Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3-punktsbälte till skalstolar, hur med bälteslås? f Cooper S
829 besök totalt
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004

Trådstartare

vill åka lite mer komfortabelt t/r bana med Mini Cooper:n, och tänkte då kunna använda original 3-punktsbälte istället för eftermonterat 6-punktsbältet. iom att bälteslåset sitter "fast" i originalstolarna och jag nu har 2x skalstolar istället (OMP RS PT-2), vad kan då vara en bra lösning?

finns det bälteslås (typ i strap el lik) från Mini eller BMW-familjen (eller annat bilmärke) som passar frambältena på min R53 (2002)? har FIA-godkända öglor i golvet som också kan delas med 3-punktslåset tänker jag.

Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016

Min erfarenhet av "skalstol" och vanliga trepunktsbälte resulterade i 2 knäckta revben, efter ett kast med bilen.

Sen åkte sexpunkt i illa kvickt

Bro
Här sen Maj 2016

Jag gjorde en variant så här vad gäller bälteslåset, gammal bild och lite modifierat idag..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

För att det ska bli "bra" måste du kunna dra låset genom stolens bälteshål på något sätt och min erfarenhet är att det oftast fungerar bäst om man kan ha låset ganska långt bak som på Pelles bild.

Men det gäller att du hittar en låsdel som verkligen är kompatibel (och du har kanske bältespåminnare också att ta hänsyn till?). Första steget brukar vara att kolla om baksätets bälten har samma typ av lås.

Gustaf

Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Jag kör både 3 punkts och 6 punkts i skalstolar.
3 punkts har jag skruvat loss och dragit de genom hålen vid höfterna så att de verkligen sitter på höfterna och inte ovanpå stolen och axelbandet funkar fint utan att dra den genom stolen (sparco sprint 5).
Går det inte att skruva loss bälteslåset och skruva fast det i bilen/stolen/skenorna?

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Pelle_MX5 skrev:
Min erfarenhet av "skalstol" och vanliga trepunktsbälte resulterade i 2 knäckta revben, efter ett kast med bilen.

Hur vet du att det fungerat bättre med 6-punkt i det fallet? Är bara nyfiken på vad som hände.

Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
För att det ska bli "bra" måste du kunna dra låset genom stolens bälteshål på något sätt och min erfarenhet är att det oftast fungerar bäst om man kan ha låset ganska långt bak som på Pelles bild.

Men det gäller att du hittar en låsdel som verkligen är kompatibel (och du har kanske bältespåminnare också att ta hänsyn till?). Första steget brukar vara att kolla om baksätets bälten har samma typ av lås.

Gustaf

tack för input. har kollat med de som satt i baksätet, men de passade inte. jag ser nog att det är en "strap" som är kort, samt placerad så lång bak det går. därmed kan bältet gå fritt genom hela stolen

Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

cirs skrev:
Jag kör både 3 punkts och 6 punkts i skalstolar.
3 punkts har jag skruvat loss och dragit de genom hålen vid höfterna så att de verkligen sitter på höfterna och inte ovanpå stolen och axelbandet funkar fint utan att dra den genom stolen (sparco sprint 5).
Går det inte att skruva loss bälteslåset och skruva fast det i bilen/stolen/skenorna?

helt enig, så hade jag det i Golf:n. funkade super. jag ska kolla om det kan vara värt att ta originallåsen och fästa dem. dock är de med bältessträckare och lite klumpiga. att montera dem utanpå stolen i stolsfästet skulle funka, men känns inte lika säkert som att bulta dem i karossen (och där får de ej plats)

Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Pelle_MX5 skrev:
Jag gjorde en variant så här vad gäller bälteslåset, gammal bild och lite modifierat idag..

exakt så, skulle bli bra. nu återstår bara att få koll på vilka lås som passar mina framsäten..

Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015

Viken
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

mackinley skrev:
Är det en sådan tro?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mini/MINI-ONE&COOPER-COUPE-R50&am . . . .

exakt, två sådana har jag

Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016

Re:

Wankelsport skrev:
Pelle_MX5 skrev:

Hur vet du att det fungerat bättre med 6-punkt i det fallet? Är bara nyfiken på vad som hände.

Med 3 punkt sitter inte överkroppen fast i sidled, och med ett rejält kast försökte revbenen flytta på kanten på stolen... stolen vann

Kungälv
Här sen Feb 2003

Att hålla kroppen i sidled är iofs inte det primära syftet med bälten typ "hängsle" men visst, det kan ju absolut ge bättre effekt än ett vanligt diagonalbälte. Dock låter det som att det snarare är din stol som inte har optimal form för din kropp. Det är stolen som ska hålla dig på plats i sidled.

Missförstå mig inte att jag tycker du gör fel som satte i bältet. På bana tycker jag 6-punktsbälte är bra. I vanlig trafik är det inte lika bra eftersom man inte kan röra sig och se sig om i trafiken. Plus att det är är allmänt osmidigt. Det riskerar att leda till att folk inte spänner åt bältet ordentligt.

Krocksäkerhet råkar vara mitt jobb sen nästan 20 år tillbaka. Det är intressant att höra om folks upplevelser i verkligheten och man kan lära sig mycket av det.

Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016

Nej stolen i fråga en Sparco Sprint rörramsstol är inte formgjuten efter min lekamen, jag är lite för smal
Men nog tycker jag det är en jäkla skillnad på 6punkt och 3punkt hur man hålls fast på plats.. upp/ner/sida.

Det få va bökigt, jag kör 6punkt alltid utom en gång per år, till besiktningen

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Wankelsport skrev:
Dock låter det som att det snarare är din stol som inte har optimal form för din kropp. Det är stolen som ska hålla dig på plats i sidled.

Pelle_MX5 skrev:
Nej stolen i fråga en Sparco Sprint rörramsstol är inte formgjuten efter min lekamen, jag är lite för smal

En kompis pojke körde go-cart för x-antal år sedan och på en tävling nere i Italien var stolen nån eller några mm för bred
han spräckte några revben....

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Pelle_MX5 skrev:
Nej stolen i fråga en Sparco Sprint rörramsstol

Ja,, där har du ditt problem... Med rörramstol får du en punktbelastning mot revbenen, speciellt om du inte sitter tajt.

Har kört glasfiberstol med 3punktsbälte i 10 år utan problem.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
829 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande