Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5591 besök totalt |
_________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||||
Hmm.. jag hörde att detta skulle vara en F1 motor i grunden !?!?!? fast strokad för bättre körbarhet och ekonomi...
killen som sa det tävlar med volvlo i någon långloppsserie så han borde ju ha torrt på fötterna.. någon som vet ?? _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Det beror nog på vad man menar med "i grunden"? Det är ju en V8 och det har funnits i F1, så det stämmer ju. Men den är väl ca 50% längre och dubbelt så tung...
Yamaha har "gjort" en F1-motor för ett antal år sedan, men i verkligheten tror jag det var en Judd-motor, eller liknande, som fick Yamaha-märken och jag tvivlar på att den hade särsilt mycket gemensamt med dagens XC90-motor. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
om jag får tro mina källor så är denna V8:an utvecklad i sammarbete med Yamaha.... (har inte läst artikeln så det kanske står där)
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Efter som Anders oxå kör långlopp för Volvo så borde han ju oxå veta...
![]() Å jag åker för Saab och då vet jag allt om deras utvecklingsarbete... ![]() |
||||||||
Fast om det är någon av TRM pojkarna som "glappat" så finns det lite befog eftersom några av dom jobbar på Skövde-fabrikens motortest-avdelning.... och Volvo V8 fick jag se redan för 6-7 år sen där..... så det finns mycket på hyllorna som aldrig kommer ut. ![]() |
||||||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Jag förstår reklamvärdet med att sammanknippa motorn med en F1-motor, vilket väl även BMW gör med sin nya V10:a, men frågan är om det är så himla positivt att han en motor i bilen som i grunden är konstruerad för att hålla i 50 mil?
![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
I grunden, ja, men det skiljer nått offatnligt mellan BMW:s V10 och den som sitter i deras FW53(den de kör nu va?) FW:ns varvar ju närmare 19 000 och denna 9000.... 10000 varvs skillnad och även Standard V10:an 2 liter mindre, + ca 3-400 hästar lägre effekt! Så det är en härrans skillnad! Exempelvis gjuter man ju BMW:s nya Standard V10 i en kombination med Kisel för att få den ännu starkare, samtidigt tåla det enorma slitet och påfrestningarna! Vet att du säkert redan visste altl detta men för de som inte vet så är det ju bra att kunna urskilja teknik och teknik... BMW:s motor bygger då sannolikt mycket mera på dagens F1 teknik än Volvos V8:a! Volvons snarare på gårdagens... _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
min kompis har en Volvo-V8 i garaget
![]() (sen att det är en asgammal från nån jefla budlastbil spelar ingen roll, det är 2 cylinderbankar om 4 cylindrar var, monterat i vinkel ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Volvo B36 kallades väl motorn? ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Ska vi vara petiga så finns det ju en Volvo personbil sedan tidigare med V8..fast med betoning på en o den står på Volvomuseet i Göteborg....hette den bilen Philip eller så tro?
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||||
Satt och småskrattade på tåget i morse när jag läste följande i Metro om Voblos nya motor som ska sitta i XC90.
Först rubriken "Volvos stadsjeep snabbare än en Porsche" ![]() Läser vidare "Nu stoppar Volvo in en jättelik motor i sin stadsjeep XC90" Den är på 4,4 LITER!!! Det är INTE jättelikt!! "Med den nya V 8-motorn får bilen bättre prestanda än en Porsche. Från noll till hundra kilometer i timmen på blixtrande sju sekunder. Volvo lanserar en bjässe som är så snabb att man valt att strypa toppfarten elektroniskt vid 210 km/h" Nu undrar jag vilken Porsche det skulle vara???? Den enda jag kan hitta är snikigaste Cayenne. Om man stryper farten till 210 så betyder ju det att Volvo anser att dom har så dålig väghållning i XC90 att dom inte vågar köra fortare än 210... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Eller att däcken inte är godkända för mer än 210!!! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
aaaah dom slängde på budgetdäck för att hålla nere priset lite ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Däckstillverkarna låte rinte Volvo montera värre däck på sina bilar då det anses som dålig marknadsföring ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Volvo är väl en av de få tillverkare som verkligen låtsas att en SUV är en terrängbil och monterar "grovmönstrade" däck... Läste också någonstans att motorn var "extra stor". Tror dock inte att uttalandet kommer från Volvo utan från korkade journalister. En extra stor V8 är väl på mer än 8 liter! På 60-talet var det tänkt att det skulle sitta V8 i Amazonen. Tyvärr blev det inte av. Snacka om att bilarna hade kunnat bli killers i Historisk standardvagnsracing idag! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5591 besök totalt |