Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
715 besök totalt |
Vinterförvaring...
Inför vinterns långtidsförvaring av pärlan undrar jag föjande; Vilket luftfuktighetsintervall anses vara OK i ett garage. Mätte nu i helgen att jag hade 70% - 72% i mitt ouppvärmda sommargarage. Är det lite eller mycket med tanke på att man vill undvika rostangrepp etc. För torrt är väl inte bra heller då gummidetaljer/slangar torkar... Avseende varm eller kallförvaring har jag tolkat det som att det viktiga är att man inte har för stora temperaturväxlingar mellan varmt och kallt då det är detta som skapar fukt? _________________ Jonas |
||
Re: Vinterförvaring...
Har för mig att det ska vara under 60% för att man ska slippa rost... dock inte helt säker på detta. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re: Vinterförvaring...
Låg luftfuktighet är bra. Rostande bil är trots allt det värsta av problem. Vad gäller gummi, och även rost, så är låg temperatur bra. Nu brukar hög temp ha en torkande effekt, så dert gäller att hålla svalt OCH torrt. Starta inte bilen utan att köra oljan GENOMVARM. Rulla bilen för hand annars om den behöver flyttas. Jag har noterat ca en halv dl vatten i oljetråget efter några korta starter, med medföljande rostangrepp i botten på tråget. Motorn är som en luftkompressor, det blir kondens. Med en motor som startas och körs dagligen blir dessa problemen marginella. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
715 besök totalt |