Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Paddlar på ratt eller rattstång?
6 besök senaste veckan (1274 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare

Håller på att bygga om manuell M3a till DCT låda.

De flesta bilar har paddlar som sitter i ratten och de följer med när man vrider ratten, men den finns det finns ett fåtal tillverkare som kör paddlarna på rattstången i stället.
Jag kan göra det enkelt genom att skaffa en M ratt med paddlar som följer med när man svänger, eller välja att bygga paddlar som sitter fast i rattstången.

Nån här som testat båda modellerna? Har själv bara testat bilar där paddlar följer ratten.

För/nackdelar?

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Du växlar enklare om paddlarna följer ratten, annars måste du släppa greppet om du har lite styrutslag.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

I tajta böjar speciellt i slalom så måste jag ibland växla med spaken på mittkonsolen istället.

Så på rattstången och väldigt väldigt långa paddlar skulle vara intressant att testa.

Lund
Här sen Jun 2004

I rally där det var man började med paddlar har man alltid haft den på rattstången så man alltid vetat var den är.

För mig känns det som mest naturligt, men har man så att man aldrig släpper greppet på ratten hur mycket man än fladdrar på ratten som i GT eller formel bil funkar det väll med på ratten

Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Ja, ibland blir det ju en del vevande med ratten så att man måste ta omtag. Inte så ofta kanske, men det händer då o då.
Kommer att kolla på lösning där paddlarna sitter på rattstången, så att jag vet i vilket läge de är även om jag svänger hjulen.

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Efter att ha kört VAG DSG bil med paddlar(små fjuttiga saker på ratten) i tre år samt nu två år med Alfa Giulia med stora feta paddlar som sitter på rattstången så säger jag rattstången alla dagar i veckan! Som flera sagt inna så VET man var paddlarna är den gången amn måste leta. Gör dem tillräckligt långa så är det inga problem att man missar dem om man håller kvar greppet på ratten.

Mina

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Gustav_H78 skrev:
Efter att ha kört VAG DSG bil med paddlar(små fjuttiga saker på ratten) i tre år samt nu två år med Alfa Giulia med stora feta paddlar som sitter på rattstången så säger jag rattstången alla dagar i veckan! Som flera sagt inna så VET man var paddlarna är den gången amn måste leta. Gör dem tillräckligt långa så är det inga problem att man missar dem om man håller kvar greppet på ratten.

Mina

Lasse Karlsson skrev:
Ja, ibland blir det ju en del vevande med ratten så att man måste ta omtag...................
//Lasse

Babbe skrev:
I rally där det var man började med paddlar har man alltid haft den på rattstången .........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ring (dvs hela varvet runt) med fram/bak för växel ger ju universal access. Det har väl använts i WRC av en del, nån gång?

Men de kanske har gått till stor paddel på ena sidan nu?
exempel http://www.mme-motorsport.com/en/products/wrc-paddle

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det som talar emot paddlar på rattsången i mitt fall, är att det är 300 mm från stång till ratt.

Det blir inte lätt att ta sig in och ur bilen ned paddlar i hela luften...

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

du kan ju lösa det med lite servo motorer som lyfter upp paddlarna när du plockar loss ratten, det vore väl fränt?

Västerås
Här sen Okt 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Ring (dvs hela varvet runt) med fram/bak för växel ger ju universal access. Det har väl använts i WRC av en del, nån gång?

Men de kanske har gått till stor paddel på ena sidan nu?
exempel http://www.mme-motorsport.com/en/products/wrc-paddle

Bl.a Skoda hade ring tidigare. En bakom ratten för att växla upp och en på förarsidan av ratten för nerväxling.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Tord skrev:
du kan ju lösa det med lite servo motorer som lyfter upp paddlarna när du plockar loss ratten, det vore väl fränt?

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Dubbelt snapoff fäste thumbs up

Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Gustav_H78 skrev:

Mina

Det blev Italienska paddlar, kollade efter Alfa men hittade Maserati på en skrot för det fantastiska priset 790kr

Känns tighta o fina.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

Babbe skrev:
I rally där det var man började med paddlar har man alltid haft den på rattstången så man alltid vetat var den är.

Som jag förstått det var det Ferrari som var först på bollen '89. Vet inte när det kom till rallyvärlden men vill minnas att det dröjde till sent 90-tal? TTE hade ju H-mönstrade lådor '94 vad det verkar... Bara en parentes...

Kristoffersson Engineering
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Appropå paddlar.

Så här blev mina, innan dom blev målade.
Mazda 6 på en platta av ädelt trä

Citera
Skruva banåkabil
6 besök senaste veckan (1274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande