Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torsendiff Porsche 944 Turbo
697 besök totalt
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Torsendiff Porsche 944 Turbo

Hej.
Hoppas någon ska kunna hjälpa mig!

Jag har en banpreppad Porsche 944Turbo -86 som jag åker lite trackday och konbana med.
Satte för 3-4 år sedan i en växellåda från en 944 S2 med en Wavetrac Torsendiff i.
Har fungerat kanon för mitt ändamål, ända fram tills den här helgen.

Körde i helgen konbana med bilen och upplevde problem med diffen.
Vet inte 100% hur jag ska formulera mig, men det känns som att den spärrar bra vid startögonblicket (stillastående och med visst hjulspinn), men vid vändning och framförallt vid portar och rakslalom så upplever jag att den "enhjular" på samma vis som den gjorde innan jag monterade växellådan med diffspärr.
Jag har försökt läsa mig till tänkbara problem med Torsen diff men hittar inget direkt.
Som jag förstår är det en ren mekanisk pryl med drev/kugghjul, jag tänker att om något gått sönder så borde jag ha missljud eller liknande?
Jag hör inga ljud, och vid vanlig körning beter sig bilen precis som vanligt. Det är även enkelt att få i växlarna (nämner detta eftersom diffen sitter i växellådan på Porsche 944).
Set-up och däck är precis som det brukar vara.

Vad tror ni kan vara fel?
Jag läse någonstans att oljan är väldigt känslig i torsendiff, kan det vara så enkelt att det är dags för ett oljebyte?

Ursäktar för vagt formulerande men jag skrev bara rakt av hur tankarna går, är verkligen jätte tacksam för svar och hjälp!

MVH
Mårten Heller

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Du kör fortare än innan.

En ren torsen flyttar moment mellan sidorna och max förflyttning (tex 2,4) är inbyggt i helixdreven.
När innerhjulet inte kan hålla emot tillräckligt så blir det lite hjulspinn.
Mindre krängare kan vara en tanke.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089



Jag är inne på niklas linje, en torsen är följsam, men där slutar fördelarna typ.

Om ett hjul lyfter, då har du 0 diffverkan tyvärr.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Tack för svaren.
Har ju dock kört med diffen några år och inte haft samma problem, och jag är helt säker på att jag åkt snabbare förut än vad jag gjorde den här helgen..


Vad brukar gå sönder i en torsendiff?
Borde det inte vara missljud eller liknande?

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Börja med att byta olja. Om jag har förstått det rätt behövs inte LS-tillsats i en Torsendiff (värt att kolla, ej säker).
Sen får man ha i åtanke att den bara låser vid gaspådrag och är således lik en vanlig öppen diff vid motorbroms.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Re:

beepbeep skrev:
Börja med att byta olja. Om jag har förstått det rätt behövs inte LS-tillsats i en Torsendiff (värt att kolla, ej säker).
Sen får man ha i åtanke att den bara låser vid gaspådrag och är således lik en vanlig öppen diff vid motorbroms.
Det finns ingen rotationsriktning på moment förflyttningen, och den "låser" aldrig.
Det finns inga friktionsytor så det ska inte vara nåt "slipmedel" i oljan.

Du kan få till innerhjulspinn vid backning också om du tar i.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Torsen diffar kan gå sönder och eller slitas ut också.

Jag läste något som Guard Transmission skrev på Pelican Parts.
GT tillverkar både både lamell och torsen diffar till Porsche. Men till bankörning rekommenderade de bara sina lamelldiffar. De hade provat med torsendiffar till något race team, men de höll inte. Gick oftast sönder på ett par race och då gör de ganska högkvalitativa grejer.

Det är felaktigt att tro att en torsendiff inte slits eller inte har några slitagedelar. Det behövs ju fortfarande friktion mellan interna delar i diffen för att dreven ska börja låsa.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1928



Re:

safe skrev:
Det behövs ju fortfarande friktion mellan interna delar i diffen för att dreven ska börja låsa.


Är det så?

Jag var inbillade mig de funkade genom att det är en 'snäckskruv' på var drivaxel utgång som inte kan snurra baklänges enkelt förklarat, då låser det upp helt enkelt.
Men det kan bli glapp såklart i kuggflankspel och bli konstiga fenomen samt slås sönder.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Har du dubbelkollat allt runtomkring, typ slutkörd stötdämpare, hjulinställning som ändrats, corner weight som blivit skum etc?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Re:

Kadett4wd skrev:
safe skrev:
Det behövs ju fortfarande friktion mellan interna delar i diffen för att dreven ska börja låsa.


Är det så?

Jag var inbillade mig de funkade genom att det är en 'snäckskruv' på var drivaxel utgång som inte kan snurra baklänges enkelt förklarat, då låser det upp helt enkelt.
Men det kan bli glapp såklart i kuggflankspel och bli konstiga fenomen samt slås sönder.


Jag kanske har fel...
Jag har en torsen diff själv, har försökt läsa på hur de egentligen fungerar, men det känns ju som svart magi... Det sitter ju snäckskruvar/wormgears/helical, vad som nu är rätt namn, de är inte omöjliga att driva baklänges, bara svårare (friktion mellan dreven), annars skulle diffen låsa 100% så fort den driver på och det gör den ju inte.
Kraften som hanteras av lamellerna i en konventionell diffbroms tas ju upp som friktion mellan dreven och mellan dreven och huset i en torsen.
Det kanske inte som en lamelldiff, men de är inte outslitliga, inte för motorsport i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Torsendiff Porsche 944 Turbo
697 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande