Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hållbarhet på spindel
718 besök totalt
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Hållbarhet på spindel

Har byggt om framvagnen på min manta med egna bärarmar och spindel från volvo 140
Dock nu har jag tänkt bygga bilen lite värre än jag tänkte från början
Vilket innebär 265 breda slicks och 356 skivor ned 6-kolvsok i en bil med uppskattad vikt på 1200kg
Kommer dessa spindlar nu att hålla för detta?
Vad tror ni?


_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Lite fler bilder och lite mer info?


_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Volvo har generellt "gjutstål" i sådana detaljer.

Dvs inte gjutjärn som i gamla vattenpumphus eller gamla växwlådshus osv.

Utan en riktigt stål kvalitet. Som då har fördelen att vara väldigt starkt och att man kan gjuta delen till rätt form. Och med enbart mindre efterbeatbetning få fram rätt mått.

En sådan lösning flexar knappt men tillslut blir det för mycket och den böjer sig och går sen eventuellt av om man försöker värma eller dra tillbaka den.

Så jag tror inte bredare däck etc påverkar, belastning ökar mer på lager och spindelled.

Det krävs nog mer en rejäl smäll för att den ska ge sig.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681


Trådstartare
Låter kanon
Då bygger jag vidare som jag tänkte

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Skruva banåkabil
Hållbarhet på spindel
718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande