Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Mazda MX-5 NA 1,8 Öhlins TTX36, nytt pris
3440 besök totalt
Mads Hellmers
Höllviken
Här sen Apr 2015
Inlägg: 11


Trådstartare
SÅLD: Mazda MX-5 NA 1,8 Öhlins TTX36, nytt pris

Hej

Uppdateret efter MSCC KM5. Ny PB Knutstorp 1.10.108



Nu är det dags för mig att hitta något annat. Säljer därför min Miata MX-5 NA 1,8. Roadsport C, med Öhlins TTX36.
Jag köpte bilen 2016 och kan nog inte göra en bättre beskrivning än vad tidigare ägaren gjorde.
Men har uppdaterat annonsen (Fet) med de förbättringar jag har gjort sedan jag köpte bilen:
Jag har kört bilen i MSCC KM, senaste två åren och bästa officiella tider ses här nedan:
Knutstorp: 1.10.108 (KM5 2018)
Ljungbyhed: 1.03.93 (KM2 2018) (oofficiellt 1.03.13)
Sturup: 1.11.92 (KM4 2018, http://www.amigoo.se/heat/40462)
Bilen går mycket bra och har stor potential med rätt förare.

Priset är 89.000 sek
Beskrivning:

Grunddata

Mazda MX-5 1994, svart, 1840 cm3, (orig 131 hk). Ca 20 000 mil. Importerad från Tyskland 2000. Fyra ägare i Sverige före mig. Ej ABS, ej fönsterhissar (längre).

Säkerhet

Skyddsbåge från Competition Cars, godkänd för Roadsport. Galvaniserad(!).
Stol OMP stol på fast underrede med sänkta infästningspunkter Bälte Schroth 6-punkt.
Huvudströmbrytare 6-pol (FIA) monterad i motorrum med brytare i cockpit och vid vindrutestolpe.

Kaross

Frisk, helt rostfri stomme.
Diverse plåt utbytt efter banåkarincidenter.
Lack av banåkarkvalitet ...
Original hardtop med plast ruta
Bogseringsöglor (Jula) av textil.
Frame rails Jass polerat rostfritt (tröskelförstärkning).
Boss Frog Frog Arms (förstärkning innanför framskärmarna).
Huvlås bortmonterat inklusive vajer, två Aerocatch snabblås.
Kylluftutsläpp i huven.

Inredning

Isolering och ljuddämpning under mattor borttagen. Matta på golv och hatthylla kvar.
Bagagerumsmattor och -plåtar bortrensade.
Konsolpanel med huvudströmbrytare, dimljus och temperaturmätare för yttertemp/insugstemp.
Ratt OMP
Ingen stereo.
Söta kromringar runt ventilationsutsläpp.

Motor

BP-4W 140 hk från NB 2001, <12 000 mil vid byte (7 000 mil mindre än bilen). Remmar, vattenpump, rullar och spännare bytta.
PnP Megasquirt från MS Labs inkl AIT-sensor + Innovative LC-2 bredbandslambda. (Ja, det är det man ska ha). (Finns även originalbox kvar.)
IL Motorsport "competition" styva motorfästen.
Separat dämpare för att motverka momentrörelser.
Coolant re-route med termostat bakpå motorn (för jämnare kylvätsketemperatur i motorn).
Laminova oljekylare (vatten-värmeväxlare).
Racevattenkylare i aluminium.
OBX 4-2-1 rostfritt, lindat extraktorgrenrör.
SBF-katalysator.
Platsbyggt system från Söderqvist Racing från katalysator och bakåt.
Green Cotton-oljefilter inboxat.
Magnecor tändkablar.

Drivlina

Exedy Stage 1 koppling
4,7 kg svänghjul från IL Motorsport
Växellåda original 6-växlad
Slutväxel från Mazda Motorsport, 4,44:1. (Bytt av duktig kille)
Ramplamelldiff 1,5-vägs från Mazda RX-7.

Chassi

Öhlins TTX36 4-vägs justerbara stötdämpare med tillhörande setupdokumentation (Dyra! Och otroligt bra!).
Eibach ERS huvudfjädrar. Öhlins hjälpfjädrar.
Racing Beat ihålig krängningshämmare fram, Eibach 15 mm krängningshämmare bak.
Justerbara krängningshämmarlänkar med ledlager.
Förstärka krängningshämmarfästen fram.
Styrväxel omsorgsfullt avservofierad, samtliga tätningar och friktionsytor åtgärdade. Styrleder med högre kula för minskad bumpsteer. Styrväxelbussningar av polyuretan (jävla sumpiga ändå - behöver skruvas fast bättre).
Nedre inre bärarmsbussningar fram och bak, samt differentialbussningar, från Energy Suspension: styv polyuretan. Övriga bärarmsbussningar i Delrin (polyoxymetylen), där främre inre är excentriska för ökad camber. Samtliga bussningar med smörjnipplar. Bussningshylsor svarvade till rätt dimension.

Bromsar

Wilwood 4 kolvade med Brembo skivor och Wilwood belägg
Original -ok bak med Carbotech XP-8 belägg bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.

Hjul
En uppsättning OZ superleggera 6UL 7x15 ET36 silver med slitna Kumho V70A 205/50-15 K61.

En uppsättning 949 Racing 6UL 8x15 ET36 silver med gamla dåliga Kumho V70A 205/50-15 K61.


Övrigt

Biltema åkgräsklipparbatteri.
Tomvikt < 950 kg utan bensin. Vägd med 75 kg förare, passagerarstol och halv tank till 1 065 kg, 51,5% fram.
Specificerad tävlingsvikt i Roadsport C inkl förare 1 073 kg (har lagt lite bly i botten).
Vagnbok uttagen 2012, senast tävlingsbesiktigad 2016, senast gatbesiktigad 2018-05-02 (nästa senast 2019-07-31).

Uppgraderingar 2017/18
Gjort mappning hos TuneIt
Gjort hjulinställning hos GT däckservice
Ny uppsättning OZ superleggera fälgar
Tändstift och alla Vätskor bytt i våres


Byggtråd finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81449


Mads Hellmers
PM här på rejsa
Email: madshellmersADDgmail.com
Tlf: +4520263366







_________________
Mads Hellmers
Citera
Martin.N
Malmö
Här sen Aug 2012
Inlägg: 27



Grattis till 2:a platsen i lördags!
Bilen verkar gå riktigt bra!

_________________
Martin Nihlén
Citera
TobbeO
MALMÖ
Här sen Aug 2018
Inlägg: 4



Din MX-5:a

Hej, är bilen såld? Mvh Tobbe

_________________
Torbjorn Olsson
Citera
TobbeO
MALMÖ
Här sen Aug 2018
Inlägg: 4



Din MX-5:a

Hej, är bilen såld? Mvh Tobbe

_________________
Torbjorn Olsson
Citera
Mads Hellmers
Höllviken
Här sen Apr 2015
Inlägg: 11


Trådstartare
Ja

_________________
Mads Hellmers
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Mazda MX-5 NA 1,8 Öhlins TTX36, nytt pris
3440 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande