| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (2860 totalt) |
|
Re:
Det finns välgjorda undersökningar att man ska trycka luften genom kylkanalerna. Absolut inifrån centrum och ut, det är nog ganska bra med centrifugalkraft när det börjar gå lite fort. Men du menar kanske när luftintaget i centrum är på utsidan så att man så att säga inte kommer åt / når? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
TS skrev att kylluften togs in på skivans utsida, det var det jag grundade mitt råd på.
Edit: Det var inte TS utan Aerodynamic som postade det jag svarade på. Edit igen: Nu med bild, pilen visar var jag menar att luftflödet skall riktas. Guson
_________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Det är inte fråga om att byta riktning på luften genom skivans kylkanaler. Målet är att sänka temperaturen mellan fälgcentrum och skiva där skivan tar in luften, i princip genom att öka luftflödet ut genom hålen i fälgcentrum. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Gillar Audi-lösningen........kör bilen till banan man ska köra på, skruvar fast fläktkåpan eller vad man kan kalla den, kör sina pass, när man kört färdigt skruvar man loss den o kör hem. Skönt att slippa slangar o luftstyrningar, lite svårt att få plats med sånt på vissa bilar. Men fläktkåpan kanske bara är ett kompliment till traditionell kylning? Nån som har koll på hur det var? _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
|
Re:
Jag tänkte faktiskt på en sådan här lösning med. Har inte sett det på någon ny race bil men det kan ju bero på reglementet. Skulle en depå personal bli påkörd av denna så blir hen strimlad. Lättast att byta skiva, men det är en kostnads fråga med. Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||
|
Tidiga BMW M5 hade fläktar i hjulen original som inte stack utanför däcket. Det går att bygga något liknande om man inte har tummen mitt i handen. De är gynnsamma vare sig man tar luft innanför eller utanför skivan.
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Det där kunde vara ett kul projekt att kolla på, när bilen är färdig så att det finns lite fart/vikt att bromsa ner
Kanske inte så snyggt, men troligen ganska effektivt. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
|
Re:
Det där a Kanske går att 3d printa. :-) , Per
||||
|
Re:
Hur ska depåpersonalen bli strimlad? Kanske vi skulle förbjuda olika spoilers etc också på en tävliingsbil så depåpersonal inte får fötterna avhuggna? Även Ford hade en liknande lösning längre tillbaka, typ grupp B eller några år senare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jag tänkte faktiskt på en sådan här lösning med. Har inte sett det på någon ny race bil men det kan ju bero på reglementet. Skulle en depå personal bli påkörd av denna så blir hen strimlad. Lättast att byta skiva, men det är en kostnads fråga med. Med vänlig hälsning, Per
||||
|
Jag har faktiskt övervägt att 3D-printa kåpor till fälgar för just bromskylning, problemet är väl storleken. En någorlunda standard 3D-printer klara bara upp till 300x300x400 mm, lite för litet alltså. Att göra dem flerdelade känns riskabelt om man kommer upp i närmare 200 km/h eller mer på rakorna.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (2860 totalt) |