Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (33265 totalt) |
Jaha då var det dags igen vänner !
Året är inte ens slut och vi har redan inhandlat bil nummer två ! (Peggan är nu skickad i ån). Efter Mantorp 24H med Race4Fun avslöjades det att ytterligare en klass skulle läggas till där man skulle få behålla bilen efter säsong, något som gjorde att vi tände till ordentligt då de andra långloppsserierna som körs i Sverige är lite för seriösa för vår förarnivå och storlek på plånbok. Regellistan är inte superlång men för er som inte orkar läsa igenom den kan den sammanfattas till följande punkter: * Täckt kaross, vara tvåhjulsdrivna, serietillverkade person eller kombibil i standardutförande, som är typbesiktigade i Sverige. Minibussar, pickupbilar eller liknande är ej tillåtna * Max storlek Motor 2000cc * INGEN turbo eller kompressor * Fri trimning * Max 85db ljudnivå * Växellåda: Sekventiell växellåda är inte tillåten. Växling skall ske med spak och H-mönster. Automat är tillåtet om manuellt läge inte finns eller är spärrat. DSG, SMG, Selespeed är inte tillåtet. * Max 205 R-Däck. * Folkrace bur * Måste vara minst 10 år gammal. (bilar från 2009 och bakåt ok) och sedan finns det lite fler detaljer om man är intresserad av att läsa dessa så finns de här: http://www.race4fun.se/index.php?rou Utifrån dessa kriterier spawnade vi hårt och länge i våra Assetto corsa sessioner om vad vi skulle kunna tänkas köra och vad tant får kosta, genast kom drömmen på om att få köra något bakhjulsdrivet och tyskt då alla häftiga verkar göra det, men det finns ingen kokainsläde med något nämnvärt pulver som klassar in i 2L facket. Näst började vi kollade på Toyota celica från 00-talet med VVTI-Yamaha trim, den väger inte speciellt mycket (ca 1100kg torrvikt) och har ändå 188 häst vilket i 2L klassen är wätt skapligt, den är ju låg från början och ser till och med ut som en sportbil om en ful sådan. Efter lite forumsök dock uppdagades det att motorn kan vara problematisk vid hårdare körning och att oljepumpen är felande länken i sammanhanget, något som skulle behöva göras vid ett snabbt inhandlande är att byta oljepumpen något som både kostar pengar och känns som en första grej att göra för oss. Vår odyssé slutar inte här, nästa bil att åka fram under lupp är Ford F(i)ocus ST170 en stor fördel med denna platform är att det finns billiga eftermarknadsdelar som potentiellt skulle få fart på åbäket, även om den kanske jämfört med en Peugeot 206RC inte är riktigt lika snabb i rak linje så är den generella känslan att det borde vara lättare att få till farten i kurvor. Efter mycket diskussioner bestämde vi oss för Fården (Ronny och Ragge kan inte ha fel) då den ändå är skapligt snabb och har bra möjligheter för uppgradering till lågt pris. MEN SÅ HÄNDER DET!!!!!!!!!!!!111111111111 Efter att ha blocket-knarkat i tre veckor och bestämt oss för att åka och titta på en Fjord, så kommer en annons upp på Rejsa om en göllig liten Fransman som skulle kastas ur sitt hem av en Tysk-åkare (the drama is real) . Vägandes ringa 1043kg torr, 170 hästkrafter stark och med ett utseende som får en Focus att gråna i jämförelse. En Renault clio 172 ! <3 En tur bokades in till Skåne och efter 84 mil 12 timmar och en fantastisk lunch hos en viss Johan så var affären i hamn På bilen sitter sedan innan: Stålomspunna bromsslangar EBC Yellowstuff Coilovers - av okänd tillverkare Och nu i närtid börjar första ordentliga mecket med (vi har inget namn ännu) vi säger Cleo sålänge, där första prio är att byta ut ett motorfäste som är slut och att kolla på avgassystemet, av tidigare erfarenhet vet vi att det är första grejen som går sönder Återkommer med update inom kort ! ps. om någon har en uppsättning 16-17 tums fälgar till övers som passar är vi intresserade, vi har en tajt budget _________________ |
||||||
Kul, lycka till Nu blev man ju lite sugen på att köra den cupen, men det är inget som går att genomföra i år för min del. Men vad framtiden bjuder vet man aldrig.
Tipsar om dessa trådar för inspiration. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=0 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34301 _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
Äntligen är tråden i rullning, se nu till att släppa loss alla tyglar och gå bananas med bilen!
Jag hoppas innerligen att ni köpt rätt bil och att ni får en skön säsong med min fd minibaguette. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Vi har dom som backup just nu! Vi håller på och forskar i hur pass billiga / dyra däck är i 205/40/35 17" dimensionen och om vi kan pressa in dom i hjulhuset! Jag får återkomma med byte när vi kommit längre i processen _________________ |
||||||
Du får påbörja förberedelser inför säsongen 2020 helt enkelt! Ska bli spännande å se vad för åk som kommer köra i cupen! Blir att lusläsa trådarna för att hitta tips och tricks känner jag ! _________________ |
||||||
_________________ |
||||||
Varför väljer ni 16-17" över 15" när max bred är 205? Små lätta hjul på en liten bil slår stora alla gånger.
Kul bil och serie, nu blev jag riktigt sugen på köra nästa säsong. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Kan ha fel, men något vagt i ryggmärgen säger att bromsarna kan vara för stora för 15"-fälg. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||
Ibland behöver tuffa män lite lätt kärlek också ;D
Under byggnation av förra åket fick vi erfara att det är skitsvårt att trycka in kylslangar vid bromsskivorna på 15" så vi tänker att ex. 17" borde ge mycket bättre luftflöde runt skivorna. 1-2 timmar in är bromsskivorna flera hundra grader vilket gjorde att skitbeläggen vi använde i princip smälte pga värmen det sagt borde EBC-Yellow stuff beläggen som sitter på nu klara värmen mycket bättre. Tror Mr.Data i teamet räknade ut att utväxlingen bara skulle förändras med 3%+ med byte från 15" till 17" sen blir ju rotationsmassa lite högre, men vårt största problem kommer ändå vara att komma in i bilen i början. Om fem månader efter två tävlingar kanske vi skickar 17" i ån Låter som vi har två i tråden här som kommer starta team snart då Racelistan för året: Stor variation iår ! Hoppas på att jag kan hinna med att köra på mittsverige _________________ |
||||||
Liten tanke Ang det som står om buren i reglementet, bygg en riktigt racingbur istället för en folkrace bur.
Om ni framöver skulle vilja ta steget till någon annan serie så behöver ni inte byta bur _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Då förstår jag tanken med lite större hjul. När vi körde med våran bil var det enda dyra på bilen just beläggen fram. Där köpte vi samma belägg som de tävlar med i England (honda kuppen).
Det funkade utan problem och slets knappt nånting. Alla stuff belägg har jag inte jätte mycket förtroende för. Kompisen köpte sånna här som ni borde kunna göra själva för bra kylning så räcker bromsarna mycket längre. Fö tycker jag ni valt helt rätt bil, ska bli kul att följa er! _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Som jag sa till er Herr Dignell är seriös och har byggt upp ett fett kapital av erfarenhet. Men mats som svarade här nu senast har koll även han :-) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Det är alltså mig Pär syftar på när han pratar om Mr.Data Förbaskat roligt med allt intresse runt våra minst sagt trevande försök inom rejsingen! Kul som fan att komma igång med bygget snart och mycket bra info och tips redan här i tråden.
Har läst en bra bit in i dina trådar Fredrik, massor med intressanta grejer där! Har dina förstärkningar av lyftpunkterna fungerat bra? I vårt fall lyfts ju bilen i en jävla stress flera gånger per tävling, så för att minska antalet framtida hål i golvet så är det vettigt att göra något åt det
Det är precis det som är tanken. Sist med 15-tummarna såg det ut såhär Lite tråkig bild kvalitetsmässit men det är nog inga tveksamheter om hur trångt det är Så även om det höll 16h på bana så kommer det för eller senare skava hål. Så denna gången gör vi det enkelt för oss och kör större hjul. Slang finns inköpt sedan tidigare och förhoppningsvis finns det bromssköldar att använda som bas för "friskluftsplåt". En annan tanke var styvheten i däcksidorna. Det här är ju enbart gissningar från min sida och tar gärna emot tips, men jag har fått för mig att en lägre däcksida (oberoende av däck) borde ge mindre flex. Med tanke på att det är långlopp och r-däcksbegränsning och vi knappast har oändlig budget så får vi ta det som finns och håller däcksmässigt. Men åter igen, enbart gissningar så är det någon här med långloppserfarenhet och som vill tipsa om däck som håller bra pris/prestanda så tas det gladeligen emot!
Bra tanke och något av ett diskussionsämne inom teamet. Kontentan, denna bilen aldrig kommer lämna serien då den som bas inte passar in i alternativserierna som skulle kunna passa teamet. Byter vi serie byter vi bil. Sedan är det ju viss prisskillnad för vår del då ingen av oss kan svetsa på nivån som krävs för en racingbur Dignells byggtråd ska lusläsas den med. Förhoppningsvis kommer vårt motorfäste imorgon så det blir islängt i helgen. Sen ska hjullagren fram bytas då det ena är dåligt. Frivilliga med hydraulpress får gärna räcka upp en hand Ska vi dessutom använda spacers för att bredda fram så är det ytterst lämpligt vad jag har förstått. Någon som vet om det är direkt olämpligt av någon anledning? För övrigt blir det både burplanering med eventuell burbyggare och en rejäl meksession under kommande helg. Dags att slänga en jävla massa dövikt! _________________ Martin Samuelsson - BFRC |
||||||
Kruxet med Clio skivorna är att de är ventilerade från utsidan, att dra kylslang till skivans insida ger inte lika bra effekt som med ett par skivor som har ventilering ifrån navet. Går att göra hål i navet för förbättrad kylning. Jag har även kompletterat med luftscoop från Porsche GT3 på bärarmen. Verkar ge viss effekt. Som belägg för långlopp är PFC08 bra. Finns bilder i min biltråd. Vill ni uppgradera bromsoken är Porsche Boxster oken bra. Funkar nog bra att köra 16 eller 17" med trots 205 i däck. Mårten kör ju så med gott resultat. Hur mycket det påverkar bromskylningen är väl oklart. Byter ni till större än 15" kan ni byta skiva till Megane Senic som är 300mm isf 280mm. Kräver dock byte av ok. Hade gärna gått upp till större än 15" på min men mina bakre hjulhus är väldigt små vilket gör att 17" ser komiskt ut. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Nu är första rivet avklarat! Och det blev ett rejält sådant, gav mig på att göra en timelaps för första gången, n00b som man är så ställde jag in "slutar tiden" på 30 sekunder, vilket blev alldeles för grovt som man kan se i första vinkeln på videon, ska man göra en timelaps bör 12 sekunder eller lägre vara lite bättre... efter en heldag i garaget på liten yta delat på fyra karlar så är vi klara för burbygge, nu väntar bara en leverans från finess Under rivandet hittade vi: - Nog med pengar till en trisslott - Hårnålar till förbannelse - Säkringar både i bilen och i skrevor under bilen (rätt säker på att de ska vara i någon låda) - Något som såg ut som en penna men som inte riktigt var en penna - Jordnötter, seriöst? hittade flera nävar i peggan också.... - Mögel under en matta $$$$$$ Rensad inredning, samt money maker $$$$ Hur mycket är skrotvärdet på all kabel som hänger under ratten tror ni? Fråga: Bakom högra dimljuset sitter det något som kan beskrivas som en svart hink, vad är detta? och behöver den finnas kvar? _________________ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (33265 totalt) |