Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36 >> 340 besök senaste veckan (96850 totalt) |
Nu är det semester så det firar vi genom att sitta i garaget och kolla på Streetweek.... svalt och skönt och med egen kyl för drycker i garaget. men för att komma framåt med bygget får man göra nåt produktivt också. Tog mig i kragen och eldade ihop fästen till diffen och hängde den på plats i ramen. Vart lite småvarmt om fingrarna på slutet när man ligger och eldar med 110A, nya svetshandskar är nog ingen dum idé. Började också kapa till lite delar till den blivande kardantunneln och näste fast dom. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det är bra med semester man kan hålla lite tempo i garaget. Detta är de bakre naven. De är avsedda för Sierrans bakre nav men som fått en liten bantningskur i cadden. Dessa har sedan helsvetsats och sen väntar jag på ytterligare en plåt som det ska bli lite gängade hål i. Bakre övre länkarmar ihopnästa och iväglämnade på helsvetsning av ett proffs. Make the noise !! Ramen justerad i nivå på pallbockar för att börja hitta rätt position på motorn. En bit av oljetråget var dock lite väl tajt mot ramen så den tråget fick smaka vinkelslip och bågfil. Motor och växellåda ihopmonterad och oljetråg på plats. Nu börjar det bli spännande ! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Så med motorn på plats så konstaterades snabbt att ramen och överdelen på växellådan kolliderar om jag vill ha motorn på rimlig höjd. (Oljetråget sticker ner 40 mm under ramen.) Detta kommer jag fixa med en rostfri skyddsplåt senare. En 25x25 profil kapades ur och bockades till och svetsades fast på ramen innan jag kapade bort det raka röret som kolliderade med växellådan. Svetsarna blir sakta bättre dom med. Motorn ska rätas upp så den står rakt upp. Växellådsfästet bak får en lite udda vinkel men jag får lösa det senare när motors position är 100% spikad. Även det bakre röret fick flyttas upp lite. Vi hängde dit insug och grenrör och det verkar som dom får plats även om det är lite tight mellan insugsslangen och ramen och mellan ramen och grenrörets yttre fläns. Detta är helt nytt för mig, jag har aldrig haft en bil med kardanaxel förut, jag har bara haft bilar där motor och växellåda suttit direkt mot varandra. Här kommer jag behöva lite hjälp av er som läser. Kardanaxeln kommer bli interfacet mellan volvo lådan och sierra diffen. Men hur gör man det på bästa sätt, det kommer behövas nåt som tar upp längsgående rörelser i kardanaxeln dvs nån sorts spline funktion? Eftersom kardanen ändå måste balanseras så funderar jag på att helt enkelt köpa mig ur problemet. Tips och råd mottages tacksamt. Vinkelmässigt så ska det inte vara några problem att få utgående fläns att vara parallell med diffens ingående fläns. Jag fick fila upp hålen lite i diffens fästen för att få vinkeln att matcha. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
bhttp://www.sveabil.se/ borde kunna fixa en axel åt dig.
Knutkorsen mår bäst med en liten vinkel så att rullarna inte står helt stilla och smörjningen fungerar. _________________ Mats Berg |
||||
Tack för länken. Ritade upp layouten för kardanen lite snabbt. Växellådan till vänster och diffen till höger. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Varför skulle du behöva en glidande bit på käranden? Motorn flyttar sig inte och diffklumpen sitter ju skruvad.
Gliddelen behövs väl bara på en stel axel där diffen fjädrar med? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Saker rör sig när man stressar materialet. |
||||
Diffen lär väl inte röra sig speciellt mycket men motor/växellåda kan röra sig en bit och lite värmeexpansion får man väl räkna med också. Hardyskiva skulle kanske funka men känns lite omodernt? eller är det bara mina fördomar? Ska en hardyskiva sitta mellan växellåda och kardan eller mellan kardanen och diffen?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Smidigare o montera framförallt med lite rörelsemån.
Nån som av glidning eller hardy är ett måste annars ligger det i spänn konstant. Mycket fint och cleant byggt! Keep it up _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Coolt projekt
Skulle de inte funka med ett "mellanlager/stödlager" typ en ombyggd bmw kardan? |
||||
Känns som lite onödigt med ett stödlager på en mellanaxel som har ca 40 cm i cc mellan knutkorsen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Hardyskiva it is....
Verkar dock inte finnas nån till M90/960 då den har fyra skruvar på utgående axeln och jag hittar bara skivor med totalt 6 st hål. Får antingen göra en adapter som passar mot M90 lådan och sen kanske ev köra med 940 kardan med påsvetsad bakre knut från Sierra för att passa mot diffen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jo den biten ska inte vara några problem att lösa. Det verkar vara vanligast att hardyskivan sitter mellan växellåda och axel iallafall på dom bilder jag hittat. Problemet är att den 960 kardanen jag har inte har nåt fäste för hardyskiva varken fram eller bak så om jag ska använda mig av den blir det enligt nedan:
M90låda/adapter/hardyskivaVolvo940/adapter/kortad960axel/adapter/Sierradiff Då känns det vettigare att göra så här: M90låda/adapter/hardyskivafrånSierra/kortadsierraaxel/Sierradiff Hur är det med hållfasthet för effekt på olika Hardyskivor, finns det anledning att välja nåt från en starkare bil än Sierran? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Oavsett effekt på motorn så är momentet i transmissionen begränsat till vad däcken kan överföra till backen. Även Sierran kan spinna loss på ettan och din bil blir rimligen halva vikten på bakaxeln? Du kommer knappast vrida sönder Sierrabitar i en så lätt bil.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
|
||||
Sådär nu är semestern över och det är dags att börja jobba igen.
Tänkte sätta lite press på mig själv genom att skriva en "att göra/ prio lista" så får vi se vad som blir gjort. 1. Montera styrväxel -behöver CP19/CP20/CP21 plåtar från boken, under tillverkning 2. Fastställa position och vinkel för rattstång/ratt - behöver rattnav + smådelar till rattstång - beställt - tillverkning eller inköp av axel mellan rattstång och styrväxel - sittposition, behöver prototyp av alustol för test 3. Modifiera Sierra nav fram för nedre kulled. 4. Göra klart länkarmar - Nedre bak, ska helsvetsas - Övre bak, bocka rör, notchas och svetsas - Övre fram, rita färdigt, gör design som funkar för caster justering (uniballs mot ram) 5. Svarva alla bussningar. Främre nedre länkarmar färdiga Bakre hubbar färdiga Stöd för rattstång under tillverkning. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36 >> 340 besök senaste veckan (96850 totalt) |