Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nybyggd motor lågt oljetryck VW 1.6 AVY
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3267 totalt)
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare

Hej!

Jag har problem med oljetrycket som ligger mellan 1.3-2.5 bar 1500-2500rpm vid "kall" motor.
10w40 inkörningsolja.
När motorn börjar närma sig 60grader oljetemp så faller oljetrycket fort och sjunker under 0.5 bar vid tomgång.

Bilen är inte körd mer än varmkörning och lite varvtalsvariationen utan last. Oljan är bytt och kontrollerad efter metallspån, men såg fin ut och marginellt med "glitter" inget som fastnade på någon magnet.

Oljepump+ pickup är bytt till nytt OEM (Nya grejer monterade efter renoveringen)
Visuellt inspekterat bottendelen utan att hitta några fel.
Har testat att mäta oljetryck med 3 olika mätare både direkt vid oljefiltret och i toppen.
Marginellt högre tryck vid oljefiltret.

Jag är lite clueless och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, min nästa teori är att något hänt med en tryckare/lyftare vid montering av ventilkåpan då den här motorn har kamaxlarna integrerade i kåpan och då läggs direkt på tryckare/lyftare och limmas på plats vid montering.

Oljefilter bytt, testat med OEM kylare, och filtret direkt mot blocket med samma resultat.

Någon som har några teorier innan jag lyfter ur motorn ur bilen igen?

Jag har precis renoverat min VW 1.6 AVY motor och har nu problem med oljetrycket.
Blocket är uppmätt och honat,
Toppen är genomgången och röntgad innan cnc portning.
ALLT i toppen är bytt till nytt OEM förutom kamaxlar som är CATCAMS.
Wiseco kolvar med högre komp är monterat.
vevaxeln är mätt, polerad(inte slipad) och balanserad.
Alla lager, packboxar, packningar osv är nya OEM.
Allt är tvättat och genomgånget.

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Tror inte tryckarna kan påverka oljetrycket. Det regleras ju av ventilen i oljepumpen, och tryckarna är "långt bort".
Hur är lagerspelen i bottendelen?

Vad ska oljetrycket vara ur en originalpump? Hur långt off ligger du?
Ligger tomgången rätt, eller ligger den lågt?

Ibland kan man schimsa tryckregleringen, för en lågbudget högtryckspump. Men då ska man veta att inget är fel först. Och det funkar inte alltid med högt oljetryck och hydrauliska lyftare...

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trycket mäts efter pumpens maxtrycksventil.
Trycket beror på flödesmotståndrt i alla lagerspel mm.
Stort spel eller blaskig olja ger lågt mottryck.

Så en tryckare som läcker för mycket kan påverka.
Men den enda motor jag pillat på har en viktig strypventil mellan block och topp, det är inte nåt sånt som glömts?

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Finns ibland fjäderbelastade övertrycksventiler med en liten kula i oljepump som fuckar ur.

Har du blåst genom alla oljekanalerna vid monteringen?

danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Nu ska jag försöka summera era svar.

Ang maxtrycksventilen så sitter den i oljepumpsenheten som drivs direkt på vevaxeln.
Den är bytt till en ny ur förpackning från VW utan skillnad.

Ang blaskig olja så ska motorn gå på 5-30 och jag kör nu 10-40 inkörningsolja så kommer absolut inte vara en bidragande till lågt tryck. oljan är även bytt en gång utan skillnad.

Blocket osv är tvättat och genomgånget innan monteringen, men har inte kört någon mekanisk rensning.
tomgången är inte 100% stabil iomed ny motor, men +-5% från vad den ska ligga på. trycket är under 1 bar även om jag håller den stabilt runt 1200varv.

Oljetrycksvarningen drog igång på 0.3bar, så lite av spekulation men ligger 0.5-1bar för lågt runt tomgång.

lagerspelen i bottendelen ska vara rätt. Nya OEM lager med vev som enligt mätning låg exakt på OEM specen.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re: Nybyggd motor lågt oljetryck VW 1.6 AVY

Danne_gg skrev:

Jag är lite clueless och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, min nästa teori är att något hänt med en tryckare/lyftare vid montering av ventilkåpan då den här motorn har kamaxlarna integrerade i kåpan

Kamaxlarna är ej original. Kan det vara lite för stort spel mellan kamaxlar och överfall (eller vad det nu är som håller i kamaxlarna)?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad hade du för oljetryck innan renovering?

BMW 330i -05
Citera
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Re:

Tack för alla tips, uppskattas mycket!

MaZ skrev:
Vad hade du för oljetryck innan renovering?

Inget uppmätt men inga problem att köra motorn väldigt varm och sedan släppa ned på tomgång.
Nu varnar den på tomgång så fort oljan börjar närma sig varm.
Så klart stor skillnad.

beepbeep skrev:
Danne_gg skrev:

Jag är lite clueless och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, min nästa teori är att något hänt med en tryckare/lyftare vid montering av ventilkåpan då den här motorn har kamaxlarna integrerade i kåpan

Kamaxlarna är ej original. Kan det vara lite för stort spel mellan kamaxlar och överfall (eller vad det nu är som håller i kamaxlarna)?

Inte omöjligt, kamaxlarna beställdes samtidigt till flera motorer där två rullar med dessa kamaxlar utan några som helst problem.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Sitter det ballansaxel på denna motor?
Om ja så kanske lagringen till den är sliten.

//Nisse

danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Sitter det ballansaxel på denna motor?
Om ja så kanske lagringen till den är sliten.

//Nisse

Ingen balansaxel tyvärr.

Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Varför tror du att oljetrycket är för lågt? Vad säger VW?
Min gamla BMW motor har inte mer än 0,5-1 bar på tomgång heller, och i regel brukar motorer ligga kring 1bar/1000rpm. Ligger du över 0,5bar vid 7-800rpm tomgång hade då inte jag varit orolig. Högt oljetryck är inte lika med bra.

I övrigt, finns det olika lagerspel på vev och ramlager att köpa? De kanske blöder för mycket tryck.
Någon o-ringstätning eller liknande på trycksida som ligger fel/är defekt.
Som någon sagt tidigare, övertrycksventilen hängt sig i öppet? Har hänt mig flera gånger med uteblivet tryck som följd.
Någon plugg som saknas i oljekanal så trycket blöder ut.
Silen på pumpen ligger för nära tråget och chokar pumpen.

danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Re:

FSRacing skrev:
Varför tror du att oljetrycket är för lågt? Vad säger VW?
Min gamla BMW motor har inte mer än 0,5-1 bar på tomgång heller, och i regel brukar motorer ligga kring 1bar/1000rpm. Ligger du över 0,5bar vid 7-800rpm tomgång hade då inte jag varit orolig. Högt oljetryck är inte lika med bra.

I övrigt, finns det olika lagerspel på vev och ramlager att köpa? De kanske blöder för mycket tryck.
Någon o-ringstätning eller liknande på trycksida som ligger fel/är defekt.
Som någon sagt tidigare, övertrycksventilen hängt sig i öppet? Har hänt mig flera gånger med uteblivet tryck som följd.
Någon plugg som saknas i oljekanal så trycket blöder ut.
Silen på pumpen ligger för nära tråget och chokar pumpen.

Oljetrycksvakten ligger på 0.3bar och den drar igång om man släpper ner motorn till en något orolig tomgång kring 800rpm vid ca 60grader varm olja.
Därför vet jag att trycket är kasst.

Övertrycksventilen är en del av oljepumpen som är bytt så tyvärr inte det som felar.
Har mätt trycket direkt vid oljepumpen (innan filtret) så bara gången genom blocket från pump till filter.
där är trycket ganska exakt samma som vid original mätpunkt uppe i toppen.

Har köpt en ny sil för att verifiera att det inte fanns något fel och bytt denna.
Men att någon packning saknas/är fel är inte alls omöjligt.
Lager kan självklart ha fel tolerans också, men alla är köpta efter oem spec och inte labbat med några lagerspel någonstans.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Kammarna bör vara relativt lättåtkomliga, kolla om du kan plocka av överfallen/kåpan och klämma dit plastigauge. Det kanske också vara någon vajsing med oljekanaler till "överfallen"?

Kan du byta till originalkammar och testa?

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Jag hade 0.8 bar under tomgång på min nybyggda audi 2.0T,med i princip allt nytt, men ökade drastiskt över 1000rpm

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

På en BMW M62TU-motor fick jag en gång oljetrycksvarning pga kollapsat oljefilter. Det visade sig först vid varm motor.

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Att byta oljefilter och testa ifall det blir nån skillnad känns som ett mycket enkelt test. thumbs up

Ny kulbil i garaget.
Citera
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Bytt oljefilter redan tyvärr.

Det känns som att nästa steg blir att riva av kamkåpan och se ifall jag hittar något galet.
Tyvärr innebär det att släppa på vevbulten, demontera kamrem och limma om kåpan efteråt.

Ska även kolla med kamera in i oljekanalen mellan pump och oljefilter.

Citera
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Dags att ta tag i detta snart med ovanstående steg, ingen som har någon snilleblixt att skjuta in?

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Du har inte glömt någon trasa i något hål så att inte pumpen får olja som den ska?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Har motorn oljesprut mot kolvarna? När jag renoverade min M42 så hade jag sönder ett sånt munstycke vid rengöring. Jag hade andra att ta men det kan vara det som är fel. Blöder mycket olja där då kan jag tänka mig.

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Re:

-oskar- skrev:
Har motorn oljesprut mot kolvarna? När jag renoverade min M42 så hade jag sönder ett sånt munstycke vid rengöring. Jag hade andra att ta men det kan vara det som är fel. Blöder mycket olja där då kan jag tänka mig.

Har rivit en del vag 2.0 T å det är sjukt vanligt att kulventilen i dessa munstycken inte funkar utan står helt öppen, det är väl en fjäder som ska öppna vid visst oljetryck

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande