Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2860 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Guson skrev:
Aerodynamic skrev:
Själv kör jag ju med Saab 308mm skivor som
Tar in kylluften utifrån.
Är det bara blåsa i mot centrum som gäller
Eller kan det hjälpa även att blåsa mot själva slitytan?


Mvh, Per


Jag skulle isf blåsa mot gapet mellan ytterkant skiva och insida fälg, alltså sträva efter att blåsa förbi skivan in i fälgen. Att blåsa i skivans centrum känns ganska meningslöst.

Guson


Det finns välgjorda undersökningar att man ska trycka luften genom kylkanalerna. Absolut inifrån centrum och ut, det är nog ganska bra med centrifugalkraft när det börjar gå lite fort.

Men du menar kanske när luftintaget i centrum är på utsidan så att man så att säga inte kommer åt / når?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



TS skrev att kylluften togs in på skivans utsida, det var det jag grundade mitt råd på.

Edit: Det var inte TS utan Aerodynamic som postade det jag svarade på.

Edit igen: Nu med bild, pilen visar var jag menar att luftflödet skall riktas.

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Ja det är ju lite av ett hopplöst läge med sån skiva.



PS, deja vu hehe

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 504



Det måste ju vara bättre att försöka hitta en vettigare skiva än att försöka byta riktning på luften.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Gör som Audi......
Gott nytt år, alla Rejsianer!
/Claes


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Re:

Johan E skrev:
Det måste ju vara bättre att försöka hitta en vettigare skiva än att försöka byta riktning på luften.


Det är inte fråga om att byta riktning på luften genom skivans kylkanaler. Målet är att sänka temperaturen mellan fälgcentrum och skiva där skivan tar in luften, i princip genom att öka luftflödet ut genom hålen i fälgcentrum.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1059



Re:

claes t skrev:
Gör som Audi......
Gott nytt år, alla Rejsianer!
/Claes



Gillar Audi-lösningen........kör bilen till banan man ska köra på, skruvar fast fläktkåpan eller vad man kan kalla den, kör sina pass, när man kört färdigt skruvar man loss den o kör hem. Skönt att slippa slangar o luftstyrningar, lite svårt att få plats med sånt på vissa bilar.

Men fläktkåpan kanske bara är ett kompliment till traditionell kylning? Nån som har koll på hur det var?

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Re:

Jag tänkte faktiskt på en sådan här lösning med.
Har inte sett det på någon ny race bil men det kan ju bero på reglementet.
Skulle en depå personal bli påkörd av denna så blir hen strimlad.

Lättast att byta skiva, men det är en kostnads fråga med.


Med vänlig hälsning, Per

claes t skrev:
Gör som Audi......
Gott nytt år, alla Rejsianer!
/Claes


_________________
Per Axblom
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Tidiga BMW M5 hade fläktar i hjulen original som inte stack utanför däcket. Det går att bygga något liknande om man inte har tummen mitt i handen. De är gynnsamma vare sig man tar luft innanför eller utanför skivan.

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1059



Re:

Guson skrev:
Tidiga BMW M5 hade fläktar i hjulen original som inte stack utanför däcket. Det går att bygga något liknande om man inte har tummen mitt i handen. De är gynnsamma vare sig man tar luft innanför eller utanför skivan.

Guson



Det där kunde vara ett kul projekt att kolla på, när bilen är färdig så att det finns lite fart/vikt att bromsa ner

Kanske inte så snyggt, men troligen ganska effektivt.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Re:

Det där a
Kanske går att 3d printa. :-)

, Per

Guson skrev:
Tidiga BMW M5 hade fläktar i hjulen original som inte
stack utanför däcket. Det går att bygga något liknande om man inte har tummen mitt i handen. De är gynnsamma vare sig man tar luft innanför eller utanför skivan.

Guson


_________________
Per Axblom
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

Aerodynamic skrev:
Jag tänkte faktiskt på en sådan här lösning med.
Har inte sett det på någon ny race bil men det kan ju bero på reglementet.
Skulle en depå personal bli påkörd av denna så blir hen strimlad.

Lättast att byta skiva, men det är en kostnads fråga med.


Med vänlig hälsning, Per

claes t skrev:
Gör som Audi......
Gott nytt år, alla Rejsianer!
/Claes



Hur ska depåpersonalen bli strimlad?

Kanske vi skulle förbjuda olika spoilers etc också på en tävliingsbil så depåpersonal inte får fötterna avhuggna?

Även Ford hade en liknande lösning längre tillbaka, typ grupp B eller några år senare.

_________________
Roland Johansson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Re:

Jag tänkte faktiskt på en sådan här lösning med.
Har inte sett det på någon ny race bil men det kan ju bero på reglementet.
Skulle en depå personal bli påkörd av denna så blir hen strimlad.

Lättast att byta skiva, men det är en kostnads fråga med.


Med vänlig hälsning, Per

claes t skrev:
Gör som Audi......
Gott nytt år, alla Rejsianer!
/Claes


_________________
Per Axblom
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1706



Jag har faktiskt övervägt att 3D-printa kåpor till fälgar för just bromskylning, problemet är väl storleken. En någorlunda standard 3D-printer klara bara upp till 300x300x400 mm, lite för litet alltså. Att göra dem flerdelade känns riskabelt om man kommer upp i närmare 200 km/h eller mer på rakorna.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Skruva banåkabil
Bromssköldar vs brommskylning
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande