Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 - *Garagetool*
189 besök idag (1016301 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 177, 178, 179   >>
RJ33.
Borås
Här sen Nov 2009
Inlägg: 11



Har plastat endel, och vill ge detta tips.
När du kapat och fått formen på fronten som du vill.
Plasta en "fena" eller "balk" längs med fronten, alltså på tvären som förstärkning.

_________________
Richard Johansson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 72



And ersJepp sson skrev:
Daniel-635 skrev:
Ska du ha en metall ram som stödjer kanten / skarven emot huven ?

Nä, egentligen tänkte jag försöka plasta ett avslut.

Men metall är ju mycket trevligare att jobba med
(men foga samman två olika material är väl... ...sådär.


Det går ju att gjuta på en vinkel i glasfiber, för att få en styvare kant.

Jag har brukat använda Biltema skruvankare Art. 19-1775 för olika infästningar.

Annars kan man ju även laminera in islagsmuttrar. Art. 86-197


Ser gärna lite trist ut om man monterar allt med PL400 och buntband

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 548



Polyester och PL400 går o-bra ihop... Lika bra som polyester och frigolit. Dvs inte alls!

_________________
Magnus Falk
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8847



Daniel-635 skrev:


Jag har brukat använda Biltema skruvankare Art. 19-1775 för olika infästningar.

Annars kan man ju även laminera in islagsmuttrar. Art. 86-197


Ser gärna lite trist ut om man monterar allt med PL400 och buntband


En annan smidig metod att skapa fästpunkter med är svetsa fast långa muttrar ståendes på en bit tjockare stålnät eller sträckmetall. Vill man inte ha hongänga, svetsar man istället en skruv med bultskallen i nätet.
Lätt att plasta in med glasfiberväv över, och sitter mycket bra eftersom plasten kan limma genom alla hål.


Finns även färdiga såna fästen att köpa, hade några på kontoret för ett tag sen som jag inte hittar.

Typ såhär.


Man kan ha större nät i botten för högre laster, och även "lägga" skruven/muttern ner ifall man skulle vilja ha skruvar från fronten som sticker in i bilen för enkel montering.

_________________

Porsche Boxster S
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1270



Polyesterplast är ju inte så bra att plasta på gammal plast. epoxilim sitter bättre då det verkligen limmar ,fäst en rostfri förstärkning profil med ett gäng lättnings hål / infästning hål. .. limma fast hål .. sen går ju någon snajsig fräst lätthåls konstruktion att bulta i detta..

_________________
Michael Thulesius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 297



DJ skrev:
Finns även färdiga såna fästen att köpa, hade några på kontoret för ett tag sen som jag inte hittar.

Typ såhär.




Big heads funkar riktigt bra att använda thumbs up Antingen så limmar du dit dem eller så plastar du in dem, vilket som borde funka.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11369


Trådstartare
Glider längre och längre ner i fördärvet. Det börjar med en chokladkaka, sen blir det lösgodis, strösocker. När inte det längre räcker blir det bryggkaffe, Espresso, koffeintabletter och till sist energidryck. När man fortfarande känner sig trött och sliten, blir det att hala fram de tunga grejerna.



Med ett halvkilo nysnortat glasfiberdamm i lungorna var det bara att rida på vågen och sätta igång och jobba. Fram med borrmaskinen och sätt igång med fronten.




Därefter blev det en varsamt snidad träfprofil som hade fått vilken Morgan-ägare som helst att plötsligt känna ett oförklarligt habegär efter ett amerikanskt pallbocksprojekt. Äkta svensk varsamt odlad energiskogs-furu. Eller rumänsk, nedkapad av sju-åriga barn som tjänar en dollar i veckan. I Pontiacprojektet finns ingen etik och moral.


Sektionerade sidor, totalt ca 15 mm.


Därefter tejp på utsidan för att reducera polyesterspillet på golvet


Sen öppnades polyesterburken och allt blev svart. Det enda jag minns är att jag dansade tryckare med den nyinköpta grovdammsugaren och därefter är allt blankt. Några dagar senare vaknade jag i fosterställning bakom CNC-fräsen med en rejäl baksmälla och total minneslucka. Kravlade mig fram till fronten och såg att någon lyckats få dit tre lager glasfiberväg ovanpå alla gapen som jag sågat upp.


Efter två veckors rehabilitering där jag bland annat kollat alla säsonger av Bonde Söker Fru orkade jag mig tillbaka till garaget och provmontera den.
Före:


Efter:



Föregående ägare hade varit darrhänt på kapningarna, så det blev några vändor med 80-papper samt lite massering av plåten också.


Slipat:


Vill speciellt tacka Reynard-Gabbe och Stilldouble-Magnus som var förbi garaget och delat med sig av värdefulla erfarenheter som har sparat rejält med tid och motgångar för en som inte jobbat särskilt mycket med glasfiber tidigare.

Magnus hade dessutom den otroligt goda smaken att ha med sig en 'liten' present i form av 1 hektar (typ) glasfiberväg som han donerade till projektet!
Rullen räcker nog seriöst tre varv runt Pontiacen, så nu finns det inga ursäkter för att plasta upp en glasfiberkaross. Förutom plats då.
Gabbe hade... med sig sin son vid besöket, men han tog med honom hem igen när han åkte. Annars hade det ju varit välkommet med en garageslav som jobbar på bilen 24/7 åt mig. Tror du han kan övertalas, Gabbe?



Härnäst väntar mer polyesterfylla:

Uppdaterar igen om några månader när jag kvicknat till.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8192



And ersJepp sson skrev:


Efter två veckors rehabilitering där jag bland annat kollat alla säsonger av Bonde Söker Fru orkade jag mig tillbaka till garaget och provmontera den.


Jag har råkat ligga med en av fruarna och gjort lumpen med en av bönderna. Blev lite paff när jag såg dem på TV.

Bra jobbat!

_________________
Anders Hansson
anders@ahteknik.se
+46 729 919192

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11369


Trådstartare
Tack!

sweanders skrev:
Jag har råkat ligga...


Måste vara jobbigt. Hur sker det egentligen? Man bara snubblar till och "hoppsan! Låg vi nyss med varandra?".
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8192



And ersJepp sson skrev:
Tack!

sweanders skrev:
Jag har råkat ligga...


Måste vara jobbigt. Hur sker det egentligen? Man bara snubblar till och "hoppsan! Låg vi nyss med varandra?".


Det är ungefär likadant som när man råkar köpa en bil i onödan. 😂

_________________
Anders Hansson
anders@ahteknik.se
+46 729 919192

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16542



Om du inte skall tillverka typ en huv så skall du rulla ihop den där rullen och ställa undan den.
För alla typer av lagningsjobb som du håller på med nu så är det oriktad matta som gäller, väta med penseln och dutta tills det är luftfritt. Väv är ett helvete att jobba med i alla såna här småhålor och det ger ingen fördel snarare brukar det vara svårare att få mattan att ligga där man vill för den har en egenstyvhet som gör att den lyfter och jävlas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11369


Trådstartare



Det verkar finnas olika skolor kring det där. För mig var det inga större problem att lägga i remsor. Det är en ganska tunn väv (och den ligger dammfritt, i påse, när den inte används)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 9676



And ersJepp sson skrev:



Det verkar finnas olika skolor kring det där. För mig var det inga större problem att lägga i remsor. Det är en ganska tunn väv (och den ligger dammfritt, i påse, när den inte används)


har läst många åsikter om plastning på sista tide så jag är böjd att instämma!

_________________
Tord Ringenha11

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1780



Snyggt jobbat som vanligt thumbs up

Ser gärna en gummimatta på huven så den blir fullvärdig arbetsbänk:




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2713



Ja plastning är faktiskt ganska givande på många sätt
Härliga uppdateringar och fint jobbat thumbs up

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 364



And ersJepp sson skrev:
Glider längre och längre ner i fördärvet. Det börjar med en chokladkaka, sen blir det lösgodis, strösocker. När inte det längre räcker blir det bryggkaffe, Espresso, koffeintabletter och till sist energidryck. När man fortfarande känner sig trött och sliten, blir det att hala fram de tunga grejerna.
https://i0.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9784.jpg


Med ett halvkilo nysnortat glasfiberdamm i lungorna var det bara att rida på vågen och sätta igång och jobba. Fram med borrmaskinen och sätt igång med fronten.
https://i1.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9771.jpg


https://i2.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9783.jpg
Därefter blev det en varsamt snidad träfprofil som hade fått vilken Morgan-ägare som helst att plötsligt känna ett oförklarligt habegär efter ett amerikanskt pallbocksprojekt. Äkta svensk varsamt odlad energiskogs-furu. Eller rumänsk, nedkapad av sju-åriga barn som tjänar en dollar i veckan. I Pontiacprojektet finns ingen etik och moral.


Sektionerade sidor, totalt ca 15 mm.
https://i0.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9788.jpg

Därefter tejp på utsidan för att reducera polyesterspillet på golvet
https://i0.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9789.jpg

Sen öppnades polyesterburken och allt blev svart. Det enda jag minns är att jag dansade tryckare med den nyinköpta grovdammsugaren och därefter är allt blankt. Några dagar senare vaknade jag i fosterställning bakom CNC-fräsen med en rejäl baksmälla och total minneslucka. Kravlade mig fram till fronten och såg att någon lyckats få dit tre lager glasfiberväg ovanpå alla gapen som jag sågat upp.
https://i2.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9795.jpg

Efter två veckors rehabilitering där jag bland annat kollat alla säsonger av Bonde Söker Fru orkade jag mig tillbaka till garaget och provmontera den.
Före:
https://i1.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9733-zoom . . . .

Efter:
https://i0.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9790.jpg


Föregående ägare hade varit darrhänt på kapningarna, så det blev några vändor med 80-papper samt lite massering av plåten också.
https://i2.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9793.jpg

Slipat:
https://i0.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9794.jpg

Vill speciellt tacka Reynard-Gabbe och Stilldouble-Magnus som var förbi garaget och delat med sig av värdefulla erfarenheter som har sparat rejält med tid och motgångar för en som inte jobbat särskilt mycket med glasfiber tidigare.

Magnus hade dessutom den otroligt goda smaken att ha med sig en 'liten' present i form av 1 hektar (typ) glasfiberväg som han donerade till projektet!
Rullen räcker nog seriöst tre varv runt Pontiacen, så nu finns det inga ursäkter för att plasta upp en glasfiberkaross. Förutom plats då.
Gabbe hade... med sig sin son vid besöket, men han tog med honom hem igen när han åkte. Annars hade det ju varit välkommet med en garageslav som jobbar på bilen 24/7 åt mig. Tror du han kan övertalas, Gabbe?
https://i2.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9785.jpg


Härnäst väntar mer polyesterfylla:
https://i1.wp.com/www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9797.jpg
Uppdaterar igen om några månader när jag kvicknat till.



Kan bara instämma med övriga: Mycket bra jobbat! Det här blir finfint!
Såklart lånar jag ut grabben - numera bor han ju dessutom närmare - frågan är bara hur vi lurar dit han igen........kan vi dryga ut polyesterlinan med koffein så är jag genast på jag med!! haha

_________________

Sportbilsbygge med Hayabusa motor
Super 7 med R1 motor -såld
Ford -33 Coupe i plåt
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 754



And ersJepp sson skrev:

Uppdaterar igen om några månader när jag kvicknat till.


Några månader är inte aktuellt, nu har jag väntat tillräckligt. Jag behöver uppdateringar för att ta mig genom vardagen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2713



Klingan75 skrev:
And ersJepp sson skrev:

Uppdaterar igen om några månader när jag kvicknat till.


Några månader är inte aktuellt, nu har jag väntat tillräckligt. Jag behöver uppdateringar för att ta mig genom vardagen.


Då är det bevisat: Anders tråd är beroendeframkallande !
Inte för att jag är beroende men visst hade det varit fint med en uppdatering. Jag kan sluta när som helst, inga problem

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11369


Trådstartare
Kul att man inte är bortglömd.

Men de senaste veckorna har jag mest hållit på med trä och gips inomhus. Byggdammet är på väg att städas ut, men det är fortfarande en del jobb kvar. Garaget ser ut som ett bombnedslag dock. Får bli att sanera där i nästa vecka.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
OneYet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 526



Ser ut precis som mitt garage förutom att min bil är hälften så stor.

_________________
Fredrik Liljenberg

Opel Speedster 2.2 SC
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3655



OneYet skrev:
Ser ut precis som mitt garage förutom att min bil är hälften så stor.


Det är rätt bekvämt med en liten bil

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 - *Garagetool*
189 besök idag (1016301 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 177, 178, 179   >>