyfiken på vad det var för effekt i den motorn. Till och med Pikes Peak-bilarna körde väl med Saab-låda?


Titta här: http://project911.luminasweden.com/

Har för mig att hans användarnamn här är "BeepBeep" eller nåt sånt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Gustav Sundberg skrev:
Fast kolla på lådan från omega, inte vectra.. den är framhjulsdriven =)


oops.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



porschedriver skrev:
jag har lite svårt at förstå varför man väljer volvogrejor, behöver man grejor(bakaxel) byggda för en bil på 1500+kg när man lika gärna (=hellre) kan köra med mc-motor.


orsaken till att många bygger med volvogrejer år nog ekonomi och smidighet. Volvodelar kan du få tag på överallt till mycket humana priser. Men visst är dom tunga. Men återigen så beror det på vad man ska använda bilen till...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



s-o skrev:
Per Wackt skrev:
Fördelen med en volvomotor är som jag ser det att den är extremt hållbar och det finns mycket kunnande och erfarenhet från dessa motorer. Men samtidigt så är den kanske inte det absolut roligaste och mest exotiska valet. Skulle jag bygga idag skulle det nog bli en mc-motor eller en vankel.

Ska du ha en volvomotor tycker jag absolut att du ska ha en 940 turbo, på grund av besiktningsvänligheten.

Men kolla runt lite, åk på lite studiebesök och prata med lite folk. När man kommer till motorval så blir det mycket känslor. Frågan är vad man vill ha ut av sin bil och vad man ska använda den till.

En av orsakerna att jag ställde frågan här på rejsa.nu är ju att jag vet att det finns ganska många olika åsikter här om vad som är en bra motor, och också att väldigt många kan motivera sina val väldigt väl.
Mitt syfte med det här bygget är dels att se om jag går i land med det (har inte svetsat på femton år, skruvar bara till husbehov, och har egentligen inte råd med ett sånt här projekt), och dels att jag vill ha en liten rolig busbil.
Just nu bor jag så till att jag kan gå till både jobb och affär, har ingen sambo att ta hänsyn till och känner mig inte så våldsamt lockad av att skaffa en motorcykel. Alltså är det här ett fritidsprojekt så gott som något, och blir den bra borde självförtroendet inför nästa bygge växa tillräckligt för att jag ska våga satsa lite mer och bygga någonting mer avancerat. Så det är vad jag vill ha ut av bilen. Både en möjlighet att skapa någonting konkret, och en möjlighet att få en rolig leksak för krokiga vägar.
Vad jag än bygger med för motor så kommer bilen sannolikt att bli roligare än den 90 hästars Golf II jag åker omkring i nu ...


Mycket sunt resonerat ! Ett seven projekt är nog det roligaste du kan ge in dig på! Rekomenderas starkt !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



s-o skrev:
Magnus L skrev:
Försök undvika tunga motorer som Volvo B23- ford Pinto mm.

(själv kör jag med Volvo B23) http://seven.umea.com

Egentligen tror jag också på Colin Chapmans (eller om det nu var Bill Mitchells) idé om att "To go faster, add lightness".
Det skulle vara oerhört trevligt att ha en motor som inte låter som en stressad 245:a när man gasar, men samtidigt säger budgeten att jag måste utnyttja så mycket som möjligt från donatorbilen eftersom det ger mig en chans att få bilen färdig i rimlig tid. Fördelen med en volvomotor är ju att den troligtvis kommer att hänga med när jag köper donatorn, men kan jag slippa den så är ingen gladare än jag.


Vi betalade kanske 2000:- för alla delar från donatorbilen (fiat 124 sport 1800cc), sedan kostade bilen kanske 100-120.000 att bygga så stirra dig inte blind på donatordelarnas kostnad. Vi köpte precis en beg växellåda för 500:-

Det som kostade på "vår" bil var de detaljer som hör till racepreppen (Bälten, ratt, yokisar, minilitefälgar, dämpare, fjädrar) Sedan kostar skruvar (bra sådana) förvånansvärt mycket. Original caterham huv, nos, skärmar, soppatank etc brer på summan rätt mycket, bara att hyra plats i mekgaraget i 2 år kostar sin lilla slant. För att inte räkna in SFRo och SBP avgifer/bes

Kollar man i efterhand hade det antagligen inte gjort någon större skillnad

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Vilken motor till Locost? GSi 16V? GLT 16V? LättrycksTURBO?
<<   1, 2, 3, 4   >>
18401 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande