| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nybyggd motor lågt oljetryck VW 1.6 AVY
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3267 totalt) |
|
Nybyggd motor lågt oljetryck VW 1.6 AVY
Hej! Jag har problem med oljetrycket som ligger mellan 1.3-2.5 bar 1500-2500rpm vid "kall" motor. 10w40 inkörningsolja. När motorn börjar närma sig 60grader oljetemp så faller oljetrycket fort och sjunker under 0.5 bar vid tomgång. Bilen är inte körd mer än varmkörning och lite varvtalsvariationen utan last. Oljan är bytt och kontrollerad efter metallspån, men såg fin ut och marginellt med "glitter" inget som fastnade på någon magnet. Oljepump+ pickup är bytt till nytt OEM (Nya grejer monterade efter renoveringen) Visuellt inspekterat bottendelen utan att hitta några fel. Har testat att mäta oljetryck med 3 olika mätare både direkt vid oljefiltret och i toppen. Marginellt högre tryck vid oljefiltret. Jag är lite clueless och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, min nästa teori är att något hänt med en tryckare/lyftare vid montering av ventilkåpan då den här motorn har kamaxlarna integrerade i kåpan och då läggs direkt på tryckare/lyftare och limmas på plats vid montering. Oljefilter bytt, testat med OEM kylare, och filtret direkt mot blocket med samma resultat. Någon som har några teorier innan jag lyfter ur motorn ur bilen igen? Jag har precis renoverat min VW 1.6 AVY motor och har nu problem med oljetrycket. Blocket är uppmätt och honat, Toppen är genomgången och röntgad innan cnc portning. ALLT i toppen är bytt till nytt OEM förutom kamaxlar som är CATCAMS. Wiseco kolvar med högre komp är monterat. vevaxeln är mätt, polerad(inte slipad) och balanserad. Alla lager, packboxar, packningar osv är nya OEM. Allt är tvättat och genomgånget. _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
|
Tror inte tryckarna kan påverka oljetrycket. Det regleras ju av ventilen i oljepumpen, och tryckarna är "långt bort".
Hur är lagerspelen i bottendelen? Vad ska oljetrycket vara ur en originalpump? Hur långt off ligger du? Ligger tomgången rätt, eller ligger den lågt? Ibland kan man schimsa tryckregleringen, för en lågbudget högtryckspump. Men då ska man veta att inget är fel först. Och det funkar inte alltid med högt oljetryck och hydrauliska lyftare...
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Trycket mäts efter pumpens maxtrycksventil.
Trycket beror på flödesmotståndrt i alla lagerspel mm. Stort spel eller blaskig olja ger lågt mottryck. Så en tryckare som läcker för mycket kan påverka. Men den enda motor jag pillat på har en viktig strypventil mellan block och topp, det är inte nåt sånt som glömts? |
||||||
|
Nu ska jag försöka summera era svar.
Ang maxtrycksventilen så sitter den i oljepumpsenheten som drivs direkt på vevaxeln. Den är bytt till en ny ur förpackning från VW utan skillnad. Ang blaskig olja så ska motorn gå på 5-30 och jag kör nu 10-40 inkörningsolja så kommer absolut inte vara en bidragande till lågt tryck. oljan är även bytt en gång utan skillnad. Blocket osv är tvättat och genomgånget innan monteringen, men har inte kört någon mekanisk rensning. tomgången är inte 100% stabil iomed ny motor, men +-5% från vad den ska ligga på. trycket är under 1 bar även om jag håller den stabilt runt 1200varv. Oljetrycksvarningen drog igång på 0.3bar, så lite av spekulation men ligger 0.5-1bar för lågt runt tomgång. lagerspelen i bottendelen ska vara rätt. Nya OEM lager med vev som enligt mätning låg exakt på OEM specen. _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
|
Re: Nybyggd motor lågt oljetryck VW 1.6 AVY
Kamaxlarna är ej original. Kan det vara lite för stort spel mellan kamaxlar och överfall (eller vad det nu är som håller i kamaxlarna)? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Tack för alla tips, uppskattas mycket!
Inget uppmätt men inga problem att köra motorn väldigt varm och sedan släppa ned på tomgång. Nu varnar den på tomgång så fort oljan börjar närma sig varm. Så klart stor skillnad.
Inte omöjligt, kamaxlarna beställdes samtidigt till flera motorer där två rullar med dessa kamaxlar utan några som helst problem. _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
|
Varför tror du att oljetrycket är för lågt? Vad säger VW?
Min gamla BMW motor har inte mer än 0,5-1 bar på tomgång heller, och i regel brukar motorer ligga kring 1bar/1000rpm. Ligger du över 0,5bar vid 7-800rpm tomgång hade då inte jag varit orolig. Högt oljetryck är inte lika med bra. I övrigt, finns det olika lagerspel på vev och ramlager att köpa? De kanske blöder för mycket tryck. Någon o-ringstätning eller liknande på trycksida som ligger fel/är defekt. Som någon sagt tidigare, övertrycksventilen hängt sig i öppet? Har hänt mig flera gånger med uteblivet tryck som följd. Någon plugg som saknas i oljekanal så trycket blöder ut. Silen på pumpen ligger för nära tråget och chokar pumpen. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Re:
Oljetrycksvakten ligger på 0.3bar och den drar igång om man släpper ner motorn till en något orolig tomgång kring 800rpm vid ca 60grader varm olja. Därför vet jag att trycket är kasst. Övertrycksventilen är en del av oljepumpen som är bytt så tyvärr inte det som felar. Har mätt trycket direkt vid oljepumpen (innan filtret) så bara gången genom blocket från pump till filter. där är trycket ganska exakt samma som vid original mätpunkt uppe i toppen. Har köpt en ny sil för att verifiera att det inte fanns något fel och bytt denna. Men att någon packning saknas/är fel är inte alls omöjligt. Lager kan självklart ha fel tolerans också, men alla är köpta efter oem spec och inte labbat med några lagerspel någonstans. _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
|
Kammarna bör vara relativt lättåtkomliga, kolla om du kan plocka av överfallen/kåpan och klämma dit plastigauge. Det kanske också vara någon vajsing med oljekanaler till "överfallen"?
Kan du byta till originalkammar och testa? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Bytt oljefilter redan tyvärr.
Det känns som att nästa steg blir att riva av kamkåpan och se ifall jag hittar något galet. Tyvärr innebär det att släppa på vevbulten, demontera kamrem och limma om kåpan efteråt. Ska även kolla med kamera in i oljekanalen mellan pump och oljefilter. _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
|
Du har inte glömt någon trasa i något hål så att inte pumpen får olja som den ska?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Har motorn oljesprut mot kolvarna? När jag renoverade min M42 så hade jag sönder ett sånt munstycke vid rengöring. Jag hade andra att ta men det kan vara det som är fel. Blöder mycket olja där då kan jag tänka mig.
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||||
|
Re:
Har rivit en del vag 2.0 T å det är sjukt vanligt att kulventilen i dessa munstycken inte funkar utan står helt öppen, det är väl en fjäder som ska öppna vid visst oljetryck _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Nybyggd motor lågt oljetryck VW 1.6 AVY
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3267 totalt) |

