Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
1414 besök totalt
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.

Hej!

Har en fundering på att tabort original kylfläkt på min BMW M52B28, för att istället montera en
elfläkt.

Till min fråga är om originalfläkten är sugande eller tryckande?

Och om det är värt att ta bort originalfläkten och montera elfläkt mellan motor och baksida kylaren.
Eller ska jag låta originalfläkt sitta kvar och montera en tryckande elfläkt på framsida kylaren?

mvh//Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re: Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.

chrillej82 skrev:
Hej!

Har en fundering på att tabort original kylfläkt på min BMW M52B28, för att istället montera en
elfläkt.

Till min fråga är om originalfläkten är sugande eller tryckande?

Och om det är värt att ta bort originalfläkten och montera elfläkt mellan motor och baksida kylaren.
Eller ska jag låta originalfläkt sitta kvar och montera en tryckande elfläkt på framsida kylaren?

mvh//Chrille


Sitter fläkten framför kylaren är det normalt tryckande fläkt, sitter den bakom kylaren sugande fläkt.

Om det är värt att göra om beror väl på om det fungerar som det ska för dig eller om du har värmeproblem

Eller vill du spara vikt?

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14151



Re: Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.

Rolle Scirocco skrev:
chrillej82 skrev:
Hej!

Har en fundering på att tabort original kylfläkt på min BMW M52B28, för att istället montera en
elfläkt.

Till min fråga är om originalfläkten är sugande eller tryckande?

Och om det är värt att ta bort originalfläkten och montera elfläkt mellan motor och baksida kylaren.
Eller ska jag låta originalfläkt sitta kvar och montera en tryckande elfläkt på framsida kylaren?

mvh//Chrille


Sitter fläkten framför kylaren är det normalt tryckande fläkt, sitter den bakom kylaren sugande fläkt.

Om det är värt att göra om beror väl på om det fungerar som det ska för dig eller om du har värmeproblem

Eller vill du spara vikt?


såga hål i huven och sätt en liten flärp i framkant på hålet så suger det ut bättre

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Original fläktar är i 99% av fallen bättre än en universal elfläkt så länge det inte är något fel på originalet, dessutom har original en färdig perfekt hållare med fläktkåpa, så har du värme problem så är inte lösningen att bygga om/byte ut fläkten.

Frågan är vad har du för värme problem?

Håller den tempen när du står stilla eller vid kö körning så fungerar fläkten bra.

Är problemet vid bankörning i höga farter så är det inte fläkten som är problemet utan att kylaren inte kyler tillräckligt och det kan dels vara gammal dålig kylare, för klen kylare, luftstyrning in i kylaren saknas eller för trångt för luften till och från kylaren eller problem med kylarvattnet till och från kylaren.

Så vad är det för värme problem du har och när inträffar detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Det är en bmw e28 med m52b28 från en e39.
Som ska användas som ren banbil.

Sitter helt sprillans ny större än original kylare från e36.
Dock ingen fläktkåpa pga platsbrist.
Original kylfläkt fungerar perfekt. Samt ny termostat.

Har endast luftat kylsystemet och varmkört den och kört runt i området kring garaget,
och då ligger tempen lite över normal arbetstemp.

Dock så sitter kyltempgivaren i en kylkanal i motorblocket.
Så jag börjar ana att det är givaren som värms upp lite extra av motorblocket?
Därav så vill jag eventuellt prova med en tryckande fläkt framför kylaren.

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



"kört runt i området kring garaget"

Är det det driftfall du vill optimera?

Det behövs ingen fläkt allt om du kör med nosen i färdriktingen när luftflödet går igenom kylaren och kylaren har tillräcklig kapacitet.
Elfläkt har fördelen att den inte tar nåt effekt alls när du kör (jämfört med alla remdrivna.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 863



Re:

chrillej82 skrev:

Som ska användas som ren banbil.


Som Niklas säger, går den bara bana behövs ingen fläkt alls. Då är det viktigare att ha rätt luftstyrning både in och ut så luften tar rätt väg.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



För att få kylaren att fungera finns det 2 viktiga saker att tänka på.

1: Att matad luft verkligen går genom kylaren.
2: Att luften kan evakueras från motorrummet.

Uppfyller man dessa 2 punkter så får man ett fungerade flöde
genom kylaren som gör att den kan göra sitt jobb.

Elfläkten är helt onödig om du inte ska stå till eller kö köra med den.
Så fort du kommer upp i fart gör den mer skada än nytta.

Som tumregel har 1/3 så stort inlopp till kylaren som du har area på kylaren.
Detta för att luften i hög fart ska kunna "expander" (lufthastigheten minskar)
när den passerar kylaren. Se till att det är tätt mellan luftstyrningen & kylaren
så att luften inte smiter förbi kylaren utan verkligen pressas genom den.

Har du inte original huv så se till att huven är tät i bakkant så att du inte pressar
in luft den vägen. Då får man ett mottryck bakvägen som kommer minska
flödet genom kylaren. E28 har ju rätt kraftig vinkel mellan huv & vindruta så
det blir en rätt bra högtryckzon just där i bakkanten av huven
Har du original huv se då att gummilisten tätar i bakkanten på huven.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Re:

chrillej82 skrev:
Sitter helt sprillans ny större än original kylare från e36.
Dock ingen fläktkåpa pga platsbrist.


Utan kåpa har du inget som "tvingar" luften som fläkten flyttar på att gå genom kylaren, därmed kommer fläkten suga luft från det håll som går enklast - ofta in från sidan mellan kylare och fläkt, så fläkten bara cirkulerar varmluft inne i motorrummet och ganska lite luft går genom kylaren.


Kåpan brukar sitta där för att den gör nytta.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Re:

chrillej82 skrev:
Sitter helt sprillans ny större än original kylare från e36.
Dock ingen fläktkåpa pga platsbrist.


Utan kåpa har du inget som "tvingar" luften som fläkten flyttar på att gå genom kylaren, därmed kommer fläkten suga luft från det håll som går enklast - ofta in från sidan mellan kylare och fläkt, så fläkten bara cirkulerar varmluft inne i motorrummet och ganska lite luft går genom kylaren.


Kåpan brukar sitta där för att den gör nytta.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
1414 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande