Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Axiell belastning på länkhuvud
767 besök totalt
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 54


Trådstartare
Axiell belastning på länkhuvud

Jag har problem med att ett länkhuvud i framvagnen utmattas och går av precis bakom muttern. Det är nedre bakre "länkarmsinfästning" på bilden nedan.


Länkhuvudet får ta ganska mycket axiell belastning vid bromsning och det har lett till att länkhuvudets gänga gungar i sidled och då har gängorna i svetsänden blivit ovala.

Jag har funderat på olika lösningar. En är att använda ett länkhuvud med hona och genomgående 12.9 skruv istället. Som på bilden nedan. Det borde inte gå av lika lätt.



En annan lösning jag funderar på är att kapa ett snitt i staget, böja det och svetsa ihop så att svetsänden får lite mindre vinkel, Sätta i helicoil och fortsätta köra med M12 hane.
Kulan i länkhuvudet kommer då att hamna lite snett i förhållande till huset om jag inte ändrar infästningen i ramen.

Alternativt bygga om staget och dess infästning i ramen så att svetsänden får ungefär samma vinkel som staget. Då kommer inte främre och bakre länkhuvudena att rotera runt en rak axel. Är det ett problem?

_________________
Sixten Mineur
Citera
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17



Är inte M12 i klenaste laget? Jag hade nog gått upp ett par storlekar på länkhuvudet.

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag gillar inte din lösning alls
Typ detta är en bättre lösning. (se länk)
Man får inte mycket bryt, momnet, i gängan.
Utan i prinsip bara radiella krafter i länkhududet.
Och drag/tryck i gängan.
Bakre fästet borde viklas så ligger ca 90grd mot det runda röret.
Sen kan man diskutra om länkhuvetdet skall vara stående eller liggande i karossen.

http://www.sellholmshop.se/chassiedelar-1/bararmar/bararmsats-volvo-94 . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 54


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Jag gillar inte din lösning alls
Typ detta är en bättre lösning. (se länk)
Man får inte mycket bryt, momnet, i gängan.
Utan i prinsip bara radiella krafter i länkhududet.
Och drag/tryck i gängan.
Bakre fästet borde viklas så ligger ca 90grd mot det runda röret.
Sen kan man diskutra om länkhuvetdet skall vara stående eller liggande i karossen.

http://www.sellholmshop.se/chassiedelar-1/bararmar/bararmsats-volvo-94 . . . .


Ja det var den sista lösningen jag försökte beskriva. Inget problem att dom inte roterar kring samma axel alltså?

_________________
Sixten Mineur
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Länkhuvuden ska enbart ta dragande eller tryckande laster. Det ser ut som du tagit bort bussningen som satt där tidigare, det bästa vore att sätta den den igen eller att helt konstruera om länkarm och infästningar.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Re:

Mats Karlsson skrev:
Länkhuvuden ska enbart ta dragande eller tryckande laster. Det ser ut som du tagit bort bussningen som satt där tidigare, det bästa vore att sätta den den igen eller att helt konstruera om länkarm och infästningar.



Nån som vet nått om konstruktion iallafall. =)


Gör om bärarmen så kulleden sitter i rörets förlängning. Kolla vad vinkeln mellan bärarmen och infästningen i ramen blir och se så den inte blir för stor än vad som är specat bara.

Sen kommer det funka bättre.

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 54


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Länkhuvuden ska enbart ta dragande eller tryckande laster. Det ser ut som du tagit bort bussningen som satt där tidigare, det bästa vore att sätta den den igen eller att helt konstruera om länkarm och infästningar.


Tack för tipset! Rotade igenom lådorna jag fick med till bilen och hittade originallänkarmarna som hade gummibussningar istället.

Dom nuvarande bärarmarna med länkhuvuden är nog konstruerade så för att slippa ändra fästena på ramen.
Tror att bilen har rullat såhär i många år dock. Antingen har dom tidigare ägarna bromsat försiktigt eller bytt länkhuvuden med jämna mellanrum.

_________________
Sixten Mineur
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Ja det var den sista lösningen jag försökte beskriva.

Ok, jag läser som en kratta ;(

Citat:
Inget problem att dom inte roterar kring samma axel alltså?

De kommer rotera runt en axel som centrum centrum på begge länklager i karrosen.
Är du osäker bygg en prottotyp och testa

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 54


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Citat:
Ja det var den sista lösningen jag försökte beskriva.

Ok, jag läser som en kratta ;(

Citat:
Inget problem att dom inte roterar kring samma axel alltså?

De kommer rotera runt en axel som centrum centrum på begge länklager i karrosen.
Är du osäker bygg en prottotyp och testa


Jag fick "tipset" i depån att dom skulle ha samma vinkel. Tänkte att det kanske var därför man byggt så från början. Men det var nog bara för att slippa bygga om fästena på ramen.

Nu gör jag iallafall nya fästen och bygger om länkarmarna. Känns tråkigt att gå tillbaks till gummibussningar.

_________________
Sixten Mineur
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re:

Sixten610 skrev:
Nu gör jag iallafall nya fästen och bygger om länkarmarna. Känns tråkigt att gå tillbaks till gummibussningar.

Vad är det för mått på bussningarna?
Det går inte att få dit nått ledlager i lämplig storlek?
https://www.ledlager.se/kategorier.php?kid=113752


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 54


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Sixten610 skrev:
Nu gör jag iallafall nya fästen och bygger om länkarmarna. Känns tråkigt att gå tillbaks till gummibussningar.

Vad är det för mått på bussningarna?
Det går inte att få dit nått ledlager i lämplig storlek?
https://www.ledlager.se/kategorier.php?kid=113752


//Nisse


Har redan kapat bort gamla fästena men tack ändå

_________________
Sixten Mineur
Citera
Skruva banåkabil
Axiell belastning på länkhuvud
767 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande