| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylare till styrservon
|
1 besök senaste veckan (1393 totalt) |
|
Oljekylare till styrservon
Hej!! Behöver oljekylare till servo oljan på racebilen. Har ni några tipps och erfarenheter angående det? Mvh Ivanko |
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Här har du 2st billiga som du sätter på retur slangen, alltså där det inte är högt tryck.
https://dalhems.com/sv/p/19b50508e14 https://dalhems.com/sv/p/6bfde7f077d Dom har några olika på deras hemsida, men dessa är två billiga som gör jobbet. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
|
Ok!
Kanon, då är det en vanlig oljekylare som gäller.. Har fått för mig att det är ett långt Alu rör med flänsar på som man använder sig utav.. Tack för svar😁😁 |
|
Hmmm
Ok!! Hittade en Aut Låde kylare i garaget som jag redan har satt på bilen, tänkte prova det eller är det risk för luft i systemet ? Mvh Ivanko |
|
Jag kör men en liten 6 raders alukylare framme bredvid oljekylaren som i sin tur sitter framför vattenkylaren.
Det funkar fint och är ett måste på en banbil likt min. Det gick åt helvette redan som trackdaybil med originalkylaren (M3) dessa har dessutom ett fabrikationsfel som Bmw vägrar erkänna... tog 3 st flong nya slangar/rör innan jag sket i det och byggde en egen lösning. Inget jag ångrar
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
|
@Ivanko & Mikael : Av ren nyfikenhet, vilken temperatur pratar vi om här att styrservooljan kan nå upp till (om man tex mäter i styrservobehållaren)?
På mina gamla BMW 5-Serie, E34 535i, så kyldes styrservooljan genom att returledningen först gick en omväg via fronten och var ihopsnurrade ett par varv precis bakom njurarna och kyldes av fartvinden (tror det var samma design på Mikael's BMW E36 M3 3.2), men det där var nog mer dimensionerat/designat för en vanlig daily driver. ![]()
BMW har mig veterligen använt denna design sen dess ända tills elektrisk styrservo "slog igenom". Enda skillnaden är att de på senare tid har uppgraderat kylslingan till att även ha flänsar, det som Martin och Ivanko nämnde. Nu visar jag bara hur de valt att göra, ingenting som säger att det är tillräckligt för track days och annan typ av avancerad körning. ![]()
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylare till styrservon
|
1 besök senaste veckan (1393 totalt) |
