Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinterförvaring...
715 besök totalt
993 RS
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Vinterförvaring...

Inför vinterns långtidsförvaring av pärlan undrar jag föjande;
Vilket luftfuktighetsintervall anses vara OK i ett garage. Mätte nu i helgen att jag hade 70% - 72% i mitt ouppvärmda sommargarage. Är det lite eller mycket med tanke på att man vill undvika rostangrepp etc. För torrt är väl inte bra heller då gummidetaljer/slangar torkar...

Avseende varm eller kallförvaring har jag tolkat det som att det viktiga är att man inte har för stora temperaturväxlingar mellan varmt och kallt då det är detta som skapar fukt?

Vargön
Här sen Feb 2003

Re: Vinterförvaring...

Jonas R skrev:
Inför vinterns långtidsförvaring av pärlan undrar jag föjande;
Vilket luftfuktighetsintervall anses vara OK i ett garage. Mätte nu i helgen att jag hade 70% - 72% i mitt ouppvärmda sommargarage. Är det lite eller mycket med tanke på att man vill undvika rostangrepp etc. För torrt är väl inte bra heller då gummidetaljer/slangar torkar...

Avseende varm eller kallförvaring har jag tolkat det som att det viktiga är att man inte har för stora temperaturväxlingar mellan varmt och kallt då det är detta som skapar fukt?

Har för mig att det ska vara under 60% för att man ska slippa rost... dock inte helt säker på detta.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Vinterförvaring...

Låg luftfuktighet är bra. Rostande bil är trots allt det värsta av problem. Vad gäller gummi, och även rost, så är låg temperatur bra. Nu brukar hög temp ha en torkande effekt, så dert gäller att hålla svalt OCH torrt.
Starta inte bilen utan att köra oljan GENOMVARM. Rulla bilen för hand annars om den behöver flyttas. Jag har noterat ca en halv dl vatten i oljetråget efter några korta starter, med medföljande rostangrepp i botten på tråget. Motorn är som en luftkompressor, det blir kondens. Med en motor som startas och körs dagligen blir dessa problemen marginella.
Göran Malmberg

Finspång
Här sen Apr 2003

Se även upp för markfukt...jordggolv eller dylikt är inge bra.

Allmänt banåkaforum
Vinterförvaring...
715 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande