Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Laga pinjong
6 besök senaste veckan (1274 totalt)
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Laga pinjong

Växellådan på vår SR8 har sagt upp sig

Lådan är av typen transaxel och i raset har pinjongen blivit skadad, kronhjulet har mirakulöst klarat sig utan skador.

så nu till frågan är det möjligt att svetsa upp och laga pinjongen eller är det bara en ny som gäller?

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Korta svaret, nej. (svets)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Korta svaret, nej. (svets)


Och det långa

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Bilder är ju bra så man kan se skadorna.

Skulle tippa på att det inte går. Biten måste härdas om och bearbetningen är väldigt noga i drevet. Är det ett lager som gått ner sig så är det större möjligheter.

Borde gå o köpa som reservdel från xtrac, sadev eller vilka som nu gjort lådan.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

erki87 skrev:
Bilder är ju bra så man kan se skadorna.

Skulle tippa på att det inte går. Biten måste härdas om och bearbetningen är väldigt noga i drevet. Är det ett lager som gått ner sig så är det större möjligheter.

Borde gå o köpa som reservdel från xtrac, sadev eller vilka som nu gjort lådan.


Det går att köpa kronhjul och pinjong med det kostar 50 000kr.
Tänkte att man kanske kunde komma lite billigare undan.





_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Nej det där lagar man nog inte så lätt.

Den måste slipas in och kronhjulet måste ha skador om pinjongen ser ut sådär.

Måste gå o hitta utv billigt från team osv.

Jag skulle maila runt till större team ute i europa o frågat snällt om dem haft nå grejer liggandes.

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

Speedfreak skrev:
erki87 skrev:
Bilder är ju bra så man kan se skadorna.

Skulle tippa på att det inte går. Biten måste härdas om och bearbetningen är väldigt noga i drevet. Är det ett lager som gått ner sig så är det större möjligheter.

Borde gå o köpa som reservdel från xtrac, sadev eller vilka som nu gjort lådan.


Det går att köpa kronhjul och pinjong med det kostar 50 000kr.
Tänkte att man kanske kunde komma lite billigare undan.

https://rejsa.nu/im/user/20132/2019-05-31-15-52-27_10fb9210-511f-4475- . . . .
https://rejsa.nu/im/user/20132/2019-05-31-15-52-27_d45df363-213a-44a7- . . . .
https://rejsa.nu/im/user/20132/2019-05-31-15-52-27_26d9dca8-aaef-4e1f- . . . .
https://rejsa.nu/im/user/20132/2019-05-31-15-52-27_9aad2d19-fbb9-4e3f- . . . .


Det där är ingenting du bränner på med migen och filar till om du vill ha funktion.

Teoretiskt går det att lägga på material med en svets, men att sedan bearbeta i svetsat material vill inte många göra då det ythärdar otrevligt hårt... Att bara mäta upp och 'tillverka' en ny kostar säkert minst 25 tuss, lägg på några tuss om du har svetsat i skräpet.
Och då blir härdningen vad den blir, så hållbarheten kan bli riktigt dålig.

Även om de ska shimsas ihop kan de vara tillverkade i 'par', och då bara byta ena kan ge problem. Oftast kan du mixa

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Det är pititngskador på piongen.
Där jag sätt dylika skador på piongen har kronhjulet varit oskadat
Om jag nu förstått rätt så får man dylika skador när yt-trycketet blir för stort.

Svets:
Jag är rätt övertygad att man inte kan svetsa pga till man får till rätt legering mm.
Sen måste då piongen slipas och härdas.

EDIT:
Hmm jag missade Rolle Scirocco inlägg
(svar på svets)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Jag har svetsat liknande detalj ett par ggr." På vinst eller förlust"
Gjorde mätning på materialet med scanner och valde närmaste rätt tig tråd.

Värmde biten försiktigt med gas innan och la på material som jag slipade till försiktigt med lamell skiva innan detaljen svalnat helt.

Sen lämnades det vidare för precisuonsslipning på en CNC firma som gör verktygsgållare och liknande.

I ena fallet var detaljen till någon slags skogsmaskinväxellåda. Där leveranstid på detalj inte fungerade. I det andra fallet till en industeiväxllåda som var så pass gammal att det inte fans underlag att beställa längre, och nytillverkning hade tagit för lång tid.

Gissar att priset 50.000 med Material mätning, timmar på svetsning och tråden, samt precisuonsslipning. Man klarar sig on man har rätt kanaler under det, men utan så blir det nog ungefär dem pengarna, och då helt utan garantier för att det håller 🤔

I ditt fall hade jag nog jagat begagnat. [/quote]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Köp nytt, det är tillräckligt svårt att få rätt form på det där när man har rätt verktyg och börjar från smidesgods.

Vad sitter det i för bil? Måste varit mycket "abuse" för att få till det där med värme, tryck och trasig oljefilm...

Edit, Radical SR8 alltså. Bra att läsa ordentligt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Det låter som det bara är att bita i det sura äpplet

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Skruva banåkabil
Laga pinjong
6 besök senaste veckan (1274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande