| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torsendiff Porsche 944 Turbo
|
697 besök totalt |
|
Hej. Hoppas någon ska kunna hjälpa mig! Jag har en banpreppad Porsche 944Turbo -86 som jag åker lite trackday och konbana med. Satte för 3-4 år sedan i en växellåda från en 944 S2 med en Wavetrac Torsendiff i. Har fungerat kanon för mitt ändamål, ända fram tills den här helgen. Körde i helgen konbana med bilen och upplevde problem med diffen. Vet inte 100% hur jag ska formulera mig, men det känns som att den spärrar bra vid startögonblicket (stillastående och med visst hjulspinn), men vid vändning och framförallt vid portar och rakslalom så upplever jag att den "enhjular" på samma vis som den gjorde innan jag monterade växellådan med diffspärr. Jag har försökt läsa mig till tänkbara problem med Torsen diff men hittar inget direkt. Som jag förstår är det en ren mekanisk pryl med drev/kugghjul, jag tänker att om något gått sönder så borde jag ha missljud eller liknande? Jag hör inga ljud, och vid vanlig körning beter sig bilen precis som vanligt. Det är även enkelt att få i växlarna (nämner detta eftersom diffen sitter i växellådan på Porsche 944). Set-up och däck är precis som det brukar vara. Vad tror ni kan vara fel? Jag läse någonstans att oljan är väldigt känslig i torsendiff, kan det vara så enkelt att det är dags för ett oljebyte? Ursäktar för vagt formulerande men jag skrev bara rakt av hur tankarna går, är verkligen jätte tacksam för svar och hjälp! MVH Mårten Heller _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||||
|
Du kör fortare än innan.
En ren torsen flyttar moment mellan sidorna och max förflyttning (tex 2,4) är inbyggt i helixdreven. När innerhjulet inte kan hålla emot tillräckligt så blir det lite hjulspinn. Mindre krängare kan vara en tanke. |
||||
|
Jag är inne på niklas linje, en torsen är följsam, men där slutar fördelarna typ.
Om ett hjul lyfter, då har du 0 diffverkan tyvärr. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Tack för svaren.
Har ju dock kört med diffen några år och inte haft samma problem, och jag är helt säker på att jag åkt snabbare förut än vad jag gjorde den här helgen.. Vad brukar gå sönder i en torsendiff? Borde det inte vara missljud eller liknande? _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||||
|
Börja med att byta olja. Om jag har förstått det rätt behövs inte LS-tillsats i en Torsendiff (värt att kolla, ej säker).
Sen får man ha i åtanke att den bara låser vid gaspådrag och är således lik en vanlig öppen diff vid motorbroms. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det finns inga friktionsytor så det ska inte vara nåt "slipmedel" i oljan. Du kan få till innerhjulspinn vid backning också om du tar i.
|
||||
|
Torsen diffar kan gå sönder och eller slitas ut också.
Jag läste något som Guard Transmission skrev på Pelican Parts. GT tillverkar både både lamell och torsen diffar till Porsche. Men till bankörning rekommenderade de bara sina lamelldiffar. De hade provat med torsendiffar till något race team, men de höll inte. Gick oftast sönder på ett par race och då gör de ganska högkvalitativa grejer. Det är felaktigt att tro att en torsendiff inte slits eller inte har några slitagedelar. Det behövs ju fortfarande friktion mellan interna delar i diffen för att dreven ska börja låsa. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Är det så? Jag var inbillade mig de funkade genom att det är en 'snäckskruv' på var drivaxel utgång som inte kan snurra baklänges enkelt förklarat, då låser det upp helt enkelt. Men det kan bli glapp såklart i kuggflankspel och bli konstiga fenomen samt slås sönder. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
|
Har du dubbelkollat allt runtomkring, typ slutkörd stötdämpare, hjulinställning som ändrats, corner weight som blivit skum etc?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Jag kanske har fel... Jag har en torsen diff själv, har försökt läsa på hur de egentligen fungerar, men det känns ju som svart magi... Det sitter ju snäckskruvar/wormgears/helical, vad som nu är rätt namn, de är inte omöjliga att driva baklänges, bara svårare (friktion mellan dreven), annars skulle diffen låsa 100% så fort den driver på och det gör den ju inte. Kraften som hanteras av lamellerna i en konventionell diffbroms tas ju upp som friktion mellan dreven och mellan dreven och huset i en torsen. Det kanske inte som en lamelldiff, men de är inte outslitliga, inte för motorsport i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
697 besök totalt |