Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2860 totalt)
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
Bromssköldar vs brommskylning

Jag vill diskutera och få åsikter om bromssköldar med bromskylning. "Banracing"
Hur man bygger vad man ska tänka på ideer och tricks.


Med vänlig hälsning/Peter

_________________
Peter Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Bromssköldar vs brommskylning

peter_racingteam skrev:
Jag vill diskutera och få åsikter om bromssköldar med bromskylning. "Banracing"
Hur man bygger vad man ska tänka på ideer och tricks.


Med vänlig hälsning/Peter


Hänger ju lite på vad för skivor du har, om ventilationen kommer inifrån centrumet eller på utsidan från centrumet (fälgsidan).

Men annars är det ju leda in luften i centrumet.

_________________
Roland Johansson
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
jag kör 360x32 skivor med alu nav 6 kolvs Apracing ok

_________________
Peter Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Som tar luft in i centrum på inner eller yttersidan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
Hej ska ta kort

_________________
Peter Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

peter_racingteam skrev:
Hej ska ta kort
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
[/url]

_________________
Peter Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Den här sidan är in mot bilen gissar jag? Dvs den tar in luft på samma sida som skölden. Då är det bara att tuta o köra med kylslang som man sätter på en slangstos på skölden. Gärna så att en del av det runda hålet mynnar innanför själva bromsskivans yta så att luft trycks in i centrumet där kanalerna inne i skivan startar.

Rent allmänt så är ju det ett väldigt väl utprovat koncept som brukar fungera mycket bra. Vad är det för saker du funderar lite kring när det gäller den lösningen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Såhär kan det se ut med lite hemsnickeri.

Stosen är den kortkorta rörbiten som man trär slangen på och drar fast med en lång slangklämma.

Och som du ser så riktar man slangen så nära centrum som möjligt för att inte blåsa allt på själva bromsskivans slityta (där beläggen sveper över) utan in i centrum så luften får bra chans att tryckas in i alla kylkanalerna som går inne i skivan ut mot skivans periferi.





Du kan söka på forumet på bromskylning, kylslangar, slangstos, bromssköld med mera thumbs up


Lite att kika på:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112776

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1500860

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42683

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68210

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70438

https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=24984

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86026

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108592

_________________
Magnus Thomé
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
Tackar för tipsen var hittar man slangstos?


_________________
Peter Johansson
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
Ska man bygga bromssköld som täcker hela skivan på baksidan eller bara navcentrum?

_________________
Peter Johansson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Själv kör jag ju med Saab 308mm skivor som
Tar in kylluften utifrån.
Är det bara blåsa i mot centrum som gäller
Eller kan det hjälpa även att blåsa mot själva slitytan?


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
En väldigt bra fråga Per?

_________________
Peter Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Så här har jag gjort på min bil. Mina skivor har kylkanaler från insidan av navet.



Kapade ner original bromssköld och svetsade på en rörstump för luftslangen, sparade lite av skölden som värmeskydd för nedre spindelled och styrleden.

Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad i bromsprestanda, men det kan ju knappast vara sämre än förut när skölden täckte hela insidan av bromsskivan med bara en liten glipa som luftintag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Re:

Se fint ut. Men hade du problem med bromsarna innan.
Hade du ite det så är d svårt att märka skillnad.
Hur tjock slang kör du med?

Tror jag riktar mot centrum ändå och försöker få tag på nya
Skivor.

Anders Karlsson skrev:
Så här har jag gjort på min bil. Mina skivor har kylkanaler från insidan av navet.



Kapade ner original bromssköld och svetsade på en rörstump för luftslangen, sparade lite av skölden som värmeskydd för nedre spindelled och styrleden.

Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad i bromsprestanda, men det kan ju knappast vara sämre än förut när skölden täckte hela insidan av bromsskivan med bara en liten glipa som luftintag.

_________________
Per Axblom
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag inbillar mig att Carbotech XP8 beläggen jag kör med fram inte gillade värmen som blev innan jag monterade kylning, de slets ganska fort trots att jag bara kör 3-4 banträffar på ett år.

Skivorna har knappt slitits nånting sen jag monterade dem för 6 år sedan. 296x28 mm från Opel Omega A/B.

Jag kör med 2" slang, det vanligaste verkar vara 2,5" eller 3" men det blir svårt att få plats med det på min bil.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
Har sett Ssk -serien kör nya Corvette dom har 4" kylning slang?

_________________
Peter Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Hur mycket luft som kommer farande har ju även ganska mycket att göra med vilket lufttryck det blir där slangen börjar - dvs var man placerar luftintaget - och hur stor arean på luftintaget man har. Sen bromsar ju en smalare slang ner flödet mer än en tjockare. Men med rätt placerat och utformat luftintag plus hål på rätt ställe på bromskölden så lär man nog trycka igenom tillräckligt med luft genom skivans kylkanaler, i alla fall för alla oss med rimligt normala gat- och racebilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86


Trådstartare
okej jag förstår men ska man ha bromssköld som täcker hela skivan?

_________________
Peter Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Re:

Aerodynamic skrev:
Själv kör jag ju med Saab 308mm skivor som
Tar in kylluften utifrån.
Är det bara blåsa i mot centrum som gäller
Eller kan det hjälpa även att blåsa mot själva slitytan?


Mvh, Per


Jag skulle isf blåsa mot gapet mellan ytterkant skiva och insida fälg, alltså sträva efter att blåsa förbi skivan in i fälgen. Att blåsa i skivans centrum känns ganska meningslöst.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Re:

Men sugs inte luften inifrån och slungas ut? Om man blåster utifrån och n
så måste man övervinna den effekten?!

Guson skrev:
Aerodynamic skrev:
Själv kör jag ju med Saab 308mm skivor som
Tar in kylluften utifrån.
Är det bara blåsa i mot centrum som gäller
Eller kan det hjälpa även att blåsa mot själva slitytan?


Mvh, Per


Jag skulle isf blåsa mot gapet mellan ytterkant skiva och insida fälg, alltså sträva efter att blåsa förbi skivan in i fälgen. Att blåsa i skivans centrum känns ganska meningslöst.

Guson

_________________
Per Axblom
Citera
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande