Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 1984 Walter T:B | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (39838 totalt) |
På väg söderut.
Körde lite tidigare så det blir en liten road trip. Undviker autobahn och njuter av småvägar och små öl. Trofeo R och hällregn är inte så kul dock. Idag tänkte jag kolla in Blister Berg innan jag landar på Ringen. _________________ Jens Lanvin |
||||
Ringenrapport
Liten rapport efter en kvällskörning, och en dags trackday. Kul dag, träffat en del Norrmän med gammelbilar och några som har kört Scuderian i veckan. Man blir bra sugen på att göra det nästa år. Den gamle bilen rullar på bra på det stora hela. Det som gick sönder i våras är lagat och funkar bra. Vågar inte ligga på för mycket. Respekt för att bilen har stått länge och att det 150 mil hem är bra för för hornen i pannan. Sen är jag lite farträdd, och att åka vad jag tycker fort över schwedkreuz och genom rävgrytet är inte vad andra skulle kalla fort kanske, men det är kul. Och det kittlar lite överallt. Själva bilen går som på räls chassimässigt och styrmässigt. Inget att klaga på. Men bromsarna är lite ett frågetecken. Det börjar slå som att skivorna är skeva efter ett halv varv. Dvs när det börjar bli varmt. Försvinner när det har svalnat. Lite mer bromskylning är nog ett vinter jobb. Sen är det ju lite pyssel att åka gammelbil. Man behöver lite verktyg vilket dagen har visat. Ratten lossnade tex.på sista varvet.. Tur man har 27mm hylsa med sig.... Även fettkoppen (heter det så?....) vänster fram flög av.. En Macgyverlösning med ett lock från en VD40 flaska och silvertejp löste det. Nya avgaslönisngen är dock en hit. Och har inte ramlat av. Den lät som en Panamera på vägen ner och nu som en RSR -73á. Gjorde säkert 100hk också. Men den känns märkbart rappare när man bytt till dubbelpiporna. Sen är den bara så cool tycker jag. Men det har varit varmt, jätte varmt.. Nu laddar man med en ny källarversion av Bitburger, jobbar lite och ser fram emot imorrn. 0800 kör vi igen. _________________ Jens Lanvin |
||||
Är det inte precis det som det handlar om? Alla har vi (förhoppningsvis) kul, det är bara det att olika personer har kul på olika sätt. En del jagar varvtider, en del jagar den perfekta "känslan" och skiter i tider, en del vill ha balla prylar, osv, men drivkraften borde vara att det är KUL. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Blir inte alls sugen på en likadan resa, inte alls.....
Jag har upplevt likadana bromsproblem när skivorna är så slitna att de närmar sig minimigränsen. Vill du ha en gratis fettkopp kan du stanna på Knutstorp på vägen hem, den ligger någonstans i närheten av banan _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Dåsa.
Dags att ta tag i 2019. Ingen ringen resa till våren, sparar det till hösten. Så lite svenska banor i vår. Förutom lite vanligt slitage & service, bromsbelägg, olja, etc... så har jag två saker jag skulle vilja fixa. Stötdämpare Sitter vanliga Bilstein som läcker olja, Körde med Clubsport Rennen2? förra gången. Skall gräva lite men det verkar vara det som gäller om man inte blundar och låter Manthey göra något. Har 22/29 stavar som det behöver lira med. Fälgar Behöver ett set 7/8 x 15 till. Vi får väl se vad det blir. Mot garaget för att ta lite bilder. _________________ Jens Lanvin |
||||
Öhlinare kanske? De jag har till mustangen är egentligen till 911, lite dyrare, men jag ser de som en engångsinvestering.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Intressant. Vem säljer sånt? Öhlins direkt? Håller med om engångsinvest. Är lite tankegången med detta project. _________________ Jens Lanvin |
||||
Kan rekomendera led bromsljus från spokeworks: https://www.spokeworksled.com/911-le
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Öhlins Automotive, Karlstad, Matts Persson _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Fick sådana i förra vecka, fantastisk skillnad mot original, på ljus/broms. 911 har ju extremt små bakljus, och behöver helt klart en förbättring. Angående fälgar kan jag rekomndera Group4wheels med deras Campagnolo version. Prismässigt vettiga för din bil. _________________ Hazze Lindholm |
||||
Kanske dags att ta tag i säsongen 2019....
Kom hem från Ringen i höstas och var bra trött på att köra gammelporsche. 160 mil hem var långt. Nåväl i april backade man ut och tvättade. Hittade en oljeläcka från växellådan. Suck 1. Sen backade man in. Och krökte avgasröret....suck 2. Slog igen dörren och gick hem. Nu är det dags att göra nåt. Packbox beställd, hittat nån som kan dra ut röret. Så nu skall man bara beställa däck! Funderar på 888r 225/50 fram & 235/50 bak. Lite fetare, lite högre fram än dagens 205/50 som gör bilen väldigt låg.. Tjohoo! _________________ Jens Lanvin |
||||
Tog en trip till Blekinge och lämnade bilen till chefsmekanikern( far) förra veckan.
Upp på liften och en snabb genomgång av vad som behöver göras: Räta ut avgaspipen. Byta packboxen till växelföraren. Bromsbelägg runt om Luftfilter Alla oljor Fixa höger ruta som åker ner. Justerar upp fronten Beställa däck Dekaler! Nice to do: Stötdämpare Klä om stolar Köpa en ducktail Alltid skönt med höstskit på bilen. Rengjort bromsarna. Ferodobeläggen skitar ner nåt för jäkligt. Det får bli nåt annat till nästa år. Hämtar hem den om två veckor om vädret tillåter. _________________ Jens Lanvin |
||||
Besiktigad och tvättad.
1,70 i co halt måste vara ok för en 964á motor utan katt. Sitter med frågan om fälgstorlek som behöver bestämmas innan hjulinställning. 15" är ju coolt, men den blir så låg att tanken får lite smällar bl.a... 205/50 & 225/50 är vad jag kör på där och det är vad Trofeo finns i. Jag har 16" också, Framför allt har jag 2st 8" med rätt et fram och så kan jag köra 9" bak. Då blir det 225/50 och 245/45 och tanken går fri. Det blir ju väldigt mycket mer praktiskt, och jag får ner varvtalet på resan ner också... Hum.... _________________ Jens Lanvin |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 1984 Walter T:B | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (39838 totalt) |