Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1857 besök totalt |
Förvara slicks
Har just lagt ut en hög med slicks och regndäck i kallförrådet, och plötsligt så slog det mig att jag nån gång hört att det skall vara problem med minusgrader då sprickor kan uppstå. Frågan är om detta verkligen stämmer?? Är det någon som gör på detta sätt med era däck? Har haft mina gatdäck så i alla år, inklusive Cup 2, utan bekymmer, man kanske är slicksen känsligare? _________________ johan stenlund |
||
R-däck skall man inte köra med under 10 grader för det kan skada däcken/spricka. Och vid förvaring med temperatur skillnad skall de klara kallt om de är tomma på luft så de inte sväller och krymper med kyla/värme.
Dock vet jag inte med säkerhet om det skiljer nåt på slicks... _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Jag har bara hört samma upplägg med slicks, dvs inte köra på dem när det är kallt men förvara okej.
Men jag ber om ursäkt för att ge ett typiskt klassiskt internetsvar, dvs ett vagt vad jag har hört istället för konkret fast fakta ![]() _________________ ![]() |
||
|
||
Jag kan själv som trådskapare direkt avfärda +10C körnings problem.
Det var 5-6C på Gotland Ring förra helgen då jag körde, visst det tog tid att få upp värmen, men däcken klarade sig utan några problem under båda dagarna. _________________ johan stenlund |
||
Re:
Jag har också kört under 10 grader och visst fungerar det. Men däcktillverkaren rekomenderar att inte göra det och därmed friskriver sig om ditt däck går sönder under sånna förhållanden. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Har svårt att tro att leverantörer, Transporterar däck i uppvärmda lastbilar/containrar
![]() Jag har haft slicks stående i kallföråd utan problem. Verkar väll otroligt att något kan hända. Är väll inget vatten i däcken. Kan dock köpa att det helst inte ska vara luft i, samt att dem förvaras på rätt sätt stående /liggande så de inte ändrar form. Samt givetvis torrt. Att dem inte ska köras kallt. De blir ju varma ganska snabbt så det borde väll gälla att däcken inte ska köras med lägre temp. Tempen utomhus är ju inte rakt översatt till däckstemp _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Re:
Det som kan hända när man hanterar däck i kyla, är att dom kan spricka om man kastar dom ..... tex ut ur en lastbil ut på marken....... Så om man hanterar dom varsamt, så ska det inte vara några problem. EDIT: Som sagt , så är det ju inte ovanligt att däck levereras under vintern. Så kylan i sig....ska inte skada däcken _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1857 besök totalt |