Skruva banåkabil
TIG Svetsning - Fusklapp
365 besök senaste veckan (193523 totalt)
<<   1, 2, 3
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



And ersJepp sson skrev:
Svetsarna blir rätt OK, genombränningen också.
Men det är sotet jag reagerar på, samt att ljusbågen viker undan om man tex lägger en V-fog. Omöjligt att tex styra ner ljusbågen i botten av fogen.

Förvärmde alun, inte elektroden menade jag...

Fint att mina bilder blev citerade två gånger på raken förresten.


Hej.
Lite tips.

Om det blir sotigt så är det inte rent nog, tvätta med t-röd på både svetsstället, elektroden och tillsatsmaterialet.
En annan anledning till detta kan vara att du kommit väldigt nära eller rört vid smältan med elektroden, om så hänt, slipa om elektroden samt börja om med tvättning av svetsstället.

Se till att ha 1 par handskar till bara Alusvetsning, annars smittas dessa av fett och rost vid stålsvetsning, detta gäller även alla slipverktyg som du vill använda.
Se även till att bordet du jobbar på är fritt från rostfragment och fett.

Slipa elektroden spetsig annars kommer ljusbågen att flacka fram och tillbaka hela tiden samt att värmen blir mer koncentrerad då den är spetsig ( kan svetsa grövre gods med mindre ström ).

Med så lite oxiderade detaljer som på bilden kan du ha 80% eller mer av - halvvågen, då reningen på bilden är väl tilltagen.
Ju mer - halvvåg du kan ha desto snyggare och bättre svetsar blir det.

På bilderna har du en krater där du har avslutat svetsen, ( detta är en sprickinitiering ).
Om du lägger lite extra tillsats innan du avslutar och har en lite längre slope-down eller sköter detta manuellt med pedal så får du bort dessa.

Lycka till...

_________________
Fredrik Kullgren
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



Glömde svara på dina kommentarer där, men följande saker hade jag inte koll på;
Tvätta rent svetsstället - den tar jag och fixar till nästa gång. De andra grejerna var rena.
Jag har kört samma elektroder (men slipat om dem och tvättat av dem) till stål och alu, men nu har jag skaffat ett extra paket att ha enbart till alu.
ESABs utbildningsmaterial säger att man inte ska slipa elektroden spetsig, men jag har provat att slipa några och det kändes enklare att jobba med. thumbs up

Halvvåg är jag inte riktigt med på, vad heter det på engelska egentligen?
Det där med slope-down ska jag träna lite på (har nog det justerbart också).

Börjar dra ihop sig till mer alusvetsning, så det kommer lite mer att träna på. thumbs up

Check på; dedikerade handskar, T-röd thumbs up

Tack för feedbacken!
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4008



And ersJepp sson skrev:
Halvvåg är jag inte riktigt med på, vad heter det på engelska egentligen?

"Duty","clean width"eller liknande kan ratten heta. Du svetsar ju AC när du kör i alu. Med ena polariteten bryter du oxiden och med andra trycker du värme i smältan. Ratten i fråga ställer in förhållandet i tid mellan respektive polaritet. Med ett brett matt spår utanför svetsen har du onödigt mycket oxidbrytande halvvåg. Var det begriplig förklaring?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



You had me at bredd och djup

För det var ungefär vad du skrev
Blir ut och kolla på svetsen ikväll
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920



Har köpt en Pela 200 AC/DC på verktygsboden. Tänkte försöka hitta en pedal till den nånstans utan att köpa deras egna för 2000 kr. Nån som har tips på vad som kan funka? 2+3 polig kontakt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3134



Här är mina erfarenheter av Alu-svetsning:

Köpte en kombinerad 200A AD/DC/Pinne/Plasma Kina-TIG (Stahlwerk) och donade lite med ett gammalt oljetråg som ska byggas om till torrsump. Jag täppte till några oljekanaler och svetsade på några AN-nipplar.

Efter lite träning gick det faktiskt ganska hyfsat. Tricket för AN-nipplar är att hålla allt rent från oljerester, förvärma och påbörja ihopsmältning mellan tråg och nippel mha. tillsats...sen kan man bara köra omkring och få den att smälta ihop. 130A är lagom. Körde med blå 2.4mm tungsten. Svetsen funkade bra, inga klagomål.



Sen köpte jag även en billig Kinesisk spool-gun för MIG-svetsning av aluminium. Den kostade endast 800:- plus frakt så det var lite av en chansning.



Pistolen var ett skämt kvalitémässigt och det krävdes att jag plockade isär den och moddade den innan det öht. gick att använda (bla.a. läckte den gas, och gaspipan var för lång och rörde kopparledaren i mitten vilket gjorde hela utsidan strömledande. Sen borrade jag & gängade om för Euro kontaktrör då medhävda kontaktrör var något Kinaskit som inte var av standardstorlek.

Slutgiltligen byggde jag om MIG:en för att kunna leverera extern 0-24V matning till matarvalsen på pistolen. På det sättet kunde jag reglera matningshastigheten med samma vred som för vanlig MIG-svetsning (installerade en omkopplare för att byta mellan extern/intern matning). Det är en gammal Migatronic 120 som jag tidigare byggde om till Euro-handske och funkar kanon. Alutråden köpte jag på Biltema och fick spola på den på Kina-trissan då Biltemas inte passar.

Efter allt detta gick det faktiskt att MIG-svetsa i alu. Det går betydligt snabbare än med TIG men det är inget för finlir och funkar bäst på 4mm plåt och uppåt. Något jag märkte är att första centimetern tenderar att få lite sämre genombränning tills arbetsstycket blir varmt...sen flyter det på bra. Antingen förvärmer man ordentligt eller så får man leva med sämre genombränning första två sekunder.





_________________
G o r a n A m c o f f
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 120


Trådstartare
Skulle börja svetsa lite på nya GT40 bygget och legat av mig på inställningar och googlar och hittar tråden jag skapade för eget behov och att hjälpa andra newbies - intressant och kul även om det inte är första gången detta händer.

Så man delar inte bara kunskap för andra utan även för sig själv

Gott Nytt År!

_________________
Joacim Järkeborn
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
TIG Svetsning - Fusklapp
365 besök senaste veckan (193523 totalt)
<<   1, 2, 3


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >