| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vevhusvent M3 "S50B30" överladd Hjälp
|
1027 besök totalt |
|
Hur har ni löst vevhusvent på era motorer med överladd? Körde på Gotland Ring och min tycker ur sig olja. Fungerar bra på gata. Jag har slang från toppen till en bruk, en slang till filter så den kan andas samt en ner i tråger org storlek. men min tryckte ur sig upp i filtret. Åker Bmw e36 M3 kompressor 404 rwhp. _________________ Christoffer Högås |
||||
|
Kör visserligen inte överladdat, men 8h långlopp med en S50B30.
För att den inte ska trycka ur sig olja....vilket verkar vanligt vid körning på bana, så har vi monterat en restriktor i toppen. Efter det har vi inte haft några problem. http://bimmertune.com/index.php?rout _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Har du några bilder på hur det ser ut?
Efter egna erfarenheter så har jag lärt mig att den ska vara så stor som möjligt. Då sjunker gasens hastighet i burken och det blir mindre liv i den. Hade problem på polon tills jag tröttna o prova en svinstor vevhusburk från en 16L diesel o då funka det fint. Olika skott kan vara bra.
såhär gjorde jag till polon, ca 150mm hög och 100mm i diameter. Den pissade ur sig. Den jag använde från jobbet funkade klockrent. Principen för den var: Vevhusgas in i perifering längst ned i burken och sedan skot likt trattar i höjdled. SOm hindra flytande grejer att åka upp. Avrinning i botten och högst upp Luftfilter. Vågar inte ge ut designen då den kommer från Volvo. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Re:
Ok! Tack för den infon. En annan tanke, hur funkar det när man åker till och från jobbet? För den minkar flödet till toppen? Jag vill gärna använda bilen varje dag _________________ Christoffer Högås |
||||
|
Jag tycker det låter läskigt med en restriktor på nått som ska ventilera.
Byggs det för högt tryck så får man ju följdfel, oljeläckage, skjutna packboxar osv osv. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Re:
Restriktorn sätts inte på vevhusventilationen utan den reducerar mängden olja som går upp till toppen. Man får då mindre olja uppe i toppen som kan tryckas ut via vevhusventilationen. Det är även en vanlig mod på andra motortyper, tex RB20-26 i nissan skylines som jag skruvat en hel del med genom åren. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Re:
Det törs jag inte svara på då våran bil enbart gått på bana. I racetempo har iaf våran motor gått 150h efter att restriktorn monterats. Men rent spontant tror jag inte det ska vara några problem att köra på gata heller. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1027 besök totalt |