Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jahapp....då var det kört då.... (i dubbel bermärkelse)
1120 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare

En fin solig septemberdag gjorde jag ett stort misstag som redan gett långtida och troligtvis permanenta hjärnskador samt kommer göra livet surt för bankkonton och plånbok resten av livet.

En arbetskollega har en Porsche Boxster (204hk) och idag hade han den till jobbet, jag frågade om den där
åkturen som han lovat för länge sedan kunde bli av idag....det blev den och det slutade som en
provkörning. (första gången jag kör och åker Porsche för övrigt)

Efter vad jag läst här på rejsa och i tidningar ska juh en Boxster ligga ganska långt från 911 andra mer "prestandainriktade" Porschar men jag förstår inte...... Jag är helsåld !!!
Den är juh inte sådär toksnabb 0-100 men det märktes inte när man körde....känslan var
så oerhört..."rätt" är det enda ord jag kommer på...

Nu är bara frågan hur många år det tar mig att spara ihop till nåt liknande eller om jag möjligtvis
kan få tips och råd från er som redan är drabbade om hur ett Porscheinköp ska döljas i hushållsbudgeten...
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Jahapp....då var det kört då.... (i dubbel bermärkelse)

SciroccOMats skrev:

Efter vad jag läst här på rejsa och i tidningar ska juh en Boxster ligga ganska långt från 911 andra mer "prestandainriktade" Porschar men jag förstår inte......

Kan bara hålla med, testkörde Boxster S och 911 C4 Cab för Finanstidningens räkning en gång i tiden och Boxstern kändes mångfalt mysigare, helt klart. Mer Miata än Merca, liksom.

Å andra sidan saknas erfarenhet av de hårigare nioelvorna, så det kanske kvittar...

Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag följde med en kamrat som skall byta bil och valet var Boxster S/Audi TT/BMW Z4.
Jag är trångsynt och valde bort de två sistnämda utan provkörning.
Boxstern var skoj, riktigt rolig faktiskt, kanske inte direkt bra ur ett behålla körkortsperspektiv.
Upplevde att den inte lvar ika distinkt som min gamla 911 från 73 (940kg/220 hk) men betydligt mer, hur skall jag utrycka det, civiliserad.
Som kombinerad vanlig/skoj bil är det ett bra val.
Går att inhandla för bra priser, min kamrat köpte till slut en S för runt 310 pengar.

Skoj bil.

Mvh

Anders
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

En till frälst. Kul!
Ett tips är att kolla in: http://www.porsche.se/financial/financing/loans.htm

Det du bör tänka på är att försäkring kostar en del, samt att service bör göras minst var 2000:e mil eller en gång per år (kostar mellan 4-10' beroende på hur omfattande den är, men normalt ligger den på 4-6'). I övrigt är det oerhört driftsäkra bilar som håller sitt värde väldigt bra än så länge. I synnerhet om du köper en begagnad.
om du väljer en vanlig (finns i lite olika varianter, 204, 220 och 227hk) eller en S (252, 260) är nog mest en smaksak. Körglädjen finns definitivt i båda.

Har du några mer specifika frågor kring bilarna är du självklart välkommen att fråga på bäst du vill, så svarar jag i den mån jag kan.

Här sen Apr 2003

Re: Jahapp....då var det kört då.... (i dubbel bermärkelse)

SciroccOMats skrev:
Efter vad jag läst här på rejsa och i tidningar ska juh en Boxster ligga ganska långt från 911 andra mer "prestandainriktade" Porschar men jag förstår inte...... Jag är helsåld !!!

om du tittar i de nummer av AMS där de skriver om Boxstern så låter det många gånger tvärtom. Faktum kvarstår också att Boxstern är betydligt mer lättkörd - i synnerhet på gränsen. Det ska verkligen till en riktigt duktig 911-förare för att kunna köra ifrån en Boxster (även med minsta motorn) på en lite kurvigare bana, och på allt annat än motorväg är bilarna (utgår här från Boxster S och 996) i princip jämbördiga (dvs så länge vi inte talar GT3, Turbo, GT2, etc).

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag får väl erkänna att min ekonomi för tillfället (har precis köpt hus) inte medger några
sådana önskedrömmar men nu finns den iaf med på listan över möjliga framtidsbilar.
Tittade lite på mobile.de och för ca 200 lappar kan man få en 97:a med runt 6000mil på mätaren.

Problemet är juh att när jag tittar på så dyr lekbil så kommer även Elise och Opel speedster med
i bilden och då blir valet inte lika självklart längre.... (jag tror faktiskt det väger över till Opelns fördel...)

Jaja, den dagen det blir aktuellt kan ni lita på att det blir en ny tråd om råd inför köpet.
Det är lustigt egentligen, jag behöver bara tänka på den lilla åkturen igår så åker leendet upp till öronen.
Mina arbetskamrater undrar säkert vad jag ser så jäkla glad ut för....
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag var på Anderstorp och körde förra våren och samma dag så var det en GT3a, en 911 turbo, en Cayenne S (eller Turbo, minns inte) samt en Boxster S, alla helt nya, och det var inget som helst fel på Boxstern, gick hur bra som helst! Låg märkligt nog inte långt efter 911 T och GT3an . Nåja, en bit men inte så som man skulle tro. (GT3an och Boxstern ägdes av samma danska kille, AMG mercan fick vara hemma)

(Den bil som dock imponerade mest var trots allt en Opel Speedster men det är en annan sak...)

Citera
Allmänt banåkaforum
1120 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande