Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem blir först att rejsa med Volvos V8?
1, 2, 3   >>
5591 besök totalt
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Vem blir först att rejsa med Volvos V8?

http://www.sportbilen.se/press.php?id=826

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, Yamaha är väl skapliga på att göra motorer, så den kan nog vara bra. Men är verkligen 190 kg så jättelätt? Vad väger BMW:s betydligt äldre V8?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. jag hörde att detta skulle vara en F1 motor i grunden !?!?!? fast strokad för bättre körbarhet och ekonomi...
killen som sa det tävlar med volvlo i någon långloppsserie så han borde ju ha torrt på fötterna..

någon som vet ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det beror nog på vad man menar med "i grunden"? Det är ju en V8 och det har funnits i F1, så det stämmer ju. Men den är väl ca 50% längre och dubbelt så tung...
Yamaha har "gjort" en F1-motor för ett antal år sedan, men i verkligheten tror jag det var en Judd-motor, eller liknande, som fick Yamaha-märken och jag tvivlar på att den hade särsilt mycket gemensamt med dagens XC90-motor.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8373



om jag får tro mina källor så är denna V8:an utvecklad i sammarbete med Yamaha.... (har inte läst artikeln så det kanske står där)
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



BMW M60 B40 och B44 väger 144 kilo, då är 190 kilo inte så jättelätt.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Efter som Anders oxå kör långlopp för Volvo så borde han ju oxå veta...

Å jag åker för Saab och då vet jag allt om deras utvecklingsarbete...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:
Efter som Anders oxå kör långlopp för Volvo så borde han ju oxå veta...

Å jag åker för Saab och då vet jag allt om deras utvecklingsarbete...


Fast om det är någon av TRM pojkarna som "glappat" så finns det lite befog eftersom några av dom jobbar på Skövde-fabrikens motortest-avdelning....

och Volvo V8 fick jag se redan för 6-7 år sen där..... så det finns mycket på hyllorna som aldrig kommer ut.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Fredrik - SLC skrev:
.....och Volvo V8 fick jag se redan för 6-7 år sen där..... så det finns mycket på hyllorna som aldrig kommer ut.
Det var inte "Snabbe"-V8:an då?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag förstår reklamvärdet med att sammanknippa motorn med en F1-motor, vilket väl även BMW gör med sin nya V10:a, men frågan är om det är så himla positivt att han en motor i bilen som i grunden är konstruerad för att hålla i 50 mil?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



AndersY skrev:
Jag förstår reklamvärdet med att sammanknippa motorn med en F1-motor, vilket väl även BMW gör med sin nya V10:a, men frågan är om det är så himla positivt att han en motor i bilen som i grunden är konstruerad för att hålla i 50 mil?


I grunden, ja, men det skiljer nått offatnligt mellan BMW:s V10 och den som sitter i deras FW53(den de kör nu va?) FW:ns varvar ju närmare 19 000 och denna 9000.... 10000 varvs skillnad och även Standard V10:an 2 liter mindre, + ca 3-400 hästar lägre effekt! Så det är en härrans skillnad! Exempelvis gjuter man ju BMW:s nya Standard V10 i en kombination med Kisel för att få den ännu starkare, samtidigt tåla det enorma slitet och påfrestningarna! Vet att du säkert redan visste altl detta men för de som inte vet så är det ju bra att kunna urskilja teknik och teknik... BMW:s motor bygger då sannolikt mycket mera på dagens F1 teknik än Volvos V8:a! Volvons snarare på gårdagens...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



min kompis har en Volvo-V8 i garaget

(sen att det är en asgammal från nån jefla budlastbil spelar ingen roll, det är 2 cylinderbankar om 4 cylindrar var, monterat i vinkel thumbs up )

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Folxam skrev:
min kompis har en Volvo-V8 i garaget

(sen att det är en asgammal från nån jefla budlastbil spelar ingen roll, det är 2 cylinderbankar om 4 cylindrar var, monterat i vinkel thumbs up )
=Snabbe!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Folxam skrev:
min kompis har en Volvo-V8 i garaget

(sen att det är en asgammal från nån jefla budlastbil spelar ingen roll, det är 2 cylinderbankar om 4 cylindrar var, monterat i vinkel thumbs up )
=Snabbe!


Volvo B36 kallades väl motorn?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



combat skrev:
Pär Hansson skrev:
Folxam skrev:
min kompis har en Volvo-V8 i garaget :wave:

(sen att det är en asgammal från nån jefla budlastbil spelar ingen roll, det är 2 cylinderbankar om 4 cylindrar var, monterat i vinkel :up: )
=Snabbe! :racesmile


Volvo B36 kallades väl motorn? :conf:
Visst, men den satt i Volvo Snabbe som var en lätt lastbil, därav "Snabbe-V8:an". Det krävs f.ö. inte direkt nån raketforskare för att räkna ut varifrån man tog bl.a. vevstakar, kolvar och topplock.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Ska vi vara petiga så finns det ju en Volvo personbil sedan tidigare med V8..fast med betoning på en o den står på Volvomuseet i Göteborg....hette den bilen Philip eller så tro?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Satt och småskrattade på tåget i morse när jag läste följande i Metro om Voblos nya motor som ska sitta i XC90.
Först rubriken
"Volvos stadsjeep snabbare än en Porsche"
Läser vidare
"Nu stoppar Volvo in en jättelik motor i sin stadsjeep XC90" Den är på 4,4 LITER!!! Det är INTE jättelikt!!
"Med den nya V 8-motorn får bilen bättre prestanda än en Porsche. Från noll till hundra kilometer i timmen på blixtrande sju sekunder. Volvo lanserar en bjässe som är så snabb att man valt att strypa toppfarten elektroniskt vid 210 km/h"
Nu undrar jag vilken Porsche det skulle vara???? Den enda jag kan hitta är snikigaste Cayenne. Om man stryper farten till 210 så betyder ju det att Volvo anser att dom har så dålig väghållning i XC90 att dom inte vågar köra fortare än 210...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Daniel Ekström skrev:
om man stryper farten till 210 så betyder ju det att Volvo anser att dom har så dålig väghållning i XC90 att dom inte vågar köra fortare än 210...

Eller att däcken inte är godkända för mer än 210!!!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Wankelsport skrev:
Daniel Ekström skrev:
om man stryper farten till 210 så betyder ju det att Volvo anser att dom har så dålig väghållning i XC90 att dom inte vågar köra fortare än 210...

Eller att däcken inte är godkända för mer än 210!!!


aaaah dom slängde på budgetdäck för att hålla nere priset lite

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Daniel Ekström skrev:
Wankelsport skrev:
Daniel Ekström skrev:
om man stryper farten till 210 så betyder ju det att Volvo anser att dom har så dålig väghållning i XC90 att dom inte vågar köra fortare än 210...

Eller att däcken inte är godkända för mer än 210!!!


aaaah dom slängde på budgetdäck för att hålla nere priset lite


Däckstillverkarna låte rinte Volvo montera värre däck på sina bilar då det anses som dålig marknadsföring !

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



TheProphet skrev:
Daniel Ekström skrev:
Wankelsport skrev:
Daniel Ekström skrev:
om man stryper farten till 210 så betyder ju det att Volvo anser att dom har så dålig väghållning i XC90 att dom inte vågar köra fortare än 210...

Eller att däcken inte är godkända för mer än 210!!!


aaaah dom slängde på budgetdäck för att hålla nere priset lite


Däckstillverkarna låte rinte Volvo montera värre däck på sina bilar då det anses som dålig marknadsföring !

Volvo är väl en av de få tillverkare som verkligen låtsas att en SUV är en terrängbil och monterar "grovmönstrade" däck...
Läste också någonstans att motorn var "extra stor". Tror dock inte att uttalandet kommer från Volvo utan från korkade journalister. En extra stor V8 är väl på mer än 8 liter!

På 60-talet var det tänkt att det skulle sitta V8 i Amazonen. Tyvärr blev det inte av. Snacka om att bilarna hade kunnat bli killers i Historisk standardvagnsracing idag!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Allmänt banåkaforum
Vem blir först att rejsa med Volvos V8?
1, 2, 3   >>
5591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande