Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorolja
<<   1, 2, 3   >>
4959 besök totalt
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tackar grabbar för alla svar, eftersom jag behöver oljan till imorgon så fick det blir det som fanns att tillgå på en lördag eftermiddag men det skall nog bli bra skulle jag tro.

När jag ändå är inne på mina dumma frågor så är det väl lika bra att ställa en till

Jag kör nog bara med Porsche månaden ut så jag funderar på om det är bäst att lämna in den för service innan jag ställer av den eller om jag skall fixa servicen till våren?

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Anton Lillsund skrev:
fuling skrev:
Hmm verkar som TWS är en special olja för BMW, se
http://se.servicebooking.net/pdfdocs/ds/1119_ds_se.pdf
http://se.servicebooking.net/pdfdocs/ds/1931_ds_se.pdf

Castrol har även fått ett mail där de ska förklara skilanden mellan RS och TWS:en.
Vi får se.

ps, hmm som vanligt när det gäller olja känner jag mig lurad

Ja lurade är vi. Vad betalar man igentligen när oljan kostar uppemot 200 kronor litern? Forskning och rejsing?

Angående jämförelse mellan TWS och RS så kan jag tipsa om att gå in på Autopowers forum och söka på tex "tws AND RS" trådarna är väldigt många angående just detta.
Att söka på tex "helsyntet" ger den sökande läsning minst en hel dag skulle jag tro.

http://www.autopower.se

Senast jag köpte så betalade jag ca 708 kr för en 15W50 (tyvärr.. glömde en etta där förut) 6 liter =) Tycekr jag er hyggligt =) 69kr för RBF600 0,5l =) Men då är jag med i BMW SC och har 20% =)

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Highway skrev:
Jag kör nog bara med Porsche månaden ut så jag funderar på om det är bäst att lämna in den för service innan jag ställer av den eller om jag skall fixa servicen till våren?

Kör bilen varm, låt den ha kul en sista sväng, rulla in den i garaget varm och låt den sova sin törnrosasömn. Gör servicen i vår. Det är i alla fall min vinterförvaringsrutin jag lärt mig av lärde män...

EDIT: om du är hysteriskt noggrann kan du göra ett oljebyte på hösten bara för sista körningen och vinterförvaringen. Men efter att den stått över vintern bör du byta olja. Jag har vänner som gör så men jag ids inte. Det får stå med den olja som gått under säsongen.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Ett litet tips är att kolla senaste numret av RaceCar Engineering där de har en mycket intressant artikel om olja.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

fuling skrev:
Castrol har även fått ett mail där de ska förklara skilanden mellan RS och TWS:en.
Vi får se.

Hehe, lycka till.... jag har fått alla möjliga lustiga svar från Castrol kundtjänst.

TWS ska klara hårdare påfrestning än RS'n.

Anledningen till att jag kör på just den är att Hohenester(som gjort mitt trim) rekomenderar att man kör på den, och med tanke på deras erfarenhet så litar jag nog på dem....

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Läser man specen(pdf tidigare i tråden) är ju TWS SJ-certifierad(bättre än SL) och RS SL-certifierad. Jag köpte 4L RS 10w-60 för ett tag sen och då fick jag bättre pris pga att det skulle ersättas av TWS, men det kanske var fel?

Här sen Apr 2003

razer skrev:
Läser man specen(pdf tidigare i tråden) är ju TWS SJ-certifierad(bättre än SL) och RS SL-certifierad.

Njae..kraven för SL bör vara högre än SJ eftersom uppdateringarna går i bokstavsordning..dvs J kom före L

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Märkligt, mina 4 dunkar RS 10/60 är märkta med SJ-klassning.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Är det så att högre klassning automatiskt innebär bättre egenskaper för motor i en bil som körs på bana?

I fallet bromsvätska är det ju inte så ivf, dom för banåka bästa vätskorna uppfyller ju inte DOT 5.1 (pga fel visk vid låg temp tror jag) utan blir klassade som DOT4.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:
Är det så att högre klassning automatiskt innebär bättre egenskaper för motor i en bil som körs på bana?

I fallet bromsvätska är det ju inte så ivf, dom för banåka bästa vätskorna uppfyller ju inte DOT 5.1 (pga fel visk vid låg temp tror jag) utan blir klassade som DOT4.

Jo precis, DOT 5,1 är silikon baserad och är absolut inte att rekomendera! DOT är en amerikansk standard och eftersom det inte har alla hästar under huven så stämmer allt inte riktigt jämnt

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Pär Hylander skrev:

Jo precis, DOT 5,1 är silikon baserad och är absolut inte att rekomendera! DOT är en amerikansk standard och eftersom det inte har alla hästar under huven så stämmer allt inte riktigt jämnt

Nej, du tänker på DOT 5. DOT 5.1 är av samma typ som DOT 3 och 4

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:
TheProphet skrev:
Pär Hylander skrev:

Nej, du tänker på DOT 5. DOT 5.1 är av samma typ som DOT 3 och 4

Hmm mycket möjligt.. men jag hade för mig det var lika illa med 5,1:an. Blandar ihop desa för mkt.. tur man håller sig till en och samma

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

se
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=71845&sida=1

Trovärdighet?? Herr Bondesson verkar ha någolunada på fötterna.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Pär Hylander skrev:

Mellan raderna i alla länkar och inlägg här så tycker jag att det låter som att klassningen handlar mer om vilka additiv som finns i oljorna? Inte nödvändigt att en högre klassning är bättre för en specifik motor?

Mvh
Mangan

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Nu höll ni på att skrämma livet ur mig angående bromsvätskeklassningen. Bara för ordningens skull:

SILICONE BASED FLUID
Silicone-based fluids are regarded as DOT 5 fluids.

POLY GLYCOL ETHER BASED FLUIDS
Fluids containing Poly glycol ethers are regarded as DOT 3, 4, and DOT 5.1.

Dock har jag sett t.ex Motul ha DOT 5.1 i både Silicon och icke Silicon-bas. Bara för att förvirra?

Halland
Här sen Maj 2003

Jag (och stora delar av Saabturboklubben) kör Mobils 5w50-olja. Fungerar kalas med saabarnas hydraliska tryckare. Även pedantiska tekniker med internkoll häller glatt i denna olja i sina bilarna.
Därmed inte sagt att det skulle vara någon mirakelbryggd, men den fungerar bra för oss.

Tror jag brukar betala 250-300kr för en 4-litersdunk.

Vinterförvaringsmässigt byter jag alltid olja innan avställning.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

7-11 skrev:
Nu höll ni på att skrämma livet ur mig angående bromsvätskeklassningen. Bara för ordningens skull:

SILICONE BASED FLUID
Silicone-based fluids are regarded as DOT 5 fluids.

POLY GLYCOL ETHER BASED FLUIDS
Fluids containing Poly glycol ethers are regarded as DOT 3, 4, and DOT 5.1.

Dock har jag sett t.ex Motul ha DOT 5.1 i både Silicon och icke Silicon-bas. Bara för att förvirra?

Elelr bara för att klassningen tillåter det?

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

TheProphet skrev:
Elelr bara för att klassningen tillåter det?

EDIT: Jag hade nog FEL, som tur var. Motul har samma klassning, 5.1 är icke Silicon. Jag blandade ihop begreppen för en stund...

Göteborg
Här sen Okt 2003

Ragnar skrev:
Jag (och stora delar av Saabturboklubben) kör Mobils 5w50-olja. Fungerar kalas med saabarnas hydraliska tryckare. Även pedantiska tekniker med internkoll häller glatt i denna olja i sina bilarna.
Därmed inte sagt att det skulle vara någon mirakelbryggd, men den fungerar bra för oss.

Tror jag brukar betala 250-300kr för en 4-litersdunk.

Vinterförvaringsmässigt byter jag alltid olja innan avställning.

Jag brukade hälla i TWS 10w60 men har nu bytt till Mobil1 5w50. Har inte haft några problem med TWS:en men när man kan köpa mobil oljan i Ullared för 289kr/4liter så blir det mer ekonomiskt. Speciellt när bilen rullar så lite. Och det kvittar hur jag vänder och vrider på dunkarna så kan jag inte se att det skiljer något mellan Ullaredsoljan och "vanlig" Mobil1.

Jag byter alltid oljan innan jag ställer in bilen för vintern då "det sägs" att det finns en hel del elaka ämnen i en använd motorolja som helst inte ska ligga där över vintern? Så jag har ju fortfarande kvar möjligheten att tappa ur den igen om jag skulle komma på andra tankar. Vad sägs om ingen olja i motorn över vinterförvaring i torrgarage? Torkar gummipackningar ut kanske??

#52 Modsport II
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Cyberoid skrev:
Vad sägs om ingen olja i motorn över vinterförvaring i torrgarage? Torkar gummipackningar ut kanske??

Med tanke på att oljan i alla fall ligger i tråget ganska snart efter körning utom det lilla som fortfarande finns på allt det har haft kontakt med tack vare vidhäftningen så borde det inte bli någon skillnad.
sätt gärna en stor lapp på ratten om detta så du inte missar någon väsentlig detalj när vårkänslorna börjar ta överhanden bara.

Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

orkar inte läsa hela tråden men jag håller med Anton, köp en olja som har rätt ACEA/API och rätt visko och beroende på hur ofta man tänkter byta den väljer man mineral/delsyntet/helsysntet.

Vilken olja man kör på är väl egentligen bara intressant om man har en motor som ligger på en belastning som är nära gränsen till haveri.

T ex. En Honda S2000 har en motor som varvar max ca 9500rpm och ger 125hk/L med ett serviceintervall på 1500mil vid "normal körning" och 750mil vid extrema förhållanden. Hondas enda rekommendation gällande oljekvalitet är minst API SG och visko runt 5W-40. Det är allt! I andra ord kan du köra på vilken skitolja som helst.

I andra ord är inte motoroljans (märke) "kvalitet" (så länge man följer tillverkarens rekommendationer) så viktigt om inte tillverkaren har gjort ett ytterst dåligt jobb gällande motorkonstruktionen.

OBS. jag vet bara hur det är gällande Hondabilar och kan inte svara för andra. Andra tillverkare kanske är känsliga?

Allmänt banåkaforum
Motorolja
<<   1, 2, 3   >>
4959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande