| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hållbarhet på spindel
|
718 besök totalt |
|
Hållbarhet på spindel
Har byggt om framvagnen på min manta med egna bärarmar och spindel från volvo 140 Dock nu har jag tänkt bygga bilen lite värre än jag tänkte från början Vilket innebär 265 breda slicks och 356 skivor ned 6-kolvsok i en bil med uppskattad vikt på 1200kg Kommer dessa spindlar nu att hålla för detta? Vad tror ni?
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
|
Volvo har generellt "gjutstål" i sådana detaljer.
Dvs inte gjutjärn som i gamla vattenpumphus eller gamla växwlådshus osv. Utan en riktigt stål kvalitet. Som då har fördelen att vara väldigt starkt och att man kan gjuta delen till rätt form. Och med enbart mindre efterbeatbetning få fram rätt mått. En sådan lösning flexar knappt men tillslut blir det för mycket och den böjer sig och går sen eventuellt av om man försöker värma eller dra tillbaka den. Så jag tror inte bredare däck etc påverkar, belastning ökar mer på lager och spindelled. Det krävs nog mer en rejäl smäll för att den ska ge sig. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
![]() |
Skruva banåkabil
Hållbarhet på spindel
|
718 besök totalt |

