Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinklar växellåda/diff
1 besök senaste veckan (549 totalt)
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Vinklar växellåda/diff

Hej jag ska montera en saab motor med bmw 320d låda
Till en bmw x5 diffklump i en 944 så vad är den bästa lösningen och då menar jag vinklar knutar hardy mm
Då motorn sitter nästan inne i kupén så får jag typ 80-100cm kardan
Kan man montera med hardy i bägge ändar.
Sedan ska man förskjuta diffen i sidled och åka lika långa drivaxlar?
Hoppas ni fattar.
Mvh Magnus

_________________
Magnus Andersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14141



Re: Vinklar växellåda/diff

plastis skrev:
Hej jag ska montera en saab motor med bmw 320d låda
Till en bmw x5 diffklump i en 944 så vad är den bästa lösningen och då menar jag vinklar knutar hardy mm
Då motorn sitter nästan inne i kupén så får jag typ 80-100cm kardan
Kan man montera med hardy i bägge ändar.
Sedan ska man förskjuta diffen i sidled och åka lika långa drivaxlar?
Hoppas ni fattar.
Mvh Magnus


med saab 2,3 liters, zf låda och bmw m5 e39 diff så har vi hardy fram och cvknut bak i en 924a

_________________
Tord Ringenha11
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Hur har ni linjerat ni det hela
Utg axel vs ING axel i lådan
Stödlager osv.

_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Hur lång kardan har ni?

_________________
Magnus Andersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14141



Re:

plastis skrev:
Hur lång kardan har ni?


vi har inte byggt, det är Eric Lycke som gjorde det, så det blir till att mäta för att svara på de frågorna eller om han läser här. Har du kikat i biltråden?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Har kollat i er byggtråd borde bli liknande längd
Då motor sitter tätt lika.
Så hardy/cv knut borde bli bra då lådan är gjord för hardy
Och det sitter vanlig medbringare på diffen
Använder ni Stödlager.

_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Har kollat i er byggtråd borde bli liknande längd
Då motor sitter tätt lika.
Så hardy/cv knut borde bli bra då lådan är gjord för hardy
Och det sitter vanlig medbringare på diffen
Använder ni Stödlager.

_________________
Magnus Andersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Med Hardy skall du sikta på så lite vinkelskillnad som möjligt. Vid last.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Jo att hardy ska sitta så rakt som, e jag med på
Men sen ska man köra hardy, Stödlager knutkors sedan
Cv leden in i medbringare på diffen
Eller kan man sätta cv direkt efter Stödlageret
Vill ha det så enkelt som möjligt kardan längd blir
Typ 80-100cm
Ska åka bmw 320d låda med bmw x5 diff
Lådan har ju hardy diffen har medbringare

_________________
Magnus Andersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14141



Vi har en rak (ej delad) kardan utan stödlager

_________________
Tord Ringenha11
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 217


Trådstartare
Perfekt om det funkar.
I så fall är det ju bara att skarva i hop den bakre cv knuten mot lådan med den främre kardan strax före Stödlageret. Och göra 2 kardan ringar.
Då borde man kunna flytta motorn ett par cm i sidled och åka samma längd på drivaxlarna eller ska man ha motorn i mitten och flytta diffen och få olika längd på drivaxlarna..

_________________
Magnus Andersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14141



Vi har diffen i mitten

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Skruva banåkabil
Vinklar växellåda/diff
1 besök senaste veckan (549 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande