Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kyl till vattenkyld intercooler??
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (2895 totalt)
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



"Normalt sett" sätter man chargecoolern direkt efter toppen, alltså försöker man kyla ner turbons Ut-temp med kylvattnets varma sida.
Ni har helt rätt, glömde helt bort att det var tänkt att sitta en extra kylare för att få ner kyltempen innan turbon och då såklart kan man få ner tempen lägre.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
"Normalt sett" sätter man chargecoolern direkt efter toppen, alltså försöker man kyla ner turbons Ut-temp med kylvattnets varma sida.
Ni har helt rätt, glömde helt bort att det var tänkt att sitta en extra kylare för att få ner kyltempen innan turbon och då såklart kan man få ner tempen lägre.


Tanken är att köra ett helt eget system tillchargecooler o kyla turbon ihop med originalsystemet

_________________
Fadi Mirza
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

Big Al skrev:
"Normalt sett" sätter man chargecoolern direkt efter toppen, alltså försöker man kyla ner turbons Ut-temp med kylvattnets varma sida.
Ni har helt rätt, glömde helt bort att det var tänkt att sitta en extra kylare för att få ner kyltempen innan turbon och då såklart kan man få ner tempen lägre.


till en vw 2l 8v motor kapade jag isär en stor rejäl luft/luft kylare och vattenmantlade denna, och en stor separat vattenkylare i fronten som ett eget system.

Var jag ute och buskörde på kurviga roliga landsvägar kunde jag när som helst stanna till vid sidan av vägen, hoppa ur och öppna huven och ta på insuget där det var infäst mot topplocket och tempen var kall. Trots att det i princip en centimeter bredvid insuget satt ett glödande grenrör. Likadant om jag gjorde några 0-hög fart accelerationer i sträck.

Enda gången insuget var varmare var direkt efter varmstart av bilen, om den stått tex en halvtimme så tog det kanske 10 minuter att få ner tempen i laddluftkylarsystemet. Kanske kunde en placering framför motorn istället för ovanpå och liknande gjort att mindre restvärme från motorn letat sig in i laddluftkylarsystemet...

Men helt klart var ju min vattenkylare till systemet lite väl överdimensionerad. Jag loggade aldrig lufttemperaturer men om motorn gick som vanlig sugmotor så var hela insuget minst 50 grader efter motorn varit igång en stund.

_________________
Roland Johansson
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Big Al skrev:
"Normalt sett" sätter man chargecoolern direkt efter toppen, alltså försöker man kyla ner turbons Ut-temp med kylvattnets varma sida.
Ni har helt rätt, glömde helt bort att det var tänkt att sitta en extra kylare för att få ner kyltempen innan turbon och då såklart kan man få ner tempen lägre.


till en vw 2l 8v motor kapade jag isär en stor rejäl luft/luft kylare och vattenmantlade denna, och en stor separat vattenkylare i fronten som ett eget system.

Var jag ute och buskörde på kurviga roliga landsvägar kunde jag när som helst stanna till vid sidan av vägen, hoppa ur och öppna huven och ta på insuget där det var infäst mot topplocket och tempen var kall. Trots att det i princip en centimeter bredvid insuget satt ett glödande grenrör. Likadant om jag gjorde några 0-hög fart accelerationer i sträck.

Enda gången insuget var varmare var direkt efter varmstart av bilen, om den stått tex en halvtimme så tog det kanske 10 minuter att få ner tempen i laddluftkylarsystemet. Kanske kunde en placering framför motorn istället för ovanpå och liknande gjort att mindre restvärme från motorn letat sig in i laddluftkylarsystemet...

Men helt klart var ju min vattenkylare till systemet lite väl överdimensionerad. Jag loggade aldrig lufttemperaturer men om motorn gick som vanlig sugmotor så var hela insuget minst 50 grader efter motorn varit igång en stund.



Körde du utan fläkt till vattenkylet?

_________________
Fadi Mirza
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

Napstar skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Big Al skrev:
"Normalt sett" sätter man chargecoolern direkt efter toppen, alltså försöker man kyla ner turbons Ut-temp med kylvattnets varma sida.
Ni har helt rätt, glömde helt bort att det var tänkt att sitta en extra kylare för att få ner kyltempen innan turbon och då såklart kan man få ner tempen lägre.


till en vw 2l 8v motor kapade jag isär en stor rejäl luft/luft kylare och vattenmantlade denna, och en stor separat vattenkylare i fronten som ett eget system.

Var jag ute och buskörde på kurviga roliga landsvägar kunde jag när som helst stanna till vid sidan av vägen, hoppa ur och öppna huven och ta på insuget där det var infäst mot topplocket och tempen var kall. Trots att det i princip en centimeter bredvid insuget satt ett glödande grenrör. Likadant om jag gjorde några 0-hög fart accelerationer i sträck.

Enda gången insuget var varmare var direkt efter varmstart av bilen, om den stått tex en halvtimme så tog det kanske 10 minuter att få ner tempen i laddluftkylarsystemet. Kanske kunde en placering framför motorn istället för ovanpå och liknande gjort att mindre restvärme från motorn letat sig in i laddluftkylarsystemet...

Men helt klart var ju min vattenkylare till systemet lite väl överdimensionerad. Jag loggade aldrig lufttemperaturer men om motorn gick som vanlig sugmotor så var hela insuget minst 50 grader efter motorn varit igång en stund.



Körde du utan fläkt till vattenkylet?


ja, satte den vattenkylaren längst fram i fronten så enda fläkten hade kunnat göra var att få bort värmen lite snabbare vid varmstarter... Kände inte att det var ett behov.

Vid en banträff ska du ändå igenom bandepån och någon kurva etc innan du är ute på banan, samt troligen värma däcken under första varvet så att begränsa högerfoten lite en kort stund gjorde inget för mig.

Motorns ordinarie vattenkylare hade ju fläkt som gick igång någon gång ibland, då ventilerades ju givetvis båda kylarna då de satt framför/ bakom varandra.

_________________
Roland Johansson
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Yamaha aerox moped har 200x200x34 o de vore riktigt smidigt!! Frågan om de räcker med en sån? Denna får även plats under baklampan så man skulle kunna köra dubbla och skulle de inte räcka så kan man köra fläkt bakom.. någon som vet hur varmt det blir i separata chargecoolersystem?

_________________
Fadi Mirza
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 665



Jag har byggt om/moddat en "kina" kylare som jag kör på ett separat system till Laminova-plenumet på mitt bygge - dock laddar jag mer än vad du kommer att göra. Men jag undrar om du kommer upp i extrema insugstemperaturer. Du skulle kanske bygga klart o testköra med tempgivare först för att se om det är värt det?
Självklart är den värmen av ondo, men men...

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Skruva banåkabil
Kyl till vattenkyld intercooler??
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (2895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande