| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kina bromsok
|
1, 2 >> 2728 besök totalt |
|
Tillverkningsland spelar ju mindre roll.
Om det finns kvalitetskontroll eller "inte" spelar större roll. Taiwan är ju sen inte samma som fastlandskina. D2 och Ksport är ju namn som funnits ett tag, men om det fortsätter att vara samma "varumärkesvärde" framöver vet man aldrig. |
||||
|
Dom ska ju palla med en hel del värme då bilen bara används på bana då och då. Får väl testa helt enkelt.
Är inte så haj på detta men vad bör jag fråga efter mera exakt? Tänker då på material val av kolvar samt vilka toleranser som det bör ligga på. Det är ju frågor säljaren bör kunna svara på. _________________ Henrik Dahl |
||||
|
Finns billiga megane 3 rs brembo ok på ebay, verkar säljas från polen. Drygt 200 pund per ok, kan ju vara ett alternativ.
https://m.ebay.co.uk/itm/New-GENUINE _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Med allra största sannolikhet är det precis som med allt annat billigt från den änden av världen. Material är antagligen sämre än det borde. Så gängor och nipplar brukar inte vara så starka som riktiga grejor, duger säkert om man är försiktig å inte drar i snett/för hårt osv.
Året runt lär nog inte funka. Antagligen oxiderat ganska snart i vårt klimat. Personligen skulle jag aldrig köpa något sådant när det finns begagnade riktiga raceprylar billigare bara man letar. Men om jag gjorde det skulle jag utan tvekan se till att kolla närmare så spelen mellan kolv/cylinder känns vettigt. Samt bytt alla tätningar till nya köpta från erkänt företag här hemma som jobbar med bromsar/bildelar, då dem som sitter antagligen inte är i närheten av vettiga _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
|
Plastkolvar känns kanske inte som det mest optimala till bankörning, speciellt inte när det är kinaplast
|
||||
|
Har gamla xyz 6-kolvsok från ca 2013. Funkar väldigt bra. Den del av kolvarna som syns ser iallafall ut att vara av metall. Inget läck. Inte dragit sönder några nippelgänger trots att jag tagit i hårt. osv.
Är kort och gott jättenöjd. Har dock inte kört vinterkörning. Om kvaliten på nytillverkade är samma har man såklart ingen aning om. |
||||
|
Re:
Titan kanske, så det inte leder ut en massa värme i bromsvätskan? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Rostfritt stål, eller kanske titan men de är nog onödigt dyrt om det ens finns. Brukar nog ofta vara aluminiumkolvar till billigare ok men de bör man undvika då de leder värme alldeles för bra. |
||||
|
Re:
aluminium är det i dom flesta brembo-ok såsom porsche,audi rs mm _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Alukolvar växer lika mycket som oket vid värme (inga ökade glapp).
Pressad rostfri plåt (ser ut som värmeljusskal ungefär) växer annorlunda och kan kalva i loppet (Wilwood). Tjocka i rostfritt och tätningar kanske? Men värmeöverföringen stoppar man bäst med tjocka belägg, och isolerande shims om man vill köra när belägget är tunnare än hälften... Lever jag som jag lär, nej, men då vet jag hur man får en kolv att smida sig igenom beläggplattan, och det är dumt, riktigt dumt. |
||||
|
Wilwood har ju sina Thermlock-kolvar också, kanske det bästa av två världar?
Coatade alukolvar med sköldar i rostfritt stål https://www.wilwood.com/PDF/Flyers/f Brembo-oken med alukolvar är det inte till vanliga standardbilar bara? |
||||
|
Jag är långtifrån expert på området, men har trots allt lite erfarenhet av diverse kina-ok för hoj/moppe. Det enda kinesiska bromsmärke (Taiwan egentligen) som jag stött på som har vettig nivå på finish, konstruktion och material är Frando. Helt klart dyrare än your average chinesium stuff, men lite billigare än Brembo/Magura/Wilwood. Det klurigaste med Frando är att hitta en bra ÅF, finns ej någon i Sverige, och knappt i Europa alls.
https://frando-brake-english.weebly. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Re:
dom här såg faktiskt fina ut,undrar va prislappen e på dom
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kina bromsok
|
1, 2 >> 2728 besök totalt |