Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4959 besök totalt |
Tackar grabbar för alla svar, eftersom jag behöver oljan till imorgon så fick det blir det som fanns att tillgå på en lördag eftermiddag men det skall nog bli bra skulle jag tro.
När jag ändå är inne på mina dumma frågor så är det väl lika bra att ställa en till ![]() Jag kör nog bara med Porsche månaden ut så jag funderar på om det är bäst att lämna in den för service innan jag ställer av den eller om jag skall fixa servicen till våren? _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Senast jag köpte så betalade jag ca 708 kr för en 15W50 (tyvärr.. glömde en etta där förut) 6 liter =) Tycekr jag er hyggligt =) 69kr för RBF600 0,5l =) Men då är jag med i BMW SC och har 20% =) _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Kör bilen varm, låt den ha kul en sista sväng, rulla in den i garaget varm och låt den sova sin törnrosasömn. Gör servicen i vår. Det är i alla fall min vinterförvaringsrutin jag lärt mig av lärde män... ![]() EDIT: om du är hysteriskt noggrann kan du göra ett oljebyte på hösten bara för sista körningen och vinterförvaringen. Men efter att den stått över vintern bör du byta olja. Jag har vänner som gör så men jag ids inte. Det får stå med den olja som gått under säsongen. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||||
Hehe, lycka till.... jag har fått alla möjliga lustiga svar från Castrol kundtjänst. TWS ska klara hårdare påfrestning än RS'n. Anledningen till att jag kör på just den är att Hohenester(som gjort mitt trim) rekomenderar att man kör på den, och med tanke på deras erfarenhet så litar jag nog på dem.... ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Läser man specen(pdf tidigare i tråden) är ju TWS SJ-certifierad(bättre än SL) och RS SL-certifierad. Jag köpte 4L RS 10w-60 för ett tag sen och då fick jag bättre pris pga att det skulle ersättas av TWS, men det kanske var fel?
_________________ ![]() |
||||||
Njae..kraven för SL bör vara högre än SJ eftersom uppdateringarna går i bokstavsordning..dvs J kom före L ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
|
||||||
Är det så att högre klassning automatiskt innebär bättre egenskaper för motor i en bil som körs på bana?
I fallet bromsvätska är det ju inte så ivf, dom för banåka bästa vätskorna uppfyller ju inte DOT 5.1 (pga fel visk vid låg temp tror jag) utan blir klassade som DOT4. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jo precis, DOT 5,1 är silikon baserad och är absolut inte att rekomendera! DOT är en amerikansk standard och eftersom det inte har alla hästar under huven så stämmer allt inte riktigt jämnt ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Nej, du tänker på DOT 5. DOT 5.1 är av samma typ som DOT 3 och 4 _________________ Pär Hylander |
||||||
Hmm mycket möjligt.. men jag hade för mig det var lika illa med 5,1:an. Blandar ihop desa för mkt.. tur man håller sig till en och samma ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
se
http://www.autopower.se/forum/topic. Trovärdighet?? Herr Bondesson verkar ha någolunada på fötterna. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Mellan raderna i alla länkar och inlägg här så tycker jag att det låter som att klassningen handlar mer om vilka additiv som finns i oljorna? Inte nödvändigt att en högre klassning är bättre för en specifik motor? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Nu höll ni på att skrämma livet ur mig angående bromsvätskeklassningen. Bara för ordningens skull:
SILICONE BASED FLUID Silicone-based fluids are regarded as DOT 5 fluids. POLY GLYCOL ETHER BASED FLUIDS Fluids containing Poly glycol ethers are regarded as DOT 3, 4, and DOT 5.1. Dock har jag sett t.ex Motul ha DOT 5.1 i både Silicon och icke Silicon-bas. Bara för att förvirra? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||||
Jag (och stora delar av Saabturboklubben) kör Mobils 5w50-olja. Fungerar kalas med saabarnas hydraliska tryckare. Även pedantiska tekniker med internkoll häller glatt i denna olja i sina bilarna.
Därmed inte sagt att det skulle vara någon mirakelbryggd, men den fungerar bra för oss. Tror jag brukar betala 250-300kr för en 4-litersdunk. Vinterförvaringsmässigt byter jag alltid olja innan avställning. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Elelr bara för att klassningen tillåter det? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jag brukade hälla i TWS 10w60 men har nu bytt till Mobil1 5w50. Har inte haft några problem med TWS:en men när man kan köpa mobil oljan i Ullared ![]() Jag byter alltid oljan innan jag ställer in bilen för vintern då "det sägs" att det finns en hel del elaka ämnen i en använd motorolja som helst inte ska ligga där över vintern? Så jag har ju fortfarande kvar möjligheten att tappa ur den igen om jag skulle komma på andra tankar. Vad sägs om ingen olja i motorn över vinterförvaring i torrgarage? Torkar gummipackningar ut kanske?? ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Med tanke på att oljan i alla fall ligger i tråget ganska snart efter körning utom det lilla som fortfarande finns på allt det har haft kontakt med tack vare vidhäftningen så borde det inte bli någon skillnad. sätt gärna en stor lapp på ratten om detta så du inte missar någon väsentlig detalj när vårkänslorna börjar ta överhanden bara. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
orkar inte läsa hela tråden men jag håller med Anton, köp en olja som har rätt ACEA/API och rätt visko och beroende på hur ofta man tänkter byta den väljer man mineral/delsyntet/helsysntet.
Vilken olja man kör på är väl egentligen bara intressant om man har en motor som ligger på en belastning som är nära gränsen till haveri. T ex. En Honda S2000 har en motor som varvar max ca 9500rpm och ger 125hk/L med ett serviceintervall på 1500mil vid "normal körning" och 750mil vid extrema förhållanden. Hondas enda rekommendation gällande oljekvalitet är minst API SG och visko runt 5W-40. Det är allt! I andra ord kan du köra på vilken skitolja som helst. I andra ord är inte motoroljans (märke) "kvalitet" (så länge man följer tillverkarens rekommendationer) så viktigt om inte tillverkaren har gjort ett ytterst dåligt jobb gällande motorkonstruktionen. OBS. jag vet bara hur det är gällande Hondabilar och kan inte svara för andra. Andra tillverkare kanske är känsliga? _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4959 besök totalt |