| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämpar fråga
|
1 besök senaste veckan (1062 totalt) |
|
Re: Ljuddämpar fråga
Ett litet tips är att skippa den klassiska 'rakt-igenom' dämparen med ull runt perforerat rör. Titta på moderna standardbilar och bygg 'kammarljuddämpare' av olika slag. Flödet blir inte dåligt om du gör rätt... En kammarljuddämpare håller tills vibrationer (om rostfritt) efter 20-30 år får någon invändig plåt att lossna. _________________ Roland Johansson |
||
|
@Rolle: Är det typ Flowmasterdämpare som du syftar på när du skriver kammarljuddämpare?
|
||
|
Flowmaster dämpar iaf inte mycket...
Det kan säkert funka, men man får nog forska ganska mycket själv eftersom det är obanad mark för trackdayentusiaster. Jag hade nog valt något välbeprövat, typ Apple... Själv har jag dubbla Apple och dubbla Magnaflow av typen rakt-igenom på mitt dubbla avgasystem. Ingen aning om det klarar 95dB, men det är rätt tyst under 3000rpm iaf. |
||
|
Mycket volym i dämpare brukar funka bra oavsett om den är utbränd eller inte.
På min 3.6 boxer har jag två 2" biltema raktgenom dämpare (inga stora) på varje bank. Hoppas de brinner upp för bilen är väldigt tyst. Funderar på vara en dämpare per bank... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämpar fråga
|
1 besök senaste veckan (1062 totalt) |