| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur dra ur metallbussning ur miatans växelförare?
|
1 besök senaste veckan (1044 totalt) |
|
Jag försöker beskriva problemet i text: när man lyfter ur växelspaken sitter det original en plastbussning längst ner på den. När spaken (och bussningen) är på plats i lådan vilar bussningen i ett hål i växellådans växelförare. Men... på min växelspak saknas plastbussningen; istället har lådans förre ägare monterat en metallbussning direkt i växelföraren och den vill jag nu få bort.
Det har jag hittills inte lyckats med... Planen var att dra en gänga i bussningen som har innerdiameter 15 mm för att sedan dra upp bussningen med gängstång, plåt och mutter, men i stridens hetta lånade jag en M16x1 gängtapp på jobbet och det var ju inte så smart... M16x1,5 hade varit ett bättre val, men killen ville hem så det gick lite fort...
Nu har jag gängat bussningen och kommer inte längre. Vad göra? Fixa M16x1,5 gängtapp eller testa att dra i en M16x1,5-stång i befintlig gänga (tills det skär), eller något helt annat? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Dra i gängtappen?
Eller har det kärvat ihop totalt (förmodligen eftersom det går att gänga)? I så fall, kommer allt vara rakt när du använt slaghammare för att få ur bussningen? |
||
|
Re:
Jag vågar inte vålda... isf borrar jag nog hellre... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
bilden är tagen rakt ner i lådan. man kommer alltså inte åt från undersidan utan endast uppifrån. provade innan att ställa en hylsa i botten och sedan använda gängtappen som gängstång för att dra upp bussningen, men fegade ur när det började kräva mycket kraft... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
|
||
|
https://www.briklas.se/product/kukko
Som skruvas fast på en glidhammare https://www.autoexperten.se/verktyg/ _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Sitter växellådan i bilen eller ligger den lös på golvet?
Svetsa fast en mutter i inre hylsan, kapa en rörstump med lite större innerdiameter än hylsan, bricka i övre änden på rörstumpen och dra upp innerhylsan med en skruv. Rörstumpen får man hålla fast med en rörtång eller nåt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Har du nu fått M12x1 gänga i innrehylsan skulle jag för söka hitta en skruv/pinnskruv med M12x1.
Sen gör som Anders Karlsson säger. Hmm kan innerhylsan vara limmad? Om ja, så kan man värma för att få limmet att släppa. Men man kan nog få värma rätt mycket typ 250grd i värsta fall. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1044 totalt) |