| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (3160 totalt) |
|
|
||||||
|
En egensvängningsanalys för att se så att den inte exciteras av några motorvibrationer vore väl på sin plats? Sen kan man ju fundera över vilken strömningspåverkan de skarpa kanterna och stegen utgör. Nä, det här måste allt problematiseras ordentligt
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Enkelt:
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Det är därför det behövs ett finger som håller emot.
Eller så hade han en bättre ide, vilket jag joppas. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare. |
||||||
|
Re:
Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Skönt att läsa att ni är på hugget!
Angående pluggens strävan att flyga ut ur vattenpumpen: jag tänker använda hålet i sidan på pumpen till att låsa pluggen med en skruv. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Jag ogillade tanken på att pluggen skulle åka in i motorn mer än ut... Sen är ju detta snyggare.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Det är iofs sant att utskjuten plugg är ett mindre problem. Men risken för så stort undertryck i systemet så att pluggen skulle vilja åka inåt känns väl ganska minimal?
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
Visst är det så och dessutom postulerar jag inledande händelser med ännu lägre sannolikhet.
Så... "Yes, but these go to 11"
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Efter vattenpumpen är trycket högre än i expansionskärlet. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
|
Re:
Det måste vara marginellt?? Har aldrig mätt vattentryck. Men kan väll aldrig bli högre tryck än det termostaten stryper flödet. Samt en lite mindre höjning pga Tempen i motorn. Jag brukar dra upp till 2 bar när jag provtrycker kylsystem. Och ett läckage som man upplevt att man får fylla på någon deciliter i exp kärl någon enstaka gång, det formligen rinner ut vid 2 bar. Tror inte man har mycket mer än 5-8 hekto under normala omständigheter. Det är väll om man legat på rejält och sedan stannar så luftflöde över kylaren helt stannar som eftervärmen gör att trycket stiger upp. Men i det fallet lär ju termostat stå fullt öppen Och således lär trycket vara typ samma i hela systemet?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (3160 totalt) |

